Ken je dat gevoel wanneer je op een luie zondag voor de televisie ligt en er écht niets op de televisie is, en je dus eindeloos ligt te zappen? Op 28 februari 2021 zal dat niet het geval zijn! De enthousiaste heren van Het Zesde Metaal brengen ons dan namelijk Een half etmaal met Het Zesde Metaal, een twaalf uur durende livestream met muziek, verhalen, anekdotes en zoveel meer! Wij spraken met frontman Wannes Cappelle over het spannende evenement.
Wat staat er te gebeuren tijdens Een half etmaal met Het Zesde Metaal?
Wat er gaat gebeuren is natuurlijk ook voor ons een groot vraagteken, maar het is de bedoeling dat we tijdens de twaalf uur dat we televisie gaan maken, op een interactieve manier met ons publiek gaan samenzitten over muziek. Tijdens een concert ligt de focus vooral op contact met het publiek en nu wordt dat ineens een uur dat we ons volledig kunnen focussen op wat we spelen, want die interactie is er toch al een hele dag geweest. De camera gaat rond ons gaan, terwijl we in een cirkel staan en de toeschouwers zullen als een vlieg op de muur het hele proces kunnen meevolgen. De dag bouwt echt op naar het concert, dus het wordt zeker en vast een interessante beleving.
Hoe zijn jullie plots op het idee gekomen om een hele dag tv te maken?
Wel, normaal zouden we rond deze periode bezig zijn geweest met onze theatertour. Dat was een tour van een veertigtal concerten, maar door gekende omstandigheden kan die nu helaas niet doorgaan en moesten we een alternatief vinden. Ons repetitielokaal was geboekt, dus we konden even goed onze tijd daar benutten. Na veel brainstormen zijn we dan op het idee gekomen om een half etmaal lang, dus een halve dag lang bezig te zijn met muziek, vragen te beantwoorden en ook interactie op te zoeken met ons publiek.
Waren jullie meteen te vinden voor het concept livestream?
Nee, absoluut niet. Zeker in de eerste lockdown waren we heel sceptisch over het concept, maar hoe langer ik erover nadenk, hoe meer ik de voordelen ervan begin in te zien. Het blijft natuurlijk een beetje een dubbel gevoel, maar wat kunnen we anders doen? We hebben niet echt veel keuze hé… Ik ben er ook zeker van dat de livestreams niet zomaar opeens gaan verdwijnen. Ik begin er vooral de kansen in te ontdekken. Stel nu dat een concert is uitverkocht, waarom zou je dan niet ook een livestream aanbieden? Zo hebben mensen ook een concert, zelfs wanneer de zaal vol zit.
De opnames vinden plaats in B&B De Deugdzonde in Zwevegem, waarom hebben jullie voor deze locatie gekozen?
Voor mij persoonlijk is het dicht bij huis, ik woon zelf in Zwevegem dus ik kende de B&B al. De rest heeft de locatie leren kennen tijdens de preproductie van Skepsels, toen hebben we daar ook een tijdje in de zaal gerepeteerd. Het is niet alleen een zeer mooie B&B, maar ook in een mooi gebied. Zwevegem, het begin van de Vlaamse Ardennen is esthetisch gezien een prachtig beeld en het oog wil natuurlijk ook wat.
Wat staat er allemaal op de planning voor de dag? Wordt het een inzage in een elf uur durende repetitie van Het Zesde Metaal, of mogen we ook andere dingen verwachten?
Er mogen zeker ook andere dingen verwacht worden. Zo gaat het publiek kunnen kennismaken met de crew, eens zien wat die mannen allemaal doen en waar hun job eigenlijk rond draait. Er gaan nummers bijna chirurgisch ontleed worden. Zo gaan we “Jen” van de plaat Skepsels onder de loep nemen. Voor de rest kan het publiek ook zelf nummers aanvragen, voor de zus of de mama, we staan eigenlijk voor alles wel open. Tenslotte gaan er dan ook nog aparte chatboxen zijn waar je ineens een masterclass gaat kunnen genieten van bijvoorbeeld onze gitarist Filip. Het wordt een dagje van alles.
Nu ik ga wel eerlijk toegeven, we zijn op alles voorbereid. Als we het gevoel krijgen dat het hele gebeuren dreigt stil te vallen, of wanneer het wat saai begint te worden zijn er reportages op voorhand opgenomen die de stilte wat gaan kunnen doorbreken. Waarover die reportages gaan ga ik nog niet vertellen, maar ze zijn wel écht chic in elkaar gestoken. Net zoals hoe de livestream zal getoond worden. Dat zijn geen drie webcams op de muur, maar echt een hele filmcrew dus het wordt zeker en vast visueel de moeite.
Het concert zelf is uiteraard gerepeteerd, wat met de rest van de dag? Hebben jullie concrete plannen, of gaan jullie afwachten wat het publiek van jullie vraagt?
Er kan zeker en vast van alles mislopen als dat is wat je vraagt. Het concert is inderdaad gerepeteerd maar als mensen een nummer aanvragen dat we al jaren niet meer hebben gespeeld dan kan er wel eens een flater opduiken. Het is ook de bedoeling dat we een beetje variatie hebben in de dag, want anders zijn we een “Naar de wuppe”-marathon aan het spelen. Als er een nummer aangevraagd wordt dat ’s avonds in het concert komt dan gaan we dat eerder aankondigen dan dat we dat twee keer gaan spelen die dag.
Je gaf eerder al aan dat de livestream concerten lang niet hetzelfde zijn als live, maar als ik je zo bezig hoor lijk je er toch niet echt mee in te zitten dat het online is.
Nee, absoluut niet. Moeilijk zou ik het zeker niet noemen. Wat moeilijk is aan een conventioneel optreden, is de interactie. Die is er nu niet. Je kan je volledig focussen op de muziek waardoor je eigenlijk geen afleiding meer hebt. Je kan het wat vergelijken met een technisch perfecte soundcheck, en dat heeft ook iets magisch. Ik zeg het, ik blijf steeds meer mogelijkheden zien in de online concerten.
Het is uiteraard geen makkelijke periode met al jullie afgelaste tours en optredens, zijn er wrijvingen geweest in de groep? Hoe blijven jullie elkaar toch motiveren om ondanks alles niet op te geven?
Het is niet makkelijk geweest, dat absoluut niet, maar wat we vooral proberen te doen hebben was Het Zesde Metaal wakker houden. We hebben elke week een online vergadering, of eerder praatuurtje ingelast. De moed zakt natuurlijk dieper en dieper in je schoenen omdat er geen einde aan lijkt te komen, maar we hebben elkaar er steeds door getrokken en we zijn nu, misschien zelfs meer dan anders, klaar om weer op te treden. Online of op de planken, wij willen optreden! Als dat nu voor twintig man is of voor twintigduizend.
Op 14 juli staat er een concert gepland in OLT Rivierenhof in Deurne, wat is jouw prognose voor dan? Ga je op een podium kunnen staan?
De naïeve ziel in mij hoopt natuurlijk van wel, maar ik vrees dat de zomer van 2021 nog steeds meer op die van 2020 gaat lijken dan op die van 2019.
Wat als we gaan doemdenken en het concert zou niet door mogen gaan, gaan jullie het dan vervangen door een livestream?
Een alternatief is er altijd. Als dat nu een livestream is zoals deze of iets anders dat online georganiseerd kan worden, we gaan sowieso zorgen dat we een concert kunnen geven. Misschien leren we tegen dan wel dingen bij over het hele live gebeuren en komen we met iets revolutionairs, wie zal het zeggen? Maar voorlopig blijf ik met een klein hartje hopen dat we gewoon gaan mogen spelen.
De uitzending wordt afgesloten met een liveconcert van Het Zesde Metaal, wat mogen we daarvan verwachten? Wordt het een collectie van greatest hits of gaan jullie ook met iets nieuws komen?
Als mensen al twaalf uur lang aan het kijken zijn, kunnen we onmogelijk afkomen met enkel nummers die de mensen al kennen. Er zullen dus zeker nieuwe dingen aan bod komen maar ik wil nog niet te veel verklappen.
Hebben jullie momenteel nog andere livestream projectjes klaarstaan waar we naar mogen uitkijken?
Voorlopig helaas nog niet. Ik denk dat we ook vooral gaan afwachten hoe dit experiment loopt en dan zien we wel wat de toekomst nog zal brengen. Wij willen vooral gewoon weer kunnen spelen, ondanks de omstandigheden.
Als u één wens zou kunnen doen voor de (Belgische) cultuursector, wat zou dat dan zijn?
Dat zou zijn dat alle mensen in onze sector die echt zwaar lijden en die aan het spaarpotje beginnen te merken dat het leeg geraakt, dat die snel weer aan de slag kunnen. Hoe je het ook draait of keert, wij rekenen op managers en techniekers en ik vrees dat als die mensen er onder door zouden gaan, dat we een nog groter probleem gaan hebben.
De heren beloven ons veel goeds en wij kijken alvast uit naar het resultaat. De tickets voor de livestream van 28 februari kosten 10 euro en zijn beschikbaar via deze link.