Albums, Recensies

Tuur Florizoone – Night Shift (★★★): Nachtelijke escapades

Tuur Florizoone trekt solo de baan op. Doorheen de jaren speelde de componist/accordeonist zich vooral in de kijker met allerhande soundtracks (o.a. Aanrijding In Moscou waar hij de muziek voor pende), maar ook met bands als Tricycle en MixTuur. En dan waren er nog triobezettingen als Oliver’s Cinema en Massot/Florizoone/Horbaczewski en de samenwerking met Didier Laloy.

Die maken duidelijk dat Florizoone uiteenlopende muzikale richtingen inslaat. Jazz blijft evenwel een constante, maar ook folk en klassiek komen net als filmmuziek aan bod. Al langere tijd broedde de muzikant op een langverwachte soloplaat die er met, het tijdens de lockdown gecomponeerde en afgewerkte, Night Shift nu eindelijk is.

De titel geeft al aan dat Florizoone regelmatig in de nachtelijke uurtjes aan het werk ging. Op die momenten dat de kinderen te slapen werden gelegd (“As They Sleep”) en er eindelijk wat rust en focus mogelijk werd gemaakt. Alles, van componeren tot opnemen vond plaats bij hem thuis, tijdens enkele night shifts.

Het album bestaat uit vijftien intieme en sterk filmische soundscapes waarbij improvisatie de kern vormt. Grotendeels zijn het eigen composities, al kon Florizoone er niet aan weerstaan om ook enkele herwerkingen in een wat ander jasje te steken. Dat zijn onder meer “Je Me Suis Fait Tout Petit” (Georges Brassens). Daarnaast valt ook Raymond Van Het Groenewouds’ “Omdat Ik Van Je Hou” te horen in een Florizoone versie.

Night Shift kenmerkt zich door een sobere, fluwelen elegantie. Dat merk je onder meer in opener “Tor” waar Florizoone’s delicate spel op de chromatische accordeon soms ook betekent dat hij ruimte open laat. Een compositie overigens die verwant is aan de erg subtiele en sterk filmische manier waarop het jonge gezelschap Kreis muziek maakt. Wat verderop roept “Cycle” echo’s op van de soundtrack van Amélie Poulain.

Het is ook een opvallend persoonlijk album geworden met soms geinige insteekjes (het wat opgewektere, in zalig zomerse sferen gehulde “Wa vinde gij?” of “Hmpf”), geen door commercie ingegeven verhaal. En net dat maakt het vaak oorstrelend mooie Night Shift album ook zo bijzonder.

12 november 2020

About Author

Philippe De Cleen


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief