Albums

clipping. – Vision of Bodies Being Burned (★★★★½): Fight or flight

Er is absoluut geen vat te krijgen op het traject van clipping., het hiphoptrio bestaande uit producers Jonathan Swipes, William Hutson en rapper Daveed Diggs. Ze kwamen de underground opgestormd in 2013 met debuut midcity en het experimentele, abstracte en vooral fantastische CLPPNG uit 2014. In 2016 kwam dan het bizarre Splendor & Misery, een album met ‘eenzaamheid van het hoofdpersonage en zijn liefdesrelatie met een slavenschip in de ruimte’ als concept. In de tussentijd begon lyricist Diggs aan een carrière buiten muziek en was hij te zien de razendpopulaire en kindvriendelijke musical ‘Hamilton’, terwijl Swipes en Hutson ook wat zijprojecten op touw kregen.

Vorig jaar gooide de groep het dan weer helemaal over een andere boeg met There Existed an Addiction to Blood, een horrorcore epos dat de reputatie van clipping. nog maar een duwtje richting het onheilspellende gaf. We krijgen nu een tweede deel, Visions of Bodies Being Burned, op een heerlijk bloedig plateau afgeleverd door het Amerikaanse trio.

Visions of Bodies Being Burned begint met een paar enge bangers die we al eerder als singles te horen kregen. ‘Banger’ mag je hier letterlijk opvatten aangezien “Say the Name” met zijn haast opzwepende industrial beat je nog steeds de stuipen op het lijf kan jagen. Naar het einde toe gaat het nummer pas helemaal van de rails. De kruiperige en stokkerige, maar op een of andere manier toch charmante flow van Diggs is ronduit griezelig. Instrumentaal klinkt het als iets dat Daft Punk in de nineties in mekaar zou steken, maar dan zonder een greintje funk, disco, of zelfs nog maar levensvreugde. “Say the Name” gaat enorm hard, op een manier die je kippenvel geeft en je achter je schouder laat kijken. “’96 Neve Campbell” is als ultieme ode aan het slashergenre van horrorfilms uiterst effectief. Het personage van actrice Neve Campbell uit de eerste Screamfilm (1996) wordt opgehemeld als dé ultieme heldin. De manier waarop Diggs en features Cam & China (die toch wel de show stelen) haar bravoure geven, met lijnen als ‘This bitch boss / Come in talking that shit / And you gonna have to die about it’,  maakt van het nummer iets dat lijkt op een emancipatiehymne.

Op “Make Them Dead” horen we een Diggs die iets meer dramatisch en emotioneel wilt overkomen, maar al deze dramatiek wordt ronduit vermorzeld door de doodstrijd die gevoerd wordt op de achtergrond, vergezeld van een overdonderende ruis. We kunnen alleen maar hopen dat die vechtende radio’s op de achtergrond niet te lang geleden hebben, maar daar hebben we  onze twijfels bij. “She Bad” is relatief stil waardoor Diggs met zijn strakke flow de spotlight naar zich kan toetrekken. Enkel het minimalistische sound design, met wat trippelende hihats en valse blazers en violen maken van dit nummers des te meer iets onbehaaglijks. We zitten ondertussen al op het puntje van onze stoel.

De intensiteitspedaal wordt iets minder hard ingedrukt op “Check the Lock”, met een galmende en licht funky beat die zelfs iets mediterends heeft dat wel in het volgende seizoen van Stranger Things zou passen. Op “Pain Everyday” verbreken Diggs en co die korte oase van rust weer helemaal met een chaotische maar toch brutale instrumental die de paniek tot in elke vezel van je lichaam laat kruipen. Die lijn zet clipping. verder op het paranoïde “Body for the Pile (with Sickness)”. De beat klinkt hier als een mechanische hartslag in angstige toestand, waarbij Diggs onder het net iets té enthousiast refrein ‘You can’t run / You’re just a body for the pile / And you should take your last breathe right about now’ ons nog maar eens kippenvel weet te geven.

We eindigen wel een beetje met een valse noot (onbedoeld deze keer). “Enlacing” probeert met zijn trapachtige beat over te komen als een clubbanger die terug leven in de dansvloer zou moeten blazen, zeker met een refrein waar Diggs ‘get your ass down to the floor’ zingt. Op dit soort album komt dat wel een beetje raar over, en het nummer steekt ook even ongemakkelijk uit als een clown op een begrafenis. Maar dat maakt niet uit: Vision of Bodies Being Burned is een van die albums die de grens van wat hiphop kan zijn, en wat het met je kan doen, voorgoed verlegt. Even zacht als schuurpapier en even toegankelijk als een bunker, vindt clipping. een volledig unieke sound waarbinnen ze hun eigen idiosyncratische zelf kunnen zijn.

Dit album is niet voor iedereen; clipping. trekt graag een niche aan. Visions of Bodies Being Burned is compromisloos en bestraffend werk, en kan bij de eerste luisterbeurt zelfs een migraine opleveren. Het zal bij velen de vraag ‘waar heb ik in godsnaam net naar geluisterd?’ doen rijzen. Maar voor degenen die op dezelfde radiofrequentie vol ruis te vinden zijn als clipping. is Visions of Bodies Being Burned een meesterwerk van atmosferische en adrenalinetoevoerende hiphop. Tegen het einde van deze plaat is de fight-or-flight-reactie van de luisteraar stevig uitgetest. Mechanisch en onbehaaglijk in hun aanpak, creëert clipping. tussen alle zenuwslopende interludes en noisy productie heen een feilloze atmosfeer waar je best niet te lang bij stilstaat. Laat dat nachtlampje nog maar even branden.

Facebook / Instagram / Twitter 

Ontdek nog meer muziek op onze Spotify.

70 posts

About author
i guess this must be the place
Articles
Dit vind je misschien ook leuk:
2020FeaturesInstagramUitgelicht

De 50 beste albums van 2020

Het einde van 2020: voor de ene een tijd om er hoopgevende anti-coronaspreuken tegenaan te gooien, voor de andere het startsein van…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single clipping. - "Pain Everyday"

Je hebt atypisch, en dan heb je clipping. Met abstracte en experimentele hiphop krijg je niet de grootste hoeveelheid fans, maar goede…
Nieuwe singlesOude Bekenden

Nieuwe single Clipping - "'96 Neve Campbell" (feat. Cam & China)

Clipping is toch een beetje een unicum in de hiphopwereld. Trends volgen zijn woorden die niet in de woordenboeken staan van producers…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.