Albums, Recensies

James Blake – Before (★★★★): Appeltje voor de feestdorst

Muzikale duizendpoot James Blake verrast wederom met vier steengoede nummers op zijn gloednieuwe ep Before. 2020 lijkt de Brit de nodige muzikale creativiteit op te leveren; eerder vuurde hij al enkele uitstekende singles op ons af, waaronder “Are You Even Real?”, “You’re Too Precious” en slowthai-samenwerking “feel away”. Op het inmiddels bijna twee jaar oude Assume Form toonde de man nog zijn talent als uitstekend popartiest, maar die vierde langspeler lijkt nu toch definitief een eenmalige toegankelijke uitspatting te zijn geweest.

In 2020 keert Blake terug naar de alternatieve elektronica en post-dubstep van weleer, en dat onder de toepasselijke naam Before. We verwijzen dan ook naar zijn begindagen als dj en zijn eerste ep’s en mixtapes; de rauwere, uptempo klanken van die periode heeft hij opnieuw tot leven gewekt. Naast zijn typerende geluid zijn er deze keer ook house-invloeden te bespeuren. De frivoliteit en aaibaarheid en de lagere tempo’s van Overgrown en The Colour in Anything heeft hij dan weer achterwege gelaten.

James Blake is zelfzekerder dan ooit tevoren en dat hoor je ook echt aan zijn muziek. Before is een zeer volwassene lockdowncreatie. De ep ontstond uit spontane danssessies met collega-artiesten als slowthai en Erick the Architect (Flatbush Zombies). Wanneer artiesten niet meer buitenshuis kunnen gaan feesten, is een dergelijke collectie muziek een logisch eindproduct: studio’s worden de nieuwe dansvloeren. Het is ook de eerste keer ooit dat Blake op dit soort werk zijn eigen stem durft te gebruiken, vermits hij altijd vond dat die zich meer leende tot rustigere en melancholische nummers.

Eerste nummer “I Keep Calling” maakt gebruik van samples van “Falling Apart” van Charlotte Day Wilson. Deze opener, die werd opgenomen in samenwerking met Erick the Architect, is meteen ook onze favoriet van Before. Blake maakt hier gebruik van een meerlagige productie, catchy beats en veel explosiviteit. Een dikke dansschijf, kortom! Dans transformeren naar muziek was dan ook het ultieme doel van de artiest. Op “Before” weet hij het tempo er vervolgens stevig in te houden. Ook “Do You Ever” maakt het moeilijk om stil te blijven zitten, totdat er naar het einde toe subtiel wordt overgeschakeld naar een andere, zweverigere sfeer. Die lijn wordt doorgetrokken naar afsluiter “Summer of Now”, die meer gemeen heeft met het geluid van Blakes vorige singles.

James Blake heeft onze honger naar feestjes, danspartijen en caféavonden een klein beetje gestild. We kijken er alleszins enorm naar uit om dit vierdelige meesterwerkje door de luidsprekers van een huisfeestje of rave te horen galmen.

15 oktober 2020

About Author

Ann-Frédérique Lorquet


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief