Tune-Yards doet het tegenwoordig bijna zo goed als zonder hoofdletter. Wat ooit tUnE-yArDs was krijgt nu de standaard hoofdletters aan het begin en nieuwe single “nowhere, man.” is hoofdletterloos. Die trend is intussen dus ook overgenomen door het Amerikaanse duo dat geleid wordt door Merril Gabrus. De herkenbare muziek van de groep laat zich kenmerken door haar herkenbare stem, loops, ukelele en lo-fi percussie. Twee jaar geleden streek Tune-Yards neer in Brugge op het Cactusfestival en daar moest de band in de blakende zon spelen, waardoor menig muziekliefhebber liever van op een afstandje in de schaduw stond te kijken in plaats van aan de rand van het podium wat te staan dansen.
Ook op het nieuwe “nowhere, man.” kan er wat bewogen worden indien gewenst en er kan ook worden mee geschreeuwd met Merril Gabrus tijdens het refrein. De eenvoudige tekst blijft aardig hangen na een luisterbeurt of twee, maar het is toch de instrumentatie die ons het meest bekoort. Tune-Yards zoekt de chaos op en voor sommigen zal het ook zo overkomen, terwijl het voor anderen op het randje van gelaagde muziek met veel loops zal liggen. Na het tweede refrein scheurt er subtiel een gitaar voorbij je oor, terwijl ook de pianist even los kan gaan om dan even in een rechtdoorzee beat te vervallen en nog eens alles te geven tijdens het laatste refrein. Er kan gezegd worden dat Tune-Yards terug is met een knal.
Facebook / Twitter / Instagram / Website
Ontdek nog meer muziek op onze Spotify.