Eefje de Visser @ Rock Werchter Zomerbar 2020: Schitteren in de avondzon

©CPU – Ymke Dirikx

Ook dit weekend opende Rock Werchter haar deuren weer voor een avondje als zomerbar. De (verkleinde) weide baadde in de ondergaande zon en in combinatie met haar gouden decor, kon Eefje de Visser zich geen betere setting wensen. Nadat ze begin dit jaar haar vierde en meest beloftevolle album uitbracht, zou ze normaal gezien de ‘gewone’ versie van dit festival aandoen. Als troostprijs voor het geannuleerde festival mocht ze op de zomerbar Bitterzoet komen voorstellen. Die kans nam ze met open armen aan want de Visser en haar band overtuigden vanavond met een strakke en dansbare set.

Vanaf minuut een was het duidelijk dat de band naar dit optreden had toegeleefd. Ze hadden normaal een uitgebreide tour gepland maar die viel door corona in het water. Als financiële steun voor haar crew en bandleden, nam ze in sneltempo een livefilm op in de Robot Studios. Hoewel ze daarmee reeds volledig overtuigde, waren we toch benieuwd hoe ze live zou klinken, mét volledige band. Het resultaat? Eefje en haar band schitterden voor een dik uur in de zon, wat er in combinatie met het decor visueel erg aantrekkelijk uitzag.

Amper drie nummers had Eefje nodig om de eerste mensen te overtuigen om hun stoeltje te laten voor wat het was. “Oh” klonkt live nog meer catchy en dansbaar dan op plaat, en daar konden de eerste dansers niet aan weerstaan. Veel gepraat tussendoor had de Nederlandse zangeres niet nodig, want de donkere mix van elektronica en r&b sprak voor zich. Die mix werd trouwens feilloos gecombineerd met de zeemzoete stem van de Visser. Ze haalde enkele keren fantastisch uit en liet daarmee het publiek steeds verbijsterd achter.

Dat ze niet perse uptempo beats nodig heeft om te overtuigen, bewees ze in het rustigere middenstuk van de set. Telkens wanneer het publiek kortstondig haar aandacht dreigde te verliezen, haalde de Visser prachtig uit van achter haar micro. Die verdient trouwens een vermelding voor de rust en klasse waarmee ze op het podium stond vanavond. Gitaar spelen, zingen of dansen, het maakte deze dame niet uit. Ze stond daar met volle goesting en dat kwam de performance alleen maar ten goede.

Wie echter dacht alles van de show te hebben gezien, zat helemaal fout. Eefje de Visser en de haren hadden nog enkele hits achter de hand. In sneltempo knalden ze “Zwarte Zon”, “De Parade” en “Lange Vinnen” door de boxen. Alweer klonken de nummers veel rijker en overtuigender dan op plaat. Niet meer dan een ‘ik denk dat dit de moment is om recht te staan’ van de frontvrouw en het grootste deel van het publiek stond definitief recht om zich aan hun eerste post-covid danspasjes te wagen.

Single “Bitterzoet” als bis bracht het publiek een laatste keer in trance en daarna liet Eefje het podium voor wat het was. De band presteerde zo goed als heel de show uitstekend op alle vlakken. De mooie locatie deed die set alleen maar meer uitblinken en daarmee willen we toch ook even Rock Werchter feliciteren. De zomerbar is een heel aangenaam alternatief gezien de situatie waarin we ons begeven. Dat dit alles voor een goed doel is, maakt dat alleen maar beter.