Albums, Recensies

Moby – All Visible Objects (★★½): Elektrolegende vergrijpt zich aan vorige successen

De zeventiende(!) langspeler van Moby lijkt een muzikaal overzicht te geven van de voorbije twintig jaar van zijn carrière. Soms doet de plaat heel hard denken aan zijn succes van rond de millenniumwisseling. Elders gaat hij dan weer de experimentele, introspectieve kant op zoals hij de voorbije tien jaar heeft gedaan. De opbrengst van de elf nummers op de plaat gaat integraal naar evenveel goede doelen, geselecteerd door Richard Hall zelf.

Sinds de verontwaardiging die zijn autobiografie veroorzaakte in maart vorig jaar, verdween Moby even uit het zicht van het publiek. Ongeveer een jaar later is hij terug, even gek en met nieuwe nektattoos (‘Protect the innocent / Defend the vulnerable’ en ‘Vegan for life’) als aanwinst. Of de cover van Roxy Musics “My Only Love” een verwijzing naar Natalie Portman is, weten we niet. Waar de man in zijn privéleven mee bezig is, is iets voor de lezers van zijn autobiografie en de gespecialiseerde pers. Ons interesseert zijn muziek en activisme.

In tijden als deze is All Visible Objects herkenbaar om naar te luisteren. Moby bestrijdt op de plaat de dystopische realiteit waar we (volgens hem) in leven. Elk nummer is lang, moeilijk te vatten en wil ons doen nadenken. Het album is een ambitieus project dat duidelijk laat zien dat de ervaren muzikant nog veel te zeggen heeft. In veel opzichten voelt het aan als een oproep tot actie. Het brengt een aantal erg duidelijke berichten over het in opstand komen tegen het systeem en het terugwinnen van macht, terwijl het de zalf biedt om het gevecht gaande te houden.

Moby is politiek actief, en dus is deze plaat doordrenkt van opruiende boodschappen. “Power Is Taken” met Dead Kennedysdrummer P.H. Peligro en Comptonrapper Boogie op de vocals heeft zo een duidelijke boodschap. Het is jammer dat die boodschap beter overkomt dan de muziek; die sirenes hadden echt niet gehoeven. Toch hoeft niet elke verkondiging vergezeld te worden van een bedenkelijke begeleiding. “Too Much Change” is even breekbaar tijdens de strofes als opwindend tijdens het refrein en “Refuge” is een heerlijk dansbaar eerbetoon aan de legendarische Jamaicaanse dubdichter Linton Kwesi Johnson, die er nota bene zelf de verzen verzorgt.

Moby keert op deze plaat ook terug naar zijn roots. Na zijn ambientplaat Long Ambients 2 van vorig jaar, barst deze plaat van Moby’s welbekende combinaties van synths en strijkers. “Tecie” en “One Last Time” katapulteren de luisteraar terug naar de hits van vroeger, al is het de vraag of het publiek zat te wachten op matige herkauwingen van zijn oudere werk. “All Visible Objects” ligt dan weer in lijn van zijn recentere muzikale creaties en bezorgt ons negen minuten lang een soundscape waar bij weg te dromen valt. De titeltrack is een welgekomen afsluiter, want op sommige momenten was het pijnlijk luisteren. Wat Moby dacht tijdens het schrijven van “Rise Up in Love” weet alleen hij, maar we kunnen hem alleen aanraden de volgende keer wat minder naar Avicii te luisteren. Toch krijgt Moby er hier en daar pareltjes als “Speration” tussen gewurmd. Helaas lijken die alsnog uitzonderingen te zijn.

Moby’s laatste drie albums zijn gedrenkt in verontwaardiging over wat er in zijn land – en de wereld – gaande is. All Visible Objects lijkt een poging te zijn terug te grijpen naar zijn vroegere successen, in dit geval in een groteske herwerking van de sound die hem zo groot maakte in de late jaren negentig. Net als met zijn autobiografie slaat hij de bal echter grotendeels mis. Of het echt waar is dat hij zijn edele delen tegen Trump heeft aangewreven, hoeven we niet te weten. Feit blijft dat Moby helemaal doorgedraaid lijkt; gestoordheid gaat nu eenmaal meestal gepaard met genialiteit. Hij blijft een boeiende producer, maar misschien is het beter om in de toekomst zijn geschift vernuft te gebruiken voor zijn muziek en niet een autobiografie.

15 mei 2020

About Author

Tibo De Leenheer


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief