Richard Melville Hall is een naam die je wellicht niets zegt, maar Moby zal bij velen wel een belletje doen rinkelen. De Amerikaan wordt gecrediteerd met dancemuziek tot bij het grote publiek te hebben gebracht aan het begin van de jaren negentig. Toch is het meest succesvolle album van de muzikant eentje uit het einde van dat decennium. Op Play vinden we klassiekers als “Natural Blues“, “Flower” en het uiteraard het prachtige “Porcelain” terug. Sinds 2016 brengt Hall elk jaar minstens een album uit; vorig jaar was dat Long Ambients 2, het vervolg op een album uit 2016.
Later dit jaar verschijnt Moby’s zeventiende langspeler, en dat is uiteraard een hele prestatie. Eerder kregen we het uptempo en uiterst dansbare “Power Is Taken” te horen. Daarop waren Dead Kennedys-drummer D.H. Peligro en rapper Boogie te horen, die de maatschappijkritische tekst verzorgden. Op All Visible Objects zullen verschillende gastzangers te horen zijn, met Apollo Jane als meest voorkomende naam. Zij mag ook nieuwe single “Too Much Taken” voor haar rekening nemen.
Vragen stellen, dat is wat Apollo Jane doet op “Too Much Change”. Er komen geen antwoorden, maar wel een besluit en dat is – je raadt het nooit – dat er te veel verandering is. Telkens wanneer de zangeres aan het woord is krijgen we zeer rustige muziek te horen. De pianotoetsen worden zacht en zelden aangeraakt in het begin terwijl een magische stem alle aandacht opeist. Slechts tweemaal slaat het lied zonder enige aankondiging om in een dancetrack om dan even snel terug te schakelen naar minimale instrumentatie en breekbare vocals. “Too Much Chanche” bevat veel verandering, maar niet te veel. Moby doet het werken.
All Visible Objects verschijnt op 15 mei. Alle opbrengsten van het album gaan naar verschillende goede doelen.
Volg ons op Spotify voor meer nieuwe muziek.
Visuals van de Belg Frans Masereel? Ook bekend van de intro van Winteruur met Wim Helsen.