Live, Recensies

Big Thief @ Ancienne Belgique (AB): Vijftig tinten grijs

© CPU – Jan Van Hecke

Wie er zijn hobby van heeft gemaakt om elk eindejaarslijstje van 2019 te overlopen, zal ongetwijfeld opgemerkt hebben dat er nog steeds zekerheden zijn. Zo was Niels Destadsbader alweer goed voor platina ‘joepie’, maar net iets relevanter bleken de derde en zowaar vierde plaat van Big Thief te zijn. Met U.F.O.F. en Two Hands leverde het viertal twee van dé te beluisteren indieplaten van 2019. Zo was het uitkijken naar een band die een gouden toekomst tegemoet lijkt te gaan.

Wie een gemoedelijk avondje tegemoet dacht te gaan, kwam half bedrogen uit, want opener ITHACA veegde de vloer aan met zachtheid en alles wat daarmee in verbinding stond. Het vijftal rond frontvrouw Djamilia Azzouz bracht een snoeiharde mix van metal en hardcore, die de mindset een klein half uur in de war bracht. Desalniettemin zagen we een degelijke pot muziek, die we het best kunnen omschrijven als de slordige stiefzus van het Belgische Oathbreaker. Wie de oordoppen thuis liet, had het duidelijk mis en met die oude vriend ‘tuut’ in de oren was het uitkijken naar Big Thief, ook al was het alleen maar om de rust terug te vinden.

View this post on Instagram

@bigthiefmusic @abconcerts #bigthief #adriannelenker

A post shared by Henri (@henrigubbels) on

Het ingetogen “Magic Dealer” en “Masterpiece” kregen de eer om het geheel op gang te trappen en dat werd volgens de richtlijnen onthaald met een applaus. Big Thief, maar vooral de breekbare stem van Lenker, zette meteen de toon van de avond en dat vertaalde zich in het niet geforceerd krachtig kunnen zijn via steengoeie nummers.

Wat Big Thief in de Ancienne Belgique sterk typeerde, was een overheersende soberheid, waarbij de aandacht volledig op het muzikale was gericht. Geen fancy lichtshow, memorabele gitaarsolo’s of lege woorden over hoe fantastisch België wel niet is. Big Thief had het ook niet nodig, want op die manier bracht het viertal nummers als “Orange”, “Shoulders” en “The Toy” tot zijn essentie.

Wie dacht dat Big Thief even zoet was na twee albums op één jaar tijd, had het kennelijk mis, want doorheen hun set was er ook nog eens plaats voor nieuw materiaal. Als we goed hebben geteld, kwamen we aan drie nieuwe nummers. Daarvan bleef “Happiness” ons nog het meeste bij, al was het maar omdat Lenker ons de titel verklapte. Opnieuw degelijk materiaal, maar verrassen deed het dan weer niet en daar hadden we misschien wel wat op gehoopt.

Bij momenten kregen we de indruk dat Big Thief ergens in een living aan het spelen was op een zondagnamiddag. Een overheersende kalmte en een geringe respons leidden ertoe dat het publiek zich dan maar zelf moest entertainen door betekenisloze kreten te slaken, waarbij iemand het de moeite vond om Bernie Sanders te vermelden. We stelden er ons geen vragen bij, maar hadden toch liever wat meer persoonlijke energie gevoeld van Big Thief. Gelukkig waren er nog het uitstekende “Not”, “Shark Smile” en “Mary” waaraan we ons voldoende aan konden optrekken. Neem daarbij de kracht van Lenker om persoonlijk leed om te zetten in heerlijke melodieën en meeslepende verhaallijnen, zoals bij “Capacity”, en je weet dat de kans groot is dat je bij een volgende plaat opnieuw verkocht bent aan de grootse breekbaarheid die Big Thief ons schonk.

Na een viertal albums en een handvol hits is het duidelijk dat deze band in bloedvorm verkeert, en die vorm vonden we ook live terug. Wie muziek wou horen was dus op zijn plaats in een uitverkochte Ancienne Belgique. Ondanks de soberhieid die alomtegenwoordig bleef, bleek Big Thief een ode te worden aan de pure zijde van muziek. Dat kon je toejuichen, maar kon even goed gaan vervelen na meer dan een uur. Less is more, moeten ze bij Big Thief gedacht hebben, zeker? Als we hen kleuren moeten toeëigenen, dan verkiezen we vijftig tinten grijs. Geen opvallende kleuren, maar wel kleuren waarvan de gemiddelde boekenwurm weet dat ze allesbehalve saai hoeven te zijn.

Setlist:

Magic Dealer
Masterpiece
Capacity
Shark Smile
Forgotten Eyes
The Toy
Time Escaping
Contact
Orange
Bruiser
Shoulders
Not
Happiness
Mary
Cattails

Real Love
Rock and Sing

6 maart 2020

About Author

Jasper Laureyssens


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief