Interviews

Interview Bredren: ‘Het publiek meenemen op een reis door drum & bass’

Deze vrijdag wordt de Brusselse technotempel Fuse uitzonderlijk overgenomen door drum & bass. Dan doen onze landgenoten van Bredren er immers éen van hun ondertussen befaamde Bredren Invites-avonden. Los van het feit dat je er het Belgische trio, dat ondertussen tot de absolute top in drum & bass gerekend mag worden, aan het werk kan zien, voorzien ze ook keer op keer een uitstekende line-up. Waar ze in het verleden reeds Lenzman, Jubei en Skeptical te gast hadden, konden ze nu voor de tweede keer S.P.Y. strikken. Een uitstekende gelegenheid om de heren eens aan de tand te voelen!

Jullie organiseren ondertussen al een paar jaar events in Brussel. Valt het mee om iets op poten te zetten in de hoofdstad?

Op zich wel. We hebben een hele goede samenwerking met Fuse. Toen we hen in het begin mailden, hadden we eigenlijk niet verwacht positief antwoord te krijgen. Ze stonden wel meteen open voor een drum & bass-event en steunen ons sindsdien altijd enorm. Ondertussen kennen we het management en personeel en de samenwerking verloopt enorm vlot.

Jullie verhuisden ondertussen van de kleine naar de grote zaal. Heeft drum & bass nog veel aantrek?

Sommige edities zat de Fuse echt tot de nok vol. We hebben toen op vraag van Fuse de gok gewaagd om eens de grote zaal te hosten en eigenlijk zijn we wel blij met die beslissing. Mensen hebben nu meer ruimte om te dansen en moeten minder aanschuiven aan de bar. Daarboven is de grote zaal qua geluid en licht echt het beste van het beste. Ook leuk aan Fuse is dat het voldoende klein is om een goede connectie met het publiek te bewaren. We hebben weleens in clubs of zalen gespeeld waar je zodanig ver van het publiek staat dat je de mensen amper ziet en dat maakt de ervaring voor beide minder.

Komt er nog veel jong volk op dit soort feestjes af? Of zijn het eerder oudere mensen die met het genre opgegroeid zijn?

Echt heel jonge mensen zie je inderdaad minder op onze events. Ik zou zeggen dat de gemiddelde leeftijd ergens tussen de 25 en 35 is. Grappig zijn de toeristen die denken aan een avondje techno te beginnen en dan beseffen dat ze op een drum & bass avond terecht gekomen zijn. Wat ook opvalt zijn de vele nationaliteiten die op onze events afkomen. Voor deze editie zijn er bijvoorbeeld Britten die speciaal naar Brussel afzakken.

Nog een Brit die naar Brussel afzakt is jullie headliner, S.P.Y. Vanwaar deze keuze?

We beseften dat we met de laatste editie wat afgeweken zijn van ons origineel concept (dat bestond uit een voor ons belangrijke headliner uitnodigen) met label-nights zoals we die met The North Quarter van Lenzman deden. De reden is puur omdat je dan zelf uiteindelijk niet zoveel te zeggen hebt over de line-up. Je hangt af van wie er op het label zit en wie er beschikbaar is. We kennen S.P.Y. ondertussen en hebben een goed contact, dus zagen we het zeker zitten om hem opnieuw te boeken. Dan zijn we verder gaan nadenken over wie we nog zeker wolden booken en hier goed bij zou passen. Zo kwamen we uit op Nymfo, Amoss en Arkaik. En uiteraard hebben we graag ook wat Belgisch talent op de affiche. Dat zijn deze keer Cedex & Higher Underground, zij organiseren Steam in Gent, M-Zine en Bassdubbers geworden. En dan mogen we natuurlijk onze masters of ceremonies, MC Mota en MC Mush, niet vergeten.

Twee jaar geleden vertelden jullie dat je het liefste eens Skeptical zouden booken. Dat is ondertussen gelukt. Staan er ondertussen nieuwe namen op jullie verlanglijst?

Ik vind het heel jammer dat we Marcus Intalex nooit hebben kunnen booken. Toen hij overleden was, schoot dat als een van de eerste dingen door mijn hoofd. Heel fout natuurlijk, want in de eerste plaats is het ongelofelijk jammer dat we zo’n goede artiest verloren hebben. Verder zal er sowieso een moment komen dat we Calibre proberen te strikken. Zijn muziek is gewoon de absolute top in drum & bass. Zijn producties zijn misschien minder pure feestmuziek, maar hij neemt zijn publiek echt mee op een reis door drum & bass. Wij proberen dat met onze sets eigenlijk ook een beetje te doen.

Ondertussen stonden jullie op Tomorrowland, Sun and Bass, Dour en draaiden jullie in clubs als Fabric in Londen. Zijn er nog ambities naar de toekomst toe op dit vlak?

Outlook deden we in het verleden wel al, maar zouden we eigenlijk heel graag nog eens doen. Veel namen van het genre staan er geprogrammeerd, maar om één of andere reden zijn we al een paar jaar niet meer gevraagd. Op zich zou het vooral leuk zijn als drum & bass, en dan vooral de diepere variant, wat meer gerepresenteerd zou zijn op festivals. We hebben bijvoorbeeld nog nooit op een Brits festival gedraaid, terwijl het genre net vrij sterk staat in Groot-Brittanië. Op zich mogen we zeker niet klagen. Sun and Bass is en blijft bijvoorbeeld éen van onze beste ervaringen ooit. Het is een klein dorpje in Sardinië dat volledig overgenomen wordt door drum & bass. Let It Roll in Tsjechië was ook ongelofelijk, dat is een festival quasi zo groot als Dour, op een oude luchtmachtbasis, met enkel drum & bass op de affiche.

Jullie hebben alle drie ook nog jobs naast Bredren. Valt er tegenwoordig moeilijk van muziek te leven?

Je mag niet vergeten dat dit eigenlijk een ‘uit de hand gelopen’ hobby is. Initieel hadden wij nooit het plan om hiervan te kunnen leven. Bovendien zou met drie van één act leven binnen onze niche ook nooit mogelijk zijn. Adrien is nu wel zelfstandige geworden om meer met Bredren bezig te zijn. Dieter en Sebastien hebben beiden een voltijdse baan. Bredren combineren met een vaste job is niet altijd evident, er komt een pak administratie bij kijken. Je moet mails opvolgen, op de hoogte blijven van alle muziek, contact met het agency onderhouden, en dan is er nog de sociale media die je de nodige aandacht moet geven. Op dat vlak is het dan weer een luxe om met drie te zijn en de taken wat te kunnen verdelen. Het is nu al zo hectisch dat we dode momenten in de zetel echt zijn gaan appreciëren.

Kruipt er veel tijd in social media?

Meer dan we zouden willen. Er is veel indirecte druk om content te blijven genereren op je socials. We merken gewoon dat je aanwezig moet zijn of je wordt vergeten. Als je niets post, gaan mensen al snel denken dat je niet meer bezig bent. Op zich is dat stresserend want je bent er op éen of andere manier toch constant mee bezig. Het voelt alsof je jezelf constant moet bewijzen. We kennen een aantal artiesten die het hier echt moeilijk mee hebben.

Zit er nieuwe muziek van jullie in de pipeline?

Wel, we trekken elke week een vaste dag de studio in, en je kan zeker muziek van ons verwachten dit jaar. Maar wat, wanneer en hoe, dat kunnen we nog niet vertellen. We merken dat we steeds voorzichtiger worden met het uitbrengen van muziek. We leggen onze lat steeds wat hoger. We verrassen de mensen liever met iets kwalitatief dan hun elke twee weken te spammen met nieuwe muziek.

Wij houden het in de gaten!

 

Wie interesse heeft in een avondje drum & bass in onze hoofdstad kan hier tickets kopen voor Bredren Invites!

Related posts
InstagramLiveRecensies

Mother Mother @ Ancienne Belgique (AB): Op moeders wijze

Mother Mother verkeert volop in de renaissance van haar carrière. Lange tijd was de band weggedeemsterd in de (even grofweg geformuleerd) onbeduidendheid…
LiveRecensies

Placebo @ Ancienne Belgique (AB): Schrap en scherp

Vooraleer Placebo volgende week hun tour in Zuid-Amerika start, warmden ze gisteren al op in de Ancienne Belgique. Het is een understatement…
InstagramLiveRecensies

DIIV @ Ancienne Belgique (AB): Koortsdroom

‘Let the music guide you; transform you. This performance will change you profoundly forever’. DIIV wist hoe ze gisteren de toon moest…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.