Ten tijde van het Overlijden van Malcolm Mc Cormick aka Mac Miller, was de Amerikaanse rapper volop bezig aan zijn nieuwe album. Het zesde in het rijtje zou Circles zijn. Een plaat in samengang met zijn vorige album, Swimming. Zo krijg je het concept ‘swimming in circles’, twee verschillende stijlen die hand in hand gaan en samen een cirkel vormen. Na Mac Millers overlijden werkte zijn medeschrijver, Jon Brion, de plaat af. Op basis van zijn vele conversaties en de tijd die hij spendeerde met Mc Cormick krijgen we zo zijn zwanenzang te horen.
Het eerste nummer op het nieuwe album, meteen ook de titelplaat “Circles” zet vanaf het begin de toon. Heel laidback en rustgevend legt Mac Miller zijn teksten op een jazzy gitaar- en synthmelodietje zonder drums. Dromerig is een ander adjectief om het album samen te vatten. Op “Complicated” krijgen we het eerste voorproefje van eighties synthesizers die doorheen het hele album op onder andere “I Can See” en “Everybody” zullen terugkeren. Synthesizers en gitaren vormen de rode rode draad doorheen dit album, in combinatie met rustige drums.
Mac Millers flow die op het nummer “Woods” mooi tot stand komt, gaat regelrecht in tegen de geldende wetten van de huidige hiphop zwaargewichten. Geen harde beats en holle teksten, maar juist het tegenovergestelde. Mac Miller weet met zijn teksten een gevoelige snaar te raken. Dat deed hij in het verleden en daar slaagt hij nu opnieuw in. Mac Miller blijft innoveren, en met wat een gemak.
Op “Complicated” rapt de Amerikaan over de nooit eindigende complicaties van het leven. ‘Fore I start to think about the future First, can I please get through a day?’ Mentale gezondheid is geen makkelijk onderwerp maar Miller rapt er al jaar en dag over, op zo’n natuurlijke manier dat het voor de luisteraar toch amusant blijft. We zijn ervan overtuigd dat zijn muziek voor onnoemelijk veel mensen deel heeft uitgemaakt van hun parcours richting een betere mentale gezondheid. Iets wat muziek met een mens kan doen als geen ander.
Op “Blue World” kiest de rapper dan weer voor een wat meer energieke beat. De productie klinkt heel bekend in de oren qua sound. Reden? Niemand minder dan Guy Lawrence, bekend als helft van het Britse house duo Disclosure, maakte de instrumental voor dit nummer.
“Good News”, de single die we als voorproefje kregen, een week voor het definitieve album, is een verderzetting van wat het hele album al kwam bovendrijven, dreamy. Mac Miller was heel duidelijk in zijn visie voor dit album. Dat zien we ook in de videoclip voor “Good News”, waarin we een enthousiaste Mac Miller zien in de studio, die klaar is om het nummer op te nemen.
Uit alles blijkt dat Mac Miller tijdens het maken van dit zesde studioalbum nog boordevol inspiratie en enthousiasme zat om nieuw werk op de wereld los te laten. Een verhaal dat er ondanks zijn turbulent verleden bijzonder positief uitzag. Dat zien we weerspiegeld in Circles. Het team van Mac Miller heeft zijn tijd genomen om te bepalen wat hij zelf zou gewild hebben. Ze zijn zo tot een prachtig consistent geheel gekomen dat vast en zeker het einde van zijn discografie kan en mag zijn.
Mac Miller zat tijdens het maken van dit album op de piek van zijn creativiteit. Dat maakt het vroegtijdige overlijden van de rapper eens zo triest. Nieuw materiaal zal er niet meer komen, we moeten het doen met wat we hebben. Maar dat wat Mac Miller ons in al die jaren gegeven heeft, zal nog eens zo lang voortleven in de harten van zijn fans, vrienden en familie.