Dat de Belgische jazzscene beschikt over een énorm potentieel, was al langer geweten, tenminste, als je Dansende Beren op de voet volgt. Zelfs op internationaal niveau moet onze jonge garde zeker niet onderdoen voor de rest en timmeren ze langzaam, maar zeker aan de weg naar een stabiele en gerenommeerde Belgische jazzreputatie. Mede dankzij Jazzlab wordt voortdurend zuurstof gepompt voor het bouwen van deze weg.
Jammer genoeg is het een weg met putten en bulten (façon Belgique), want radiozenders en andere mainstream media laten onze jazztalenten aan zich voorbij gaan. Te niche? Te ‘speciaal’? Te weinig commerciële mogelijkheden? Too jazzy? Wanneer zelfs een concept als De Nieuwe Lichting van Studio Brussel zich veeleer beperkt tot eenheidsworst, blijven onze jazz- en funkmuzikanten steeds onder de radar. Naast Savoir Vivre, Echt!, Sundqvist, VENTILATEUR en Collective Conscience is er nog het piepjonge Lũpḁ Gang Gang Quartet dat het moet hebben van hun rastalent zonder een (welgekomen) duwtje in de rug.
https://www.youtube.com/watch?v=ofTy4TdvwvQ
Onze Zalm van de Maand November bracht in september 2019 hun debuutplaat BḀNG uit. Op 17 januari 2020 volgde een ‘reboot’ van hun allereerste single “Fluide”, waarbij ze zelf ook de rol van producer op zich namen. De “Miel Monté Remix” verwijst zowel naar toetsenist Miel als Miel Monté, een Spaanse honing. Miel wou al langer een ‘feestelijkere’ versie van het rustige “Fluide”, een nummer dat echter niet op hun debuutplaat stond. LGGQ beschouwt “Fluide” als belangrijkste schakel van hun ontplooiing en wou het net extra aandacht geven door het niet uit te brengen op plaat.
In het prille begin, toen we ons eerste concert in het Mon Café in Hasselt gaven, speelden we vooral covers. “Fluide” was ons eerste ‘eigen nummer’ en groeit tijdens onze optredens mee tot wat het nu is. Het staat als teken van ons groeiproces en deze remix is een logisch gevolg. Een feestelijkere versie van een rustig nummer is altijd fun.
Wanneer we de nieuwe opname afspelen, merken we inderdaad nog weinig van het rustige origineel. Terwijl Miel zich uitleeft op zijn orgel, wordt hij begeleid door temporiserende drums en gitaar, wat tot een chaotisch dansbaar amalgaam leidt. De korte adempauzes op 2:13 en 4:34 zorgen voor de honing (miel) in dit nummer om intussen de gitaar even de hoofdrol te geven. Het enthousiasme spat er alleszins van af en volgens ons mocht deze song gerust veel langer duren. De verschillende lagen in dit nummer zorgen voor een uitbundig collectief, een nummer dat af is. Als dit de prelude is voor wat er nog in 2020 komen zal, dan is dit alvast veelbelovend.
Volg ons op Spotify voor meer nieuwe muziek.