InstagramLiveRecensies

Sinéad O’Connor @ Het Depot: Nederigheid in harmonie

© CPU – Bert Savels

Ierse trots Sinéad O’Connor is vooral bekend voor haar Princecover “Nothing Compares 2 U”, haar korte haar en die keer dat ze een foto van paus Johannes Paulus II kapotscheurde op Saturday Night Live. Na haar succesperiode in de jaren tachtig en negentig is haar carrière wat in verval geraakt. In 2014 bracht ze voor het laatst een album uit. De voorbije jaren raakte O’Connor toch vooral negatief in de media, gaande van Twitterruzies met Miley Cyrus tot die keer dat ze op consultatie ging bij de Amerikaanse tv-psycholoog Dr. Phil, om te praten over haar mentale problemen en moeilijk verleden. In 2018 raakte het nieuws bekend dat ze zich als katholieke Ierse had bekeerd tot de Islam, en daarbij ging voor haar een nieuwe wereld open. Naar eigen zeggen staat ze terug positiever in het leven, en dat resulteert in een nieuwe tour van haar hele repertoire.

© CPU – Bert Savels

Shuhada’ Sadaqat, want dat is eigenlijk haar nieuwe naam als moslima, kwam op haar blote voeten het podium opgewandeld. Met een brede glimlach en een dankbare blik begon ze zonder poespas aan haar set. Met “Take Me to Church” en “4th & Vine” trapte ze het optreden uptempo en dansbaar af. Ze werd bijgestaan door een vijfkoppige band, een stel goeie muzikanten en een leadgitarist die meer dan eens de show stal. In haar begindagen viel O’Connor vooral op door haar unieke stemgeluid waarmee ze hele festivalweides muisstil kreeg. Ze is nu de vijftig voorbij en dat is hoorbaar: haar heldere en hoge klank is door de jaren heen afgenomen. Toch weet ze die aanpassing in haar stem naar haar hand te zetten.

De band ondersteunde O’Connor heel goed, maar ze kwam nog het meeste tot haar recht toen de muzikanten het podium verlieten. “In This Heart” zong ze solo zonder enige begeleiding of ritmesectie, haar specialiteit. We hoorden enkel Sinéad die een liefdesverhaal bracht op een wijze die tussen dichten en zingen ligt, en dat deed ze minutenlang. De twee gitaristen kwamen haar tegen het einde van het lied helpen met de harmonieën, een intiem en krachtig momentje waar de oude Sinéad O’Connor duidelijk in te herkennen was.

© CPU – Bert Savels

De set ging er in het midden wat op achteruit met minder aangrijpende nummers. Dat maakte ze weer goed met het spelen van een van haar grotere hits, “The Emperor’s New Clothes”. Daarna was het tijd voor de onvermijdelijke hit “Nothing Compares 2 U”. O’Connor zei laatst in een interview op BBC dat hoewel het nummer een eigen leven heeft naast haar als zangeres ze het nog altijd geweldig graag zingt, gezien het haar aan haar overleden moeder herinnert. Hoewel Sinéad O’Connor niet meer het glasheldere bereik of de jeugdige energie van dertig jaar geleden heeft, kan ze nog altijd met vertrouwen op een podium staan. Voor het allerlaatste nummer verliet de band nogmaals iets eerder het podium en zond Sinéad het publiek, met het korte “Milestones” als laatste warme knuffel, de nacht in.

Comebacktours brengen altijd een dubbel gevoel naar boven, zeker als de artiest daarvoor geen nieuwe muziek heeft uitgebracht. Wat de iets oudere versie van Sinéad O’Connor miste in haar stembereik kon ze echter gemakkelijk aanvullen met positieve energie en nederigheid. Haar bekering tot de Islam heeft haar duidelijk een nieuwe bezonnen energie gegeven; haar rustige en dankbare gemoedstoestand siert haar. De rebelse punkmeid is volwassen geworden en weet duidelijk nog steeds haar weg op het podium.

Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!

Setlist:

Queen of Denmark
Take Me to Church
4th & Vine
Reason With Me
Wolf Is Getting Maried
Jealous
Stretched
In This Heart
Black Boys on Mopeds
‘Til I Whisper You Something
Harbour
Thank You for Hearing Me
Last Day of Our Aquaintance
Emperor’s New Clothes
Nothing Compares 2 U
Hold Back the Night

Back Where You Belong
Milestones

Related posts
LiveRecensies

Real Estate @ Het Depot: Frisse lentebries

Aan het Amerikaanse Real Estate kunnen we ondertussen gerust een cultstatus toewijzen. Met reeds zestien jaar op de teller zijn ze waarschijnlijk…
InstagramLiveRecensies

Soulwax @ Het Depot: Nat in het pak

Je zou in een festivalland als België bijna durven vergeten dat er tijdens de zomer ook nog eens concerten in zalen durven…
InstagramLiveRecensies

Noémie Wolfs @ Het Depot (Foyer): Eclectische groove

Platenwinkel Bilbo heeft onlangs definitief de deuren gesloten, maar Leuven heeft nog altijd Het Depot als een epicentrum voor muziekliefhebbers. Gisteravond streek…

1 Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.