Interviews

Interview Dylan Carlson (Earth): ‘Earth moet altijd kunnen transformeren tot iets nieuws, zowel spiritueel als conceptueel.’

Earth is een band die weinig introductie nodig heeft. De band rond gitarist Dylan Carlson en drummer Adrienne Davies stond begin jaren ‘90 aan de wieg van een nieuw genre: drone metal. Carlson liet zich inspireren door de ultra trage gitaarriffs van doom metal en het repetitieve, hypnotiserende karakter van minimalisme. Komende donderdag 05.12 spelen ze in Kunstencentrum Vooruit in Gent. Daar zullen ze hun nieuwe en negende langspeler Full Upon Her Burning Lips exclusief op Belgische bodem voorstellen. Wij hadden vooraf alvast een klein gesprekje met frontman Dylan Carlson en we mogen ook drie duo’s gratis naar deze show sturen. Een duoticket bemachtigen kan door een screenshot te sturen met bewijs dat je onze Facebook-pagina leuk vindt of ons op Instagram volgt naar wedstrijd@dansendeberen.be, samen met een antwoord op volgende vraag: Wat is de titel van de debuutplaat van Earth? 

Na een hiatus in de tweede helft van de jaren ‘90 komt de band in het midden van de nillies terug boven water. Hun geluid klinkt nog steeds als Black Sabbath minus de vocals, maar integreert deze keer invloeden uit spaghetti-westerns, jazz en country. Terwijl hun vroegere werk bands als Sunn O))) inspireert, evolueert Earth verder tot een instrumentale minimalistische rockband. Met Full Upon Her Burning Lips brachten ze dit jaar een straffe nieuwe plaat uit. 

Dylan, zo’n drie jaar geleden stond Earth ook al in Vooruit. Tijdens het VIDEODROOM festival componeerden jullie een nieuwe soundtrack bij de Japanse animatiefilm ‘Belladonna of Sadness’ uit 1970. Heeft die ervaring de nieuwe Earth-plaat beïnvloed?
Dylan Carlson: ‘Twee van de nieuwe tracks op Full Upon Her Burning Lips zijn ontstaan uit fragmenten die we hebben geschreven voor die soundtrack. “The Mandrake’s Hymn” schreven we voor de huwelijksscène, en “Descending Belladonna” was bedoeld voor de scène waarin Belladonna de duivel voor het eerst ontmoet. Maar de film was voornamelijk een inspiratie voor de algemene feel van het album.’

Heeft dit project je zin gegeven om meer soundtracks te maken?
Carlson: ‘Wel, ik heb eigenlijk net een soundtrack afgewerkt voor Gilbert Trejo’s debuutfilm “From A Son”. Gilbert is de zoon van legendarische cultacteur Danny Trejo – hij speelde de hoofdrol in “Machete” van Robert Rodriguez. Ik verhuis trouwens binnenkort naar Los Angeles om me echt meer op filmmuziek te concentreren.’

Tussen de vorige langspeler Primitive and Deadly en Full Upon Her Burning Lips gaapt een gat van vijf jaar. Tussendoor waren er soloprojecten en samenwerkingen met onder andere Kevin Martin / The Bug. Hoe hebben die projecten de richting van de laatste Earth-plaat mee bepaald?
Carlson: ‘Alles wat ik doe – van Earth over samenwerkingen tot solowerk – beïnvloeden elkaar uiteindelijk. Het belangrijkste verschil is misschien dat ik in mijn solowerk vaker teruggrijp naar dingen uit het verleden die Earth hebben gemaakt tot wat het vandaag is. De band daarentegen is iets dat vrij moet zijn om te kunnen veranderen en transformeren tot iets nieuws, zowel spiritueel als conceptueel.’

Je bent uiteraard een gitarist die bekend staat als iemand die epische gitaarriffs als geen ander uit zijn mouw kan schudden. Wat zijn je favoriete classic rock-‘n-rollriffs die jou blijven inspireren?
Carlson: ‘Dan ga ik voor “No No No” van Deep Purple, “In The Evening” van Led Zeppelin, “Sails of Charon” van The Scorpions, “Bridge of Sighs” van Robin Trower en ongeveer alles uit de Stax- en Volt-kluizen waar Booker T. en Steve Cropper op mee spelen. En dan ben ik nog niet eens begonnen aan de soul- en r&b-catalogus van Atlantic!’

In interviews vermeld je vaak de invloed van de Britse seventies folkrockbands als Pentangle, Jethro Tull en Fairport Convention op je muziek. Zijn er – nu je nog in Engeland woont – recente Britse bands waar je enthousiast van wordt?
Carlson: ‘Ik hou enorm van het werk van Alasdair Roberts, The Smoke Fairies, The Unthanks en Cobalt Chapel. Die hebben allemaal een zelfde soort vibe en tegelijk ook iets heel hedendaags.’

Tot slot: welk instrument zou je willen bespelen moest je geen gitaar hebben?
Carlson: ‘Ik hou enorm van het geluid van strijkers of houtblazers: die hebben een expressiviteit en sustain waar ik gek op ben. Maar als gitarist kan je dat oplossen met een goede versterker. Het kost ook veel minder (lacht).’

Earth speelt op donderdag 05.12 in Kunstencentrum Vooruit in Gent. 

3 december 2019

About Author

Jietse Vandenbussche


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief