Instagram, Live, Recensies

FKA Twigs @ Koninklijk Circus (Cirque Royal): Ongeziene symbiose

©️ CPU – Joost Van Hoey

We hadden hoge verwachtingen van MAGDALENE, het tweede album van de Londense r&b messias FKA Twigs. Nadat ze in 2014 triomfeerde met haar fantastische album LP1, dat in onze lijst van beste albums van dit decennium staat, was het even wachten op nieuwe muziek. Liefdesverdriet en ziekte zitten daar voor iets tussen, maar vormden uiteindelijk ook de motivatie om de tweede langspeler af te maken. Het eindresultaat werd een verpletterende ode aan een gestigmatiseerd bijbelpersonage, die nu in een performance werd vertaald.

©️ CPU – Joost Van Hoey

Wie de performance wilde zien, moest eerst aardig geduld hebben. Iets meer dan een uur nadat ze had moeten beginnen, kwam Twigs het podium op. Die misstap maakte ze echter al snel goed, want “Water Me” werd ingeleid door een tapdans van de zangeres. De setting oogde simpel, maar meer dan een spot had ze niet nodig om het geduldige publiek in haar wereld mee te nemen. Het begin was rustig, maar zalvend voor de ziel. Hoewel de zaal tot de nok gevuld was, heerste er een stilte die de sfeer zo indrukwekkend maakte. In “Pendulum” maakte ze daar dan gebruik van en was het muisstil wanneer ze de microfoon even van haar mond hield.

©️ CPU – Joost Van Hoey

Het eerste deel van de show bestond uit oudere nummers, maar de nadruk lag voornamelijk op het nieuwe werk. “mary magdalene” was de eerste kennismaking met haar nieuwe project en zorgde voor kippenvel doordat ze het publiek in ging om een van haar fans te zegenen. Die eer was weggelegd voor de opkomende Belgische artieste IKRAAAN, die duidelijk onder de indruk van het gebeuren was. Door het simplistische “home with you” werden ook wij bij ons nekvel gegrepen en moesten we even slikken. De zaal was, zoals heel de avond, in de ban van wat er op podium stond te gebeuren en maakte weinig lawaai.

Met messen speel je eigenlijk niet, dus haalde FKA Twigs tijdens het vlijmscherp gebrachte “sad day” een zwaard boven, waarmee ze een bloedstellende dans ten tonele bracht. Tijdens de repetities voor de show verwondde ze zich meerdere keren met het zwaard, maar de pijnlijkste littekens leek ze over te houden aan haar relatiebreuk. In “mirrored heart” dwarrelden enkele tranen over de wang en zorgde een zenuwslopende stilte voor een bijzondere sfeer.

©️ CPU – Joost Van Hoey

FKA Twigs is volgens velen de Björk van de r&b-wereld, omdat ze de grenzen van het genre met een serene souplesse opzoekt. “holy terrain” viel dan ook op in de set, omdat het net zoals “Two Weeks” iets meer georiënteerd is naar toegankelijke r&b. In beide nummers werd het tempo wat opgetrokken, maar aan sensualiteit geen gebrek, want door de intrigerende choreografieën kregen onze ogen waar voor hun geld. In de bis verleidde Twigs ons dan finaal door een fenomenale paaldansacrobatie en de ontroerende afsluiter “cellophane”.

Er was veel werk in het visuele gebeuren gestoken, want ondanks dat de setting er sober uitzag, was de kracht ervan des te duidelijker van zodra Twigs en haar dansers er een dans brachten. Verder was het ook de inleving van de zangeres die we op vlak van zang te horen kregen die ons bijna voortdurend van kippenvel voorzag. Elk vocaal accentje kwam er uit pure liefde, woede of verdriet, waardoor FKA Twigs niet zomaar een zangeres bleek, maar een verhalenvertelster die haar ziel blootgaf voor de ogen en oren van haar volgelingen.

©️ CPU – Joost Van Hoey

De show van FKA Twigs in het Koninklijk Circus was een ongeziene symbiose van r&b, dans en emotie en wist zich een weg te banen naar je diepste gevoelens. Samen met vier dansers en drie muzikanten, die we pas halfweg de show te zien kregen, maakte FKA Twigs een magische show, die met gemak tot de meest spectaculaire performances van het jaar gerekend mag worden. Zelden gaan we zo sprakeloos een concertzaal buiten en moeten we zoeken naar woorden, maar gisterenavond was een speciale avond. Dat merkte je ook aan FKA Twigs zelf, die met een brede glimlach afscheid nam van haar Belgische fans.

Fan van de foto’s? Op onze Instagram zijn er nog meer beelden te vinden. Volgen is de boodschap!

Setlist:

Water Me
Pendulum
Figure 8
Video Girl
mary magdalene
home with you
sad day
holy terrain
daybed
mirrored heart
Papi Pacify

Two Weeks
cellophane

3 december 2019

About Author

Maxim Meyer-Horn


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief