Albums, Recensies

FKA twigs – MAGDALENE (★★★★½): Een emotionele ode aan een gestigmatiseerd bijbelpersonage

Iets later dan oorspronkelijk gepland, brengt de Engelse Tahliah Debrett Barnett, beter bekend als FKA Twigs, haar langverwachte tweede plaat uit. Haar debuutalbum LP1 dateert al van 2014, maar toch begon ze drie jaar geleden al aan de productie van Magdalene. Een relatiebreuk en gezondheidsproblemen rekten het proces echter uit. FKA twigs kan beschouwd worden als een pionier in de alternatieve r&b met haar futuristisch klankgeluid, waardoor de honger naar nieuw werk toch zeer groot was. Barnett heeft met Magdalene traditiewijs een bom geworpen op het elektronisch muzieklandschap in medewerking met topproducers als Nicolas Jaar, Skrillex, Noah Goldstein, Cashmere Cat en Benny Blanco.

De metafoor van een bom is niet overdreven: Magdalene klinkt namelijk onomstotelijk origineel, uitdagend, vooruitstrevend en toch ook vintage tegelijk. Het album lijkt zich daarom in een teletijdmachine te bevinden die de afslag verre toekomst inslaat, terwijl het knopje mystiek verleden staat ingedrukt. FKA twigs zal nooit muziek maken die meteen blijft hangen, waardoor het altijd even een uitdaging is om door de experimentele bubbel te prikken. Deze tweede plaat zweeft dan ook ergens tussen popmuziek en abstractie of beter gezegd: tussen sacraliteit en heiligschennis.

De 31-jarige artieste heeft een zware periode achter de rug en deze emoties projecteerde ze dan ook op Magdalene. In een persbericht schrijft ze dan ook: ‘Door het maken van dit album heb ik voor het eerst medeleven kunnen vinden toen ik mijn meest onbevallige, verwarde en gebroken zelve was’. De kracht van genezing staat dan ook centraal. Hier is meteen ook de oorzaak te vinden voor de sterk melancholische en zweverige sfeer die je bedwelmt tijdens het luisteren. Als we voorgaand werk vergelijken met Magdalene, betreden we een hele nieuwe wereld in het universum van FKA twigs. Daar waar sensualiteit altijd centraal stond, moet dit subject toch gedeeltelijk plaats maken voor gevoeligheid die zich uit in een instrumentale vroomheid. Toch zijn er ook herkenbare klanken te vinden voor degenen die regelmatig verdwaald raakten in haar muziek. FKA twigs doet wat vele artiesten wensen te doen: tegelijk vernieuwend en experimenteel zijn, maar op de een of andere manier toch ook typerend en herkenbaar.

Magdalene staat verder in het teken van de Bijbelse figuur Maria Magdalena. Deze vrouw was een volger van Christus en aanwezig bij zijn dood, begrafenis en herrijzenis. Doorheen de geschiedenis heeft dit personage voor veel controverse gezorgd. In de volksmond wordt nu nog vaak geïnsinueerd dat ze een zondige prostituee was of een relatie had met Christus. Het is dit beeld van Maria Magdalena dat FKA twigs inspireerde. Vooral de personificatie van Maria Magdalena als ‘heilige hoer’, is hetgeen dat haar belangstelling wekte. Wat haar juist intrigeert, is hoe haar persoon als vrouw gemanipuleerd werd doorheen het verleden en hoe ze symbool stond voor onzedelijkheid.

De artieste koppelt het sensuele en het vrome aan elkaar, een schijnbare tegenstelling die alleen FKA twigs geslaagd kan vertalen naar muziek. Hierop volgend komen lyrics als ‘True as Mary Magdalene / Creature of desire’ voorbij naast ‘A woman’s work / A woman’s prerogative / A woman’s time to embrace / She must put herself first’ in onze favoriet “Mary Magdalene”. Het nummer raakt zo je verbeelding dat wanneer je je ogen sluit, je Maria Magdalena haast kan aanraken. FKA twigs stond bovendien al langer bekend om haar feminisme, aangezien ze openlijk zingt over vrouwelijke seksualiteit. In dit nummer koppelt ze expliciet woord aan gedachtegoed: vrouwen zijn geen lustobject, maar hebben wel zelf seksuele verlangens. Deze boodschap van zelfbeschikkingsrecht werd omgevormd naar een krachtdadig en catchy nummer.

Het grootste deel van het album bestaat uit hoog emotionele nummers. Sereniteit vormt de basis, maar FKA Twigs zou zichzelf niet zijn als ze geen kinetische, haast bevreemdende klanken zou toevoegen aan de kwetsbare insteek van Magdalene. Zo beginnen het Gregoriaans klinkende “Thousand Eyes” en het melancholische “Mirrored Heart” heel ingetogen en fragiel om te ontspruiten in destabiliserende electro. Dit eerste nummer handelt over haar zware relatiebreuk en het laatste over de complicaties van liefde en hoe het je leven even stil kan doen staan. Het jezelf uit de slag trekken en de vele bijhorende levensvragen worden hier duidelijk verwoord. In “Daybed” heeft ze het specifiek over het ontbreken van levenslust dat bij dit verdriet komt kijken, waardoor het misschien wel het somberste nummer van het album is. Het kan zo een soundtrack uit een sciencefiction film zijn, waarin de hoofdrolspeler net een geliefde verliest. Het wondermooie “Celophane” gaf ze dan weer al eerder als single uit, dat door het publiek enorm positief onthaald werd. Hier toont twigs zich vooral als sublieme zangeres, want haar sopraanstem vormt de basis.

Magdalene heeft verder ook iets duister, mysterieus en angstaanjagend met zich mee. Het eerder uitgebrachte “Home With You” is hier een goed voorbeeld van door het gebruik van fluisterzang die je benevelt en achter je kleren kruipt, waardoor meteen kippenvel ontstaat. Het zijn bovendien ook de hevige elektronische accenten die dit gevoel versterken. Vooral bij “Fallen Alien” klinkt deze electro als een soort rituele duiveluitdrijving. Toch is deze onconventionele samenkomst van instrumenten, zang en geluid een wel klinkend geheel. Voor het eerst horen we ook echt een boze twigs die je van je sokken blaast en ook dat gaat haar goed af.

Echte potentiële hitsingles zijn schaars aanwezig in Magdalene. De derde track “Sad Day” komt wel nog in de buurt van radiovriendelijke electropop. De lyrics van dit nummer zijn vrij mistroostig en dragen een wanhopige ondertoon, maar toch klinkt “Sad Day” minder negatief dan de teksten doen uitschijnen. Het door hiphop geïnspireerde “Holy Terrain” in samenwerking met Future is misschien wel het meest toegankelijke nummer van heel het album. Dat FKA twigs goed klinkt in het hiphopsfeertje, wisten we al eerder door “Fukk Sleep” in samenwerking met A$AP Rocky op diens laatste album TESTING.

We kunnen na deze muzikale doorlichting besluiten dat FKA twigs de hoge verwachtingen wist in te vullen. De muziek is misschien dan toch wel erg verschillend met voorgaand werk, toch klinkt ze op de een of andere manier ook erg bekend in de oren. Door een snelle luisterbeurt zal je de abstractie van Magdalene niet kunnen overstijgen, maar dat maakt het album juist zo interessant en indrukwekkend. Woorden als ‘saai’ en ‘conventioneel’ zullen niet snel in je gedachten opkomen.

8 november 2019

About Author

Ann-Frédérique Lorquet


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief