Albums, Recensies

Joost – 1983 (★★★½): Geld en verdriet, met nonsens en een dikke beat

Als u voor 2000 werd geboren, is de kans dat u al ooit van Joost hoorde redelijk klein. Toch was de Nederlander – na Billie Eilish – de meest besproken artiest van Pukkelpop 2019. Reden? Joost is gewoonweg absurd en dat is meer dan ooit hip bij de jeugd. Een tiental jaar geleden wist de jongeman met zijn creativiteit geen blijf meer en begon hij met een YouTubekanaal. EenhoornJoost ontplofte en in geen tijd haalde het account tweehonderdduizend abonnees. Zijn manier om dat te vieren? Tonnen pudding over zijn prijs gooien. Zo absurd is Joost dus. Als zo iemand dan nog muziek begint te maken, kan dat niet anders dan goed gaan.

Onder het motto 1983, wat het geboortejaar van zijn broer is, begon hij aan zijn discografie, die volstaat met – u raadt het nooit – vage tracktitels. “Studio 100”, inclusief Samson & Gert-samples, “Meeuw”: Joost maakte er al allemaal nummers over. Onder zijn eigen label Albino Sports zit de jonge Nederlander nu aan zijn tweede plaat op een klein jaar. Daarvoor kregen we al een paar mixtapes, maar de echte doorbraak volgde pas begin dit jaar met Albino. Het album staat vol met pompende beats, maar het zijn vooral de spitsvondige teksten die het zo’n goeie plaat maken. Op 1983 is Joost dan ook nog meer vooruit gegaan op dat vlak.

Om het met een quote uit zijn nieuwste plaat te zeggen: ‘Alles aan Joost zijn muziek is episch’. Episch is misschien een groot woord, maar er is toch verdomd goed nagedacht over zijn nummers. De intro van 1983 mag Matthijs van Nieuwkerk voor zijn rekening nemen. De plaat opent met quotes uit het Nederlandse programma De Wereld Draait Door. Daarna neemt Joost het over. ‘Ik werd bekend uit verveling’, rapt de Frieslander. Daarna vertelt hij verder over zijn jeugd, terwijl de bassen in onze oren pompen. De tienerjaren van de jongeman zijn dan ook vaak de inspiratie voor zijn lyrics. Joost verloor op jonge leeftijd beide ouders, werd van school gestuurd en was zelfs een tijdje dakloos. Niet meteen iets om vrolijk van te worden dus, maar we krijgen het allemaal op een ludieke manier te horen op zijn muziek.

De Nederlander werd niet alleen van school gestuurd; hij werd ook nog eens gepest. Dat rapt hij op “Pauze?”, maar nu krijgt hij die applauzen. De muziek die de man maakt, is als een terugslag voor iedereen die ooit zei dat hij het niet zou maken in het leven. Door al die tegenslagen, heeft Joost nooit echt de jeugd gehad die hij verdiende. ‘Ik probeer een kind te blijven’, zingt hij dan ook op “Enfant Terrible”. Er komen dan ook nog dingen als het PlayStation-spelletje FIFA en het Disney Channel-programma Zack & Cody terug doorheen de plaat. Gelukkig maakt hij nu veel moneys door te doen wat hij graag doet.

Geld en verdriet aangevuld met nonsens en pompende beats, dat is misschien wel de beste manier om 1983 te omschrijven. De nonsens horen we het best terug op nummers als “Herman van Veen” – dat helemaal niets met de man te maken heeft – en “Marco Borsato Freestyle”, waarop Joost het eens in het Frans probeert en er nog een refreintje van “Summer Jam” tussen duwt, maar dan op zijn eigen manier. De manier die de jeugd zo fantastisch vindt, en dat was dan ook te zien op de Main Stage van Pukkelpop. Die show maakte blijkbaar zoveel indruk op de man, dat het festival (alweer) een vermelding kreeg in een van zijn nummers.

Verder gaat Joost ook nog lichtjes de foute kant op op nummers als “Joost Klein 2” en “Buurman” en doet hij een parodie op “Pretty Fly (For A White Guy)” van The Offspring. Toch is het niet allemaal 100% een grap wat de man doet, want op “Eva Jinek” en “SAMSUNG” laat hij zien dat hij wel echt kan rappen. Joost is de stem van de nieuwe generatie en het is nu dat hij die meer dan ooit laat horen. Twee albums op een jaar tijd uitbrengen, straal genegeerd worden door de radio, maar toch elke zaal waar hij komt, helemaal slopen: het is een talent en dat weet Joost maar al te goed, want het zit in z’n DNA.

Joost komt op 12 en 13 februari naar de Vooruit in Gent, maar wist beide shows in een recordtempo uit te verkopen.

Facebook / Instagram / Twitter

Ontdek nog meer muziek op onze Spotify.

15 november 2019

About Author

Lucas Palmans


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief