Instagram, Live, Recensies

20 Years LeFtO on StuBru @ Ancienne Belgique (AB): Op nog vele jaren en nog zo’n verjaardagsfeestjes!

LeFtO © Peter Demaerel

Al ruim 20 jaar kruidt DJ-legende LeFtO onze zondagavonden op Studio Brussel met de nodige underground. Daarbovenop werd hij sinds kort ook nog eens trotse vader van zijn eigen platenlabel Royale Records. Meer dan genoeg redenen dus om een verjaardagsfeest te organiseren. En waar kon dat feest dan beter doorgaan dan in de Ancienne Belgique, die zelf toe is aan zijn 40e levensjaar? Gisteren vierde LeFtO die speciale verjaardag en nam daarvoor heel wat volk mee naar hartje Brussel. Het feestvarken kaapte de volledige AB en maakte van de concertzaal zijn eigen universum. Fotografie, dans, live acts, dj’s en een heleboel vrienden van master LeFtO zelf stonden op het programma. Het leek wel zaterdag op Dour, waar LeFtO al jaren zijn eigen podium cureert. Maar dan op zondag. En in de AB. 

Lefto en de AB openden hun deuren net iets vroeger dan gewoonlijk. In de zaal werd de documentaire Juul’s Ears afgespeeld, exclusieve merchandise van Sixsixsix werd te koop opgehangen en het hele AB café werd volgestapeld met vinylbakken van de Music Mania, waar LeFtO zelf jaren heeft gewerkt. Nadat we te weten kwamen dat Heist-op-den-Berg meer jazz ademt dan gewoonweg New Orleans of New York, mocht AliA de boel op gang trekken.

In LeFtO zijn wekelijkse show op Studio Brussel promoot hij jong talent en daarom kon AliA zeker niet ontbreken. Haar dj-booth werd opgesteld bij de mannen van het geluid en voor haar werd de foto’s geprojecteerd van Mous lamrabat, Yaqine Hamzaoui, Christophe de Béthune en Mathias Depardon. Ga zeker eens het werk van Mous lamrabat checken. Je begrijpt er niet veel van, maar zo gaat dat met grote kunst: je mag het nooit volledig snappen. AliA startte haar set met “Cancao De Momento” van The Lewis Express. Meteen werd duidelijk dat ze niet bij die jazzy vibe bleef hangen. Ze schakelde moeiteloos over naar “Penthouse Boogie” en zelfs Slowthai kwam piepen. Weer eens een staaltje excellent dj-schap. 

Tussen alle live acts door werd geen pauze voorzien en zodus namen Kiosk Soundsystem, SupAfly Collective of legende Renaat Vandepapeliere de stilte over. Over Kiosk Soundsystem hun set geen slecht woord. Die gasten wisten new wave van Men Without Hats en “Hal Hal” van Barış Manço aan elkaar te mixen. Ons zie je vanaf nu vaker uitkijken naar hun setjes in de houten hut in het Warandepark in Brussel. SupAfly Collective had ook reden om te feesten en vierde hun tiende verjaardag als kwartet. De vier laptops en de vier dames Mikigold, Young Mocro, Fatoosan and Vaneeshua stonden klaar om ons omver te blazen. Om de vijf songs wisselden ze elkaar keurig af en zorgden ze zo elk voor een eigenwijze en persoonlijke set van East Coast-hiphop, afro beats en trap.

SupAfly Collective © Peter Demaerel

De laatste dj was de meest legendarische voor ons en ook voor LeFtO zelf. Renaat Vandepapeliere, stichter van R&S Records, zorgde er mede voor dat LeFtO zijn bibliotheek kon vullen met Aphex Twin, Jaydee en James Blake. Hij zorgde voor een zweverige set in de AB en weer eens werd het belang van de underground benadrukt. Tussen al de dj-sets door konden we proeven van de danskwaliteiten van Let It Happen, drie zussen uit Meerssen die de wereld veroveren en Djibri, de jongste breakdancer die uren kan doordraaien op zijn hoofd.

In de beginjaren heette LeFtO zijn radioprogramma nog De Hop, een naam die echoot in ieders jeugd. Met dit radioprogramma moest hij zorgen voor wat hiphop-kleur op de zender Studio Brussel. Ondertussen is het radioprogramma meer dan enkel een genre, worden platen van over de hele wereld gedraaid en stimuleert hij al het mogelijke Belgische talent. Deze parameters kwamen dan ook sterk naar voor in de AB. De live acts stonden in het teken van zijn liefde voor hiphop, zijn liefde voor jazz en zijn liefde voor het wereldse. En dat allemaal met een serieuze knipoog naar ons eigen vaderlandse talent.

Miss Angel © Peter Demaerel

De spits werd afgebeten door Martha Da’ro, Blu Samu en Miss Angel. Voor het eerst stonden deze drie kleppers samen op het podium. Blu Samu bracht Shaka Shams mee voor “Summerfun freestyle” en Miss Angel werkt sinds kort met haar persoonlijke hypelady Nouha Rannoun. Martha Da’ro stond er alleen met haar uniek stemgeluid en bracht een super vette cover van “Formidable” van Stromae. Ergens was het wel jammer dat ze niet effectief dingen samen deden op podium. Ze volgden elkaar enkel op en ieder deed zijn eigen ding. Wij hadden stiekem wel uitgekeken naar exclusieve samenwerkingen of freestyles. Maar dat neemt niet weg dat het een strak optreden was en the future of hiphop duidelijk vrouwelijk is. 

Naast de lokale knapen zorgde Children of Zeus voor de vertegenwoordiging van de hiphop. Children of Zeus is een soulful-project van Konny Kon en Tyler Daley vanuit Manchester. Soms doet dit duo je zwaar denken aan onze eigenste blackwave. Vooral hun single “Vibrations” voegen we toe aan onze verzameling. Hier smelten ze hiphop samen met een soulvolle stem en grime-gevoelige raps. Ken je deze gasten nog niet en benieuwd hoe ze klinken? Ga dan zeker eens hun Boiler Room-bezoekjes beluisteren. De live act waar we het meest naar uitkeken, was ongetwijfeld de ethiojazz van Black Flower. Instrumenten werden gewisseld, lampen slingerden in het rond en wierook besmeurde het hele podium. “Artifacts” klonk meer dan strak en eindigen deden ze met het fantastische “Future Flora”. De vijfkoppige Belgische band speelde ellenlange nummers en het concert evolueerde nietsontziend richting een diepe trance waar we nog met moeite uit konden geraken. 

Zwangere Guy © Peter Demaerel

Maar gelukkig was daar de special guest. LeFtO kondigde al aan een tijdje geleden aan dat zijn special guest iets zou hebben met lappen charcuterie en verklapte daardoor praktisch meteen wie het was. Uiteraard heb je het dan over de Brusselse rapkoning ZG. Wie Zwangere Guy volgt op de sociale kanalen, weet dat hij zich behoorlijk zwanger vreet aan tonnen vlees.

Maar Zwangere Guy zou niet zo zwanger zijn zonder LeFtO, zo zei hij zelf. Op zijn dertiende kreeg hij een radio van zijn moeder en leerde hij diverse schijven kennen door het radioprogramma van LeFtO op Studio Brussel. Hij steekt het ook niet onder stoelen of banken dat LeFtO hem zwaar heeft geboost in zijn carrière. Zwangere Guy brak de keet af zoals gewoonlijk en daar keek iedereen duidelijk naar uit. Er was zelfs plaats voor nieuw werk, genaamd “Guttergang”. Het klonk hard, linkte op een geniale wijze naar “Putain Putain” van TC Matic en is zeker een single om in het oog te houden. 

De avond werd afgesloten door – hoe kan het ook anders – LeFtO himself. Werkgever Jan Van Biesen kwam met een boeketje bloemen, de lichten gingen volledig uit en de vetste lasers ooit schenen over de hoofden van alle bezoekers. Een zondag werd stevig afgesloten op de bongo’s van Soul Sugar, “Another Brother” van de Colman Brothers weerklonk en 20 jaar LeFtO op StuBru werd uitbundig gevierd. Tot het opkomen van de nacht leidde LeFtO ons af van de dagelijkse sleur die ons aan het opwachten stond. Nu we in die dagelijkse sleur zitten, kunnen we niet stoppen met denken hoe LeFtO zo verdomd foutloos overging van Sabu Martinez naar een of andere steenharde acid plaat. LeFtO en AB, op nog vele jaren en hopelijk dan ook nog veel zo’n verjaardagsfeestjes!

 

14 oktober 2019

About Author

Nils Van Reusel


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Newsletter