Gisteren werd in het Anderlechtse VOLTA, een plek waar je je in Brooklyn waant, het weekend ingeluid door vier sterk uiteenlopende artiesten, die hun beste beentje hebben voorgezet voor de voorlaatste selectieronde van Sound Track in Brussel. Een week eerder waren we al in Jeugdhuis Tongeluk om het aanstormend Brussels talent aan het werk te zien.
Beatsforbeaches
Na een kleine vertraging mocht de Brusselse producer en resident dj bij Bruzz, Beatsforbeaches de avond openen voor een klein publiek dat de nabijheid van het podium nog wat schuwde. Zijn dj-set was kort, maar bracht een sterk staaltje grime en ambient met vloeiende overgangen en goede opbouw, die met momenten dreigde te traag te zijn maar zich altijd op tijd herpakte. De set die hij bracht was waardig voor een vet feestje en de setting zat eigenlijk helemaal mee, maar het publiek kreeg hij daarover niet overtuigd. We kregen nochtans inkijk op Baptists’ mystieke wereldje, hoewel hij geen seconde opkeek naar zijn publiek. Misschien creëerde hij daardoor een ongewilde afstand met zijn publiek.
Will King Jr.
Hierna was het de beurt aan het extravagante figuur Will King Jr., die een compleet andere wending gaf aan de avond. Vanaf zijn eerste moment op het podium werd snel duidelijk dat er een geboren entertainer schuilt in deze jongeman, want hij slaagde er zonder veel moeite in het publiek warm te krijgen en de halve cirkel die zich voor het podium had afgetekend te doen verdwijnen. Gespijsd van een goede interactie met het publiek tussendoor, bracht hij een drietal nummers waarvoor Nacho la Flemme kwaliteitsvolle beats verzorgde. Het overgrote deel rapte hij in het Engels en af en toe schakelde hij over naar het Frans en het Nederlands. De stukken in het Engels waren zeer sterk: zijn flow was goed en de energie zat juist, terwijl de stukken in het Nederlands en Frans iets minder oprecht overkwamen.
M.Chuzi
Voor de volgende act, gebracht door het negenkoppige M.CHUZI was het kot letterlijk en figuurlijk veel te klein. Drie blazers, twee gitaren, een bas, een drummer, een synthesizer en een aantal “exotischere” instrumenten zoals krakebs die typisch gebruikt worden in subsaharaanse muziek zoals gnawa. De sound die ze brengen is enorm exotisch en laat je meereizen doorheen verschillende continenten. Het is dan ook moeilijk te geloven dat een bende blanke mannen, zo’n exotisch klinkende muziek brengt en daarin zo uitblinkt. Hoewel de band nog maar een jaar en half bestaat, zijn ze zeer sterk op elkaar afgestemd en dat is bewonderenswaardig. Aan het geapplaudisseer en ‘bis’-geschreeuw te horen was dit voorlopig de publieksfavoriet en ook wel de onze.
KZK
De afsluiter van de avond was Klootzakken Zijn Kut (KZK), we kregen één man op het podium te zien, helemaal uitgedost in het wit en met een wit geschilderd gezicht. Hij bracht twee nummers, met zeer sterke instrumentals die tot dansen aanzetten en waar sommigen in het publiek ook op losgingen. De manier waarop hij zijn nummers bracht, was enorm theatraal en excentriek, je moet het maar doen zo alleen op het podium. Hij overschreed de grenzen letterlijk en figuurlijk door van het podium te kruipen en zijn publiek helemaal op te slorpen in zijn artistieke uitspatting.
Sound Rank
Hoewel de finalisten voor de Brusselse selectierondes nog bekend gemaakt zullen worden, geven wij alvast onze top drie van de avond mee.