Instagram, Live, Recensies

Deafheaven & Touché Amoré @ AB (Ancienne Belgique): “Decibels en publiek in hogere sferen”

© CPU – Nathan Dobbelaere

De decibels schoten de lucht in bij de dubbel headlineshow van Touché Amoré en Deafheaven in de AB. De avond werd opgevuld met een mix van black metal, shoegaze en post-hardcore/emo. Het lijkt op zich een ongebruikelijke combinatie, maar het werkte wel vrij goed.

De avond werd om iets voor half acht al geopend met het Amerikaanse Portrayal of Guilt. De black metalband uit Texas vliegt er meteen stevig in en knalt hun set op gang. De virtuositeit van de drummer blijft ons wellicht het meeste bij van deze korte set. Een half uurtje is ook vaak meer dan genoeg inspanning voor black metalmuzikanten. Behalve dan voor de bassist. Door zijn extreem statische houding op het podium, kon hij er wellicht nog een paar uur aan breien. Jammer, want de muziek zat anders wel heel strak.

Up next was Touché Amoré. Voor hen is het een speciaal jaar, want hun debuutplaat wordt tien jaar. Om die verjaardag te vieren spelen ze …To the Beat of a Dead Horse integraal aan het begin van de show. Je zou wellicht denken dat een volledig album spelen goed zou zijn voor drie vierde van de set, maar de plaat duurt amper twintig minuten. Tijd zat dus om erna nog materiaal van de overige drie albums (en zelfs een nieuw nummer) te spelen.

© CPU – Nathan Dobbelaere

Waar Portrayal of Guilt vaak wat performance op en rond het podium miste, maakte Touché Amoré dat dubbel en dik goed. Het duurde amper twee minuten of frontman Jeremy Bolm begaf zich al in het publiek. Als een ware volksmenner hield hij die energie de volledige show vast. Het publiek zat te smullen van de interactie en de sfeer zat uitstekend. Stagediven was dan ook niet uit den boze bij dit optreden.

Tot slot was het de beurt aan Deafheaven. De band mixt shoegaze met black metal en stopt het genre in een fris nieuw jasje. Integenstelling tot Touché Amoré, die meer dan twintig nummers in een uur kunnen pompen, waren dat er bij Deafheaven amper zes. De set werd geopend met de twee singles van hun laatste album, “Honeycomb” en “Canary Yellow”. De nummers klonken strak en de mix zat ook goed, maar er miste soms wat sfeer.

© CPU – Nathan Dobbelaere

Het duurde tot “Brought to the Water” van New Bermuda vooraleer een deel van het publiek terug de energie van een uur ervoor terugvond. “Black Brick” begon ook stevig, maar verloor halfweg wat zijn energie. Voor de luisteraars was het vaak eerder een kwestie of ze in de mood waren voor nummers van tien minuten of meer. Vervolgens droegen ze “Worthless Animal” op aan opener Portrayal of Guilt. We zullen maar aannemen dat ze dit als een ode bedoelden.

Pas bij het laatste nummer “Dream House”, de iconische opener van Sunbather, leek alles op zijn plaats te vallen. De bijtende openingsriff deed de temperatuur stijgen en het etherische middendeel bracht het publiek in hogere sferen. Zo eindigde de set van Deafheaven toch op een van de absolute hoogtepunten van de avond.

© CPU – Nathan Dobbelaere

Moest dit een competitie geweest zijn dan ging Touché Amoré ongetwijfeld met het goud naar huis. Van de eerste tot de laatste minuut zat alles tijdens de show goed. Deafheaven deed alles wat het moest doen, maar vond niet altijd het publiek in hun lange en meerlagige nummers. Tot slot was Portrayal of Guilt heel strak en meedogenloos in hun muziek, maar ze moeten nog wat werken aan hun presence. Het podium van de AB is misschien gewoon nog wat te groot voor de opkomende band. Ze krijgen morgen wel nog een herkansing; de band treedt namelijk samen met Vonnis en Hamers op in Den Bristol in Gent.

Setlist Touche Amore

Space Jam
Honest Sleep
Cadence
Throwing Copper
Swimming With Sharks
History Reshits Itself
Suckerfish
Broken Records
Nine
Always Running Never Looking Back
Adieux
Amends

Just Exist
Pathfinder
Flowers and You
New Halloween
Deflector
Palm Dreams
Home Away From Here
Is Survived By
Rapture
Skyscraper
~

Setlist Deafheaven

Honeycomb
Canary Yellow
Brought to the Water
Black Brick
Worthless Animal
Dream House

5 oktober 2019

About Author

Martijn Minne


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief