Live, Recensies

Fire Is Gold 2019 : Zomers hete hiphop

© Jonas Van Bouwel

Gisterenmiddag was het weer zover, Fire Is Gold ging om 12u van start in het zonnige Antwerpen. Het eendagsfestival stelt niet alleen (hiphop)muziek centraal, maar brengt daarnaast een ode aan de hele hiphopcultuur. Ook dit jaar werden er opnieuw allerlei randactiviteiten georganiseerd, waaronder talks over drugs en diversiteit. Verder vormt een skateramp het centrale punt van het festival, gevolgd door een graffitimuur en een tattooshop. Not your mainstream festival dus. Bovendien is fashion key binnen de muren van ‘Fire Is Gold’, en ook dit jaar trokken veel mensen hun beste outfit uit de kast.

© Danill Lavrovski

Maar laten wij ons nu vooral focussen op de muziek. Het eerste optreden dat wat volk wist te trekken, zo vroeg op de dag, was de set van Yung Felix. Hij bracht een ode aan de Nederlandstalige muziek en zette meteen de toon voor wat later zou volgen. Ook Le 77, bekend van hun single “Black Angus”, gaf alles met hun Franstalige rap. Ze wisten het publiek alle kanten op te sturen en hun enthousiasme was aanstekelijk. Mocht je de kans hebben deze kerels live aan het werk te zien, zeker de moeite om eens langs te gaan. De Brusselse groep heeft een geweldige podiumprésence en de nummers bevatten een goede flow.

Verschillende dj’s, waaronder Masai en Zoey Hasselbank, kregen zaterdag ook de kans hun beste hiphop remixes boven te halen. Ze brachten echter voornamelijk de grote hits binnen de populaire hiphop. Na een dagje Fire Is Gold passeren enkele nummers misschien wel tientallen keren de revue, maar dit deed geen afbreuk aan de vrolijke sfeer op de festivalweide. De focus leek te liggen op zomerse feelgood muziek met toch een grote vertegenwoordiging van de hits van onze noorderburen. Dansen verzekerd!

View this post on Instagram

Who’s ready for #FIG19? ✌🏻

A post shared by FIRE IS GOLD (@fireisgoldbe) on

Het hoeft niet allemaal te draaien rond harde hiphop met de juiste flow en bars. Dit bewees Jarreau Vandal. Hij bracht een ander sfeertje over de Bloody Louis-stage. Jarreau, vergezeld van een zangeres en band, bracht wat meer r&b naar de weide met onder meer een cover van r&b-ster Mahalia. Ook eigen nummers, waaronder “Someone That You Love” en “Break My Back”, leken perfect te passen bij het mooie weer en de ontspannen sfeer die over het domein hing. Aan attitude heeft de groep ook geen gebrek. Een ideaal moment om even op adem te komen voor de avond verder werd ingezet.

De eerste écht grote naam die in Antwerpen mocht verschijnen, was Bizzey. Deze keer met een blauw-groen kapsel en een grote gouden ketting om de nek. Goed voorbereid was de show zeker, hij werd namelijk vergezeld door twee danseressen en de nummers volgden elkaar moeiteloos en aan een hoog tempo op. Hij wist dan ook zonder problemen af te wisselen tussen zijn rol als dj en zijn rol als rapper en kon het publiek, en dan misschien vooral de dames, helemaal rond zijn vinger draaien met zijn grote hits, zoals “Traag” en “Culo”. De performance op zich was wel oké, al kon hij zelf misschien iets meer achter de microfoon gestaan hebben in plaats van achter de dj-booth. Bizzey heeft wel nogmaals bewezen dat hij als geen ander weet hoe een feestje te bouwen.

Mr Eazi bouwde zonder veel problemen verder op de ambiance die de set van Bizzey achterliet. Ook hij viel duidelijk al snel in de smaak bij de festivalgangers, die luidkeels zijn nummers meebrulden. De Nigeriaanse singer-songwriter bracht een Afrikaanse zomervibe over de weide met onder meer zijn grote hit “Bad Vibe”. Ook over kleding en dansmoves was goed nagedacht; alle aspecten van zijn performance vulden elkaar feilloos aan en dit werd duidelijk geapprecieerd door het publiek.

De bevriende rappers Glints en Dvtch Norris gaven zaterdag het beste van zichzelf. Ze brachten begin deze zomer nog samen hun single “Fear” uit. Glints ging er deze keer echt volledig voor en kon het publiek inpakken met zijn dansbare beats en grote overtuigingskracht. Hij groeit stilaan uit tot een naam om te onthouden binnen de Belgische hiphop scene. Bij Dvtch Norris verliep het niet zo van een leien dakje. Naast wat klankproblemen en een bloedneus vond hij naar eigen zeggen zijn performance ondermaats. Toch kan er, na enkele stage dives, gezegd worden dat hij zich voor tweehonderd procent gesmeten heeft. Was het zijn beste performance? Misschien niet, maar door zijn grote charisma komt hij er wel heel gemakkelijk mee weg.

© Lucas Heirbaut

Even later was Ronnie Flex aan de beurt, als een van de weinigen vergezeld van een voltallige band. Ook hij kon aardig wat publiek lokken naar de Vunzige Deuntjes-stage. Hij kon de hiphopmenigte inpakken met zijn zomerse muziek die iedereen aan het dansen bracht. Natuurlijk kon ook “Drank en Drugs” niet ontbreken, naast andere hits waaronder “Blijf Bij Mij”. Op deze zaterdagnamiddag in Antwerpen was de liefde voor Nederland duidelijk erg groot en dit werd dan ook gevierd met een hele hoop Nederlandstalige muziek en artiesten.

Om de avond tot een einde te brengen werd er afgesloten met Aya Nakamura, Zwangere Guy, Black Frank en Vunzige Deuntjes Soundsystem. Aya kon, zoals verwacht als grote headliner, duidelijk het meeste volk naar zich toe trekken. Een enorme massa stormde al snel af voor deze knaller van een einde aan de warme festivaldag en voor wie zich niet op tijd naar de juiste stage kon begeven, werd het dan maar luisteren vanop afstand. Veel bewegingsruimte om te dansen was er niet, maar des te meer sfeer en gezelligheid. De Franse zangeres bewees dan ook dat ze live niet hoeft onder te doen en bracht de hele weide voor het laatst deze avond in beweging. En zo werd de avond voor velen afgesloten met een momentje van female empowerment.

Editie 2019 van het Antwerpse hiphopfestival slaagt voor ons met vlag en wimpel. De inclusiviteit van het festival en het enthousiasme van de artiesten en festivalgangers zijn ons dit jaar bijgebleven. Alles was duidelijk erg goed georganiseerd en er leken zich weinig problemen voor te doen. Ook de blend van de artiesten representeerde de diversiteit die binnen Fire Is Gold centraal staat. Het festival groeit elk jaar verder uit tot een goed geoliede machine en weet de urban culture als geen ander te weerspiegelen. Wij kijken alvast uit naar editie 2020.

25 augustus 2019

About Author

Charlotte Coeman


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Newsletter