Live, Recensies

Lokerse Feesten 2019: Dag 4 met o.a. Father John Misty en Patti Smith

©CPU – Joost Van Hoey

Na een dag die zich uitsluitend toelegde op metal stond dag vier op de Lokerse Feesten in het teken van de veelzijdigheid. Het programma varieerde van jong gitaargeweld tot meer ervaren rotten uit het vak, maar uiteindelijk kwamen de meeste gewoonweg voor Patti Smith. En terecht.

Whispering Sons @ Main Stage

©CPU – Joost Van Hoey

De Grote Kaai was duidelijk nog aan het bekomen van de befaamde metaldag wanneer Whispering Sons opkwam. De postpunk band hopt deze zomer van het ene hoofdpodium naar het andere en mocht gisteren ook dag vier aftrappen. Dat het plein voor de Main Stage nog maar halfvol stond en het publiek nog maar half wakker was, leek de Limburgers niet te deren. We hoorden vlijmscherpe gitaren en strakke drums, terwijl frontvrouw Fenne Kuppens over het podium raasde. Ze mag dan wel een vrouw van weinig woorden zijn, tijdens de nummers liet ze haar lichaam des te meer spreken. Zoveel energie is moeilijk te weerstaan, en na hit “Alone” ging het publiek eindelijk overstag. Op het einde van afsluiter “Waste” kregen we dan nog een schreeuw te horen die bleef nazinderen; zelden zo’n krachtige opener gezien.

The Germans @ Red Bull Music Room 

Terwijl Whispering Sons de Main Stage deed ontwaken, mocht een andere Belgische band de Red Bull Music Room op gang trappen. De benaming ‘psychedelische rock’ lijkt speciaal te zijn uitgevonden voor The Germans. Hun recentste worp Sexuality omschreven we als een ‘vleselijke, zwetende, seksueel getinte trip’ en recent zetten ze nog de Gentse Feesten op stelten. We keken dus best wel uit naar deze set. Frontman Jakob Ampe is de toffe, zatte nonkel die je nooit hebt gehad en was deze avond gewapend met een gouden T-shirt en zijn immer aanwezig petje. Zijn performance was nu eens compleet geflipt, dan weer deed hij het publiek ongemakkelijk schuifelen. Ook de muziek ging alle kanten op: van spookachtige kermisdeuntjes tot opzwepende percussie met een onweerstaanbare groove, vaak gecombineerd met een nauwgezette opbouw – waarvoor we onder meer “William” nomineren. We hadden deze Duitse Gentenaars best wat meer publiek gegund.

Father John Misty @ Main Stage

©CPU – Joost Van Hoey

Tussen zijn bandleden die allemaal strak in het pak staken, zag Joshua Tillman er zelf maar wat sjofel uit. In een gehavend, zwart T-shirt met bijpassende slofjes begon Father John Misty een beetje nonchalant aan zijn set. Bij “Hangout at the Gallows” kon er af en toe een dandy danspasje vanaf en “Mr. Tillman” klonk extra goed in het rockend jasje dat het voor de gelegenheid kreeg. Voor “Ballad of a Dying Man” stond Father John Misty even alleen op het podium, met de ondergaande zon op zijn gezicht. Dat de band halverwege het nummer krachtig inviel, was een verrassende wending die we wel konden smaken. Hits als “Chateau Lobby #4 (In C for Two Virgins)”, “Nancy From Now On” en “Real Love Baby” (‘you might’ve heard it in a yoga class’ – jawel, ook vandaag had Tillman zijn cynische bindteksten mee) blijven het goed doen, maar Father John Misty laste iets te weinig momenten als deze in om echt te overtuigen.

Patti Smith and band @ Main Stage

©CPU – Joost Van Hoey

‘You’ve got some pretty amazing headliners tonight!’ Father John Misty besefte duidelijk zelf dat het publiek eigenlijk voor iemand anders was gekomen. Met Patti Smith en Charlotte Gainsbourg had de Lokerse Feesten inderdaad niet de minste uitgenodigd. Kirsten Lemaire kondigde ze aan als dansmeisje van 72 jaar en muziekmeisje, maar wij zagen vooral vrouwen die hun mannetje kunnen staan.

Geflankeerd door drie bandleden werd de onbetwiste publiekslieveling Patti Smith als heldin onthaald. Het is ondertussen al vierenveertig jaar geleden dat haar debuut Horses uitkwam en ze heeft ondertussen genoeg albums uitgebracht om meerdere avonden te vullen. Toch weefde ze gisterenavond opvallend veel covers in haar set (we vonden de versie van “Beds Are Burning” van Midnight Oil zelfs beter dan het origineel). Die wisselde ze af met haar grootste hits.

Dat Patti Smith in ons land was, was op zich al genoeg reden om te vieren. Maar daarnaast was het ook nog eens de verjaardag van gitarist en zoon Jackson. Er kwam zowaar taart en een collectieve happy birthday aan te pas. Jackson vroeg daarna prompt om het volgende nummer, een cover van Neil Young, op te dragen aan de Mars Curiosity Rover, ‘die elk jaar zijn verjaardag alleen moet vieren’. Hij kreeg zijn zin. We kregen soms het gevoel deel te zijn van een gezellige familiebijeenkomst. Toch was het niet enkel feelgood wat de klok sloeg. Smith is haar temperament nog niet kwijtgeraakt. Wanneer een man uit het publiek onverstaanbare dingen riep, gaf ze hem met gemak lik op stuk. ‘I’m sorry, I only speak English.’ Tijdens “Pissing In A River” snauwde ze een cameraman af die haar de weg versperde en op “Gloria: In Excelsis Deo” spuwde ze haar klinkers uit. Patti Smith is met haar 72 jaar misschien al enkele jaren pensioengerechtigd, maar gisterenavond bewees ze nog maar eens dat ze nog steeds in uitstekende conditie verkeert. Sterker nog, ze rockt als nooit tevoren.

Charlotte Gainsbourg @ Main Stage

©CPU – Joost Van Hoey

Charlotte Gainsbourg bracht in 2017 Rest uit, waarop ze onder meer het verlies van haar halfzus Kate verwerkt. Haar meest persoonlijk plaat werd meteen ook haar meest succesvolle, en sindsdien is ze bezig aan een niet-aflatende stroom van concerten. De Française bracht veel nummers van dat laatste album en (meestal) gezeten achter haar piano, stuwde ze haar elektropop de nacht in. De imposante lichtgevende kaders, die in december ook haar show in de Roma hadden verlicht, had Gainsbourg gisteren opnieuw meegebracht. Het zag er allemaal heel indrukwekkend uit, maar het deed haar bij momenten een beetje verdwijnen, wat voor veel afstand met het publiek zorgde.

Fan van de foto’s? Op onze Instagram zijn er nog meer beelden te vinden. Volgen is de boodschap!

6 augustus 2019

About Author

Matilde Meertens


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Newsletter