Live, Recensies

Sean Paul @ Couleur Café 2019: Leuke deuntjes, jammer van de uitvoering

Hoera, Couleur Café is van start gegaan. Dat betekent foodporn, je jukbeenderen versieren aan de schminkstand, drinkbussen vullen met kraantjeswater en hopen dat geen processierups de sfeer komt verzieken. Tot zover het goede nieuws. De fonkelende naam voor de eerste dag moest Sean Paul zijn. Al was er niet veel schitterend aan. Het festivalseizoen is nog maar net begonnen en toch kunnen wij met grote zekerheid vaststellen dat dit een van de slechtste optredens van de zomer zal worden. Weer maar eens een headliner die zijn status niet kan waarmaken. 

Voor Sean Paul begon het allemaal in de gouden jaren 2000. Het jaar waarin we nog ongestoord konden frauderen in het voetbal, witte driekwart-broeken droegen en Sean Paul de zomerhit “Get Busy” op ons losliet. Het nieuwe nummer viel onder de noemer dancehall, klonk nieuw, opzwepend en Sean Paul stond op vanuit de Jamaicaanse underground. Sindsdien domineert deze internationale popster de wereldwijde hitlijsten met catchy radiohits als “Gimme The Light” of “No Lie”. Sean Paul weet zich als de beste te omringen door de juiste gastartiesten. Beyoncé, Rihanna en Dua Lipa passeerde al de revue en zo scoort hij keer op keer een hit. Een zwoel Caraïbisch feestje leek meer dan logisch. Had Couleur Café trouwens ook beloofd op deze openingsdag. Niets was minder waar. De reis naar Jamaica viel zwaar tegen. 

© CPU – François de Rivoyre

Sean Paul kwam net uit de douche en had nog snel zijn fluogele badjas aangetrokken. De bijhorende handdoek was hij vergeten op het droogrek te hangen. Het leek wel of hij voortdurend met de Connemara in zijn hoofd zat. Van begin tot einde stond hij te zwaaien met zijn vochtige handdoek. En dat werkte, eerlijk gezegd, een beetje op ons systeem. Sean Paul begon veelbelovend en de sfeer zat er meteen. Het grote aandeel tienermeisjes ging volledig uit hun dak. Toegegeven, ook bij ons schroefde hij de heupen vakkundig los. Dancehall doet iets vreemd met de mens en je kont komt automatisch los. Veel moest Sean Paul niet doen om iedereen aan het dansen te krijgen. En dat weet Sean. Hij besloot dan om wat schoorvoetend om zich heen te staren en sporadisch naast de toon mee te zingen. Vanaf “Mad Love” ging het alleen maar bergaf. Enkel nog wat kleine piekjes qua sfeer bij “Trumpets” en “Temperature”. Zelf “Rockbye” en “Shake That Thing” konden niet overtuigen.  Zelfs een cover van Ed Sheeran bleek totaal overbodig te zijn en zorgde zelfs voor een dieptepunt.

We zouden onszelf kunnen troosten met de gedachte dat er wat entertainment-waarde was om de boel wat op te leuken. Volgens hem zelf hadden ze alle ingrediënten voor een heus feest. Maar neen. Twee schuddende danseressen, die de kostuumpjes van K3 hadden geleend, en wat videobeelden, die in elkaar waren geknutseld met Windows Movie Maker, deden ons niet vergeten hoe slecht het wel was. Uiteindelijk had Couleur Café gewoon de tape kunnen laten afspelen. Waren we misschien verlost van al dat onnodig ge-MC. Te vaak is ons op veel te dwingende wijze gevraagd onze handen in de lucht te steken. Zijn wij trouwens de enige die zich afvragen waarom al die instrumenten werden opgesteld? Een dj die de platen achter elkaar draaide, had serieus wat kosten uitgespaard. Of wacht! Zwangere Guy dat het podium opwarmde, wou nog uren doorspelen. Had de koning van de Brusselse rap gewoon nog een uur schedels laten inkloppen?

© CPU – François de Rivoyre

Het viel wel op hoeveel er eigenlijk bekend in de oren klinkt. Leuke deuntjes, jammer van de uitvoering. Van ons mag Sean Paul zeker hits blijven produceren. Misschien juist het live-performen laten voor wat het is. Sean Paul blijft in het vervolg dus best thuis op een startdag van Couleur Café. Of vervang de goedkope beelden door ondertitels, Sean door Zwangere Guy en we hebben een topshow. De avond was nog te jong om al te besluiten dat Sean Paul zorgde voor het verpesten van heel de avond . Daarbij het weer zat mee en straks kunnen we alle miserie wegdansen bij Arp Frique. 

29 juni 2019

About Author

Nils Van Reusel


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief