LiveRecensies

Christine and the Queens @ Best Kept Secret 2019: Pop staat zijn mannetje

© Jokko

De hele dag kreeg pop de voorkeursbehandeling op het hoofdpodium van Best Kept Secret en als kers op de taart mocht Christine and the Queens afsluiten. Een vreemde keuze, vonden sommigen, maar ze deed dat op majestueuze wijze met veel vuurwerk en bravoure.

Christine and the Queens is het afgelopen jaar door een transformatie gegaan. Tine heeft ze laten vallen en haar Queens ook. Op haar tweede album Chris brengt Héloïse Létissier een groovy sound en daar hoort een bombastische show bij, zeker als afsluiter.

© Jokko

“Comme si” opende de set met een eerste lading vuurwerk. Wie Christine and the Queens al zag in Vorst of bij Music for Life weet ondertussen dat ze het podium deelt met een bende dansers die echt overtuigd zijn van de aardkleurentrend. Die dansers laten genoeg ruimte aan Christine om haar solo’s te dansen, maar lopen daarnaast wel wat in de weg. Na zes nummers hadden we het wel gehad met die theatrale bewegingen. Het Studio 100-ballet flitste een seconde door ons hoofd, zeker wanneer Christine “Le G” start met ‘Wat missen we nog? Een snare!’

Gelukkig werd het geen kinderlijk vrolijke show. Nee, Christine neemt haar functie als rolmodel voor alle outsiders serieus. Ze maakte het stil om uit te leggen dat de show een free zone is, vrij van vooroordelen. Even later dicteerde ze dat er geen tijd is voor schaamte en dat ze out is, ‘out of the frame’. Christine wil zonder de tine en haar Queens nog meer normdoorbrekend zijn. Met “iT” deed ze dat al op haar eerste album maar door nu ook op het podium de transformatie te maken naar een mannelijk persona zet ze die boodschap extra kracht bij.

© Jokko

Een afsluiter op het hoofdpodium mag wel wat show hebben. Christine had een hele trukendoos bij. Naast het vuurwerk was er nog rood Bengaals vuur en voor “Tilted” werden de spots schuin gehangen. Langs beide kanten van het podium stroomt de rook het publiek in tijdens “Goya Soda”. De pyrotechnische kant van de show bereikte zijn summum tijdens “Stranger” wanneer achteraan het podium tussen de flitsende strobe lichten vuurwerk met een luide knal afgaat.

“Saint Claude” bracht de set naar een hoogtepunt. Letterlijk en figuurlijk, want Christine kroop op een stelling die naar boven wordt gehesen. Dat terwijl ze zingt over iemand die gepest werd op de bus terwijl zij toekeek en niets deed. De songs die ze alleen op het podium brengt blijven moeilijk overeind in deze massaproductie. Zo kan “The Walker” maar weinig aandacht krijgen uit het publiek; zo’n hoogtewerker is dus echt wel nodig om trage songs te kunnen brengen. Of een trapladdertje.

© Jokko

Soms komt Christine wat gek over, maar dat maakt de performance net zo puur. Zo legt ze alles even stil om “Heroes” te zingen ter ere van wijle David Bowie of verkondigt ze dat ze naakt wil zijn, metaforisch naakt. We accepteren het allemaal, want soms moet je eens compleet gek doen om je van alle slechte emoties te ontdoen.

Christine and the Queens toonde op het hoofdpodium van Best Kept Secret dat pop niet plat moet zijn, dat je mag zijn wie je wil zijn en dat vuurwerk altijd een goed idee is. Dansers daarentegen, daar hebben wij het soms nog wat moeilijk mee. Maar de moves van Christine, die mogen er zijn!

Setlist:

Comme si
Girlfriend
Le G
Science Fiction
The Walker
iT
Tilted
5 Dollars
What’s-Her-Face
Stranger
Goya Soda
Damn (What Must a Woman Do)
Heroes (David Bowie)
Doesn’t Matter
Saint Claude
Intranquillité

1 Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.