Live, Recensies

Angèle @ Vorst Nationaal: Pure lol met ‘Brol’

© CPU – Sven Michiels

Angèle Van Laeken is nog steeds aan een ongelofelijk parcours bezig. Met maar één nummer uit trad ze op in een in een mum van tijd uitverkochte Orangerie, om vervolgens de grootste Belgische festivals en twee volle AB’s af te schuimen. Haar debuutalbum Brol geldt dan weer als een van de populairste platen van een vrouwelijke artiest in ons land. Het leverde haar meer dan terecht drie MIA’s op, die nu op haar schouw pronken. Angèle heeft zich ondanks hoge druk dus zeker bewezen en zette deze stelling in een uitverkochte passage in Vorst Nationaal nog eens kracht bij. Niet alleen alle merchandise was na de show verkocht, ook wij waren (opnieuw) verkocht.

© CPU – Sven Michiels

Met Julien Granel kregen we een knotsgekke eenmansshow als voorprogramma. De Franse rijzende ster verlegt graag grenzen en dat weerspiegelt zich in zijn set. Stilzitten of -staan is voor hem moeilijk; zo liep hij al snel enkele kilometers over het podium. Spijtig dat het muzikaal en vooral vocaal toch wel behoorlijk dun klonk, hoewel dat opmerkelijk genoeg de sfeer niet wist te dempen. De eentonige, op elkaar lijkende nummers vonden aanhang bij het publiek, dat dan ook gewillig meedeed wanneer Granel erom vroeg. Lichtpunt was afsluiter “Défait”, die een leuke slotfase kende en de fans helemaal klaarstoomde voor de dame die records aan het verpulveren is.

Angéle is de misschien wel grootste ster van de Franstalige popmuziek. Het zijn niet onze woorden, maar die van de immer toonaangevende New York Times. Ongelijk kunnen we de krant niet geven, want Vorst Nationaal leek een artiest nog nooit zo euforisch onthaald te hebben. Nog voor de 23-jarige zangeres het podium besteeg deed de wave meermaals te ronde en werd ‘Angèle’ tientallen keren in koor gescandeerd. Wanneer het lichte dan doofde en opener “La Thune” weerklonk, was de muziek dan ook amper te verstaan. De fans lieten meteen zien dat ze het hele album van buiten hebben geleerd en dus klaar zijn voor een avondje Brol.

Dat ze op haar fans kon rekenen zagen we dus al van in het begin, maar ook in het refrein van haar debuutsingle “La loi de Murphy” was het weer prijs en zette ze de opgewarmde stemmen helemaal naar haar hand. Voor één avond gold in Brussel dus niet alleen de wet van Murphy, maar ook die van Angèle. Er was niemand van de achtduizend aanwezigen die er iets tegen leek te hebben; ook de meegesleurde lieven, partners en ouders genoten. De frisse pop, die vooral in de leuke liveversies van “Flemme” en “Flou” naar voren kwam, verenigt nu eenmaal liefhebbers van het genre.

© CPU – Sven Michiels

Aan diepzinnige en scherpe teksten geen gebrek in haar eerste Belgische arenashow. Het op piano gestarte “Balance ton quoi” bevat een sterke feministische boodschap en “Victime des résaux” geeft kritiek op de negatieve gevolgen van sociale media. Belangrijke boodschappen aan haar jonge fans, die met de nodige concentratie subliem op podium werden gebracht en dus ook een impact leken te hebben op haar jong publiek. Haar taak als rolmodel heeft Angèle dus zeker waargemaakt.

Het is niet altijd lente, zomer en feest. Zo weet Angèle inmiddels als de beste waar ze haar rustige nummers in haar set brengt. Een fragiel en melodieus “Nombreux” kon op veel liefde en gsm-lampjes rekenen. “Ta reine”, dat dankzij COLORS viraal gegaan is, ontpopte zich als stiekeme favoriet van het publiek en moest niet onderdoen voor megahit “Tout oublier”, waarvoor vanzelfsprekend broertje Roméo Elvis op podium verscheen. Terwijl “Ta reine” vocaal uitblonk, moest “Tout oublier” het vooral hebben van zijn ongelofelijke sfeer. Verschillender kon het niet en beter ook niet. Afsluiten deed ze nog eens furieus met haar goede vriend Damso, die op gegil en hysterie onthaald werd. 

Angèles concert voelde soms wat aan als een echt familiefeest, waar zich voor de verandering iedereen leek te amuseren. Coolness, charisma, vier danseressen en haar stem. Het is bij Angèle niet meer en niet minder, maar toch voelde de show niet leeg of onvolmaakt. De show was zeker aan de simplistische kant, maar de sobere aanpak onderstreepte vooral haar fijne en lieve persoonlijkheid, die haar oh zo geliefd maken. Haar album Brol zorgde dus opnieuw voornamelijk voor lol en zal op Rock Werchter ongetwijfeld ook goed uitpakken.

© CPU – Sven Michiels

Angèle staat op 10 november nog in de Lotto Arena en op 19 november en 9 februari in Paleis 12 in Brussel. Alleen voor die laatste show zijn er nog tickets.

Benieuwd naar de foto’s van het concert? Ze verschijnen morgen op onze Instagram, volgen is dus de boodschap!

26 mei 2019

About Author

Maxim Meyer-Horn


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Newsletter