Gisterenavond werd de Charlatan ingepalmd door de warme stem van A.A. Bondy. Met zijn huidige tour stelt de Amerikaanse artiest zijn nieuwste album ENDERNESS voor aan zijn fans, die een tijdje hebben mogen wachten op deze plaat. Bondy was van 2007 tot 2011 goed op weg om een succesvolle singer-songwriter te worden maar verloor in 2012 de liefde voor muziek. Zijn voorkeur ging vanaf dan uit naar de natuur en de zee, hij werd een fervent surfer en vond rust in meditatie. In 2016 kreeg hij de microbe weer te pakken en begon hij opnieuw met muziek te schrijven wat resulteerde in zijn vierde album ENDERNESS.
A.A. Bondy kwam ietwat nonchalant het podium opgestapt en mompelde enkele begroetende zinnen die hij uiteindelijk zelfs niet helemaal uitgesproken kreeg. Na enige twijfel begon hij dan aan de set met “Diamond Skull”, een nummer dat het publiek direct vervoerde naar verre, warme oorden en zelfs al enkele fans langzaam deed bewegen op het gestage ritme van deze muziek. Doordat de meeste nummers van Bondy aan de trage kant zijn, was de sfeer logischerwijs niet echt uitgelaten. Toch werd duidelijk aan het immens luide applaus en gejuich dat de fans erg enthousiast waren over de nummers van dit vierde album.
Tegenwoordig zijn de nummers van de Amerikaanse singer-songwriter grotendeels elektronisch waardoor tijdens live optredens de gitaar en mondharmonica van vroeger vervangen werden door een synthesizer en een laptop. Hoe goed de nieuwe songs ook klinken, er verdwijnt jammer genoeg heel wat van de akoestische charme die Bondy tijdens zijn live optredens had. Gelukkig blijft die zalige stem van Bondy wel hetzelfde. Ondanks de nonchalance deze avond wist zijn warme stem toch goed overeind blijven. Hoe je het ook draait of keert, A.A. Bondy was en is nog steeds een erg straffe zanger.
Wie het nieuwe album van A.A. Bondy nog niet beluisterd had, werd gisteren op sommige momenten verrast door enkele instrumentale delen. Op het eerste zicht leken dit mooie intermezzo’s voor wat variatie in de liveset te brengen, maar niets is minder waar. De instrumentale nummers “The Tree with the Lights”, “Pan Tran” en titeltrack “Enderness” maken deel uit van Bondy’s nieuwste album. Deze live brengen, is dan ook een gewaagde keuze, zeker in een set die op zich al vrij rustig is. Maar het publiek kon de songs wel degelijk smaken en onthaalde ze met een luid applaus.
Tijdens een live optreden wil het oog natuurlijk ook wat. De zanger voorzag enkele visuals die telkens de vibe van de nummers benadrukten en het publiek in de juiste sfeer brachten. Een no-go vonden we echter de LED verlichting die als een slinger rond zijn synthesizer was gedrapeerd. De combinatie van de projecties en de kleurrijke verlichting deed ons eerder wanen in een fancy karaoke-bar, maar dan wel een met een verdomd goeie zanger op het podium. Dit gevoel werd op het einde van de avond nog maar eens bevestigd wanneer A.A. Bondy een nummer van Nat King Cole bracht als bisnummer. Hij herwerkte de song jammer genoeg niet in zijn eigen stijl, straffer nog, hij zong gewoon mee met de stem van Nat King Cole. Bondy bracht hiermee even een heuse karaoke-vibe naar de Charlatan, tot groot jolijt van het publiek dat eigenlijk niet echt wist hoe ze hierop moest te reageren.
A.A. Bondy bracht een, hoogstwaarschijnlijk onbedoeld, spektakel naar de Charlatan. Het werd duidelijk dat de zanger zijn verleden bijna volledig de rug heeft toegekeerd, maar gelukkig is de nieuwe weg die Bondy is ingeslagen wel één die het publiek erg kan smaken.