Albums, Recensies

Jayda G – Significant Changes (★★★): Dansbare anthems voor onze klimaatzorgen

Al enkele jaren nu vrolijkt de Canadese Jayda G het grauwe duistere nachtleven van Berlijn op. Haar opgewekte en energetische performance in combinatie met haar funky disco -house stijl, hebben van haar een populaire DJ in de Europese club scene gemaakt. Na een hele resem eps en singles op allerlei labels (o.a. haar eigen label Freakout Cult), komt ze nu met een eerste debuutplaat, Significant Changes, die ze uitbrengt via Ninja Tune. De titel van de plaat heeft ze naar eigen zeggen gestolen van haar thesis voor haar Environmental Toxicology master. Hiermee probeert ze haar twee werelden te verbinden. ‘I think it’s our duty to use a platform like this in a positive way, that’s our social responsibility’, zegt ze in fact Magazine.

En laat die klimaatcrisis dan ook zeer aanwezig zijn in haar album. In verschillende nummers maakt ze verwijzingen naar de crisis en het gevaar onze planeet loopt. “Orca’s Reprise” is hier een goed voorbeeld van. Voor haar studies heeft Jayda G zich voornamelijk gefocust op de toestand van de walvissen nabij Vancouver. Het lied vangt aan met de gezangen van enkele orka’s en gaat dan over in een heel zen en kalmerend lied. Het soort dat je opzet na een ontspannende yoga sessie met o.a. koorzangen en Japanse harpen. Alsof ze ons tijdens deze oplaaiende klimaatonrust wil doen kalmeren. Al valt “Orca’s reprise” toch lichtjes uit de toon en kan de yoga vibe niet helemaal overtuigen.

“Missy knows what’s up” bevat dezelfde politieke boodschap maar met een beetje meer sass gebracht. Geluidsfragmenten waar wetenschappers over het klimaat spreken, worden gemixt met een ontspannende vibe, zodat de dreigende fragmenten licht te verteren blijven. Je hoort echter repetitief het woord ‘threatening’ en ‘Why aren’t we doing anything’ waardoor er toch een soort van urgentie naar boven komt.

Maar naast politieke boodschappen, is er ook tijd om te dansen met o.a. de toptrack “Leave Room 2 Breathe”. Hiervoor heeft Jayda wederom samengewerkt met goede vriendin en muzikale partner Alexa Dash. Haar soulvolle stem brengt diepgang en met de diepe baslijn lijkt het lied zo uit de jaren ’70 te komen, enkel opgefrist met een moderne productie. Ook “Sunshine in the Valley” geniet van Alexa Dash haar samenwerking en na “Orca reprise” en “Missy knows what’s up” begint de plaat stilletjes aan zijn swing terug te krijgen.

Doorheen Significant Changes zijn er verscheidene nummers die een old school disco vibe bevatten. “Move to the Front (Disco Mix)” en “Stanley’s Get Down (No Parking on the DF)” bijvoorbeeld. Het funky ritme en de baslijnen nemen je zo mee naar tijden van brede broekspijpen en flashy hemdjes. De tekstuele referenties naar twerking en Instagram brengen je dan weer terug terug naar de 21e eeuw en zorgen voor een leuk contrast. De meezingbare refreinen en catchy melodieën maken dat de nummers smooth en aanstekelijk zijn om op te dansen.

Jayda G laat ons echter ook niet vergeten dat ze wel degelijk haar residentie in Berlijn heeft, de house tempel bij uitstek. De plaat vangt dan ook rustig aan met “Unifying the Center (Abstract)” en “Renewal (Hyla Mix)”, waar voornamelijk haar house achtergrond doorschijnt. Je wordt rustig meegesleurd en beetje bij beetje komt de soul steeds duidelijker naar boven en gaat ook het dansgehalte wat omhoog.

Afsluiten doet ze met het toepasselijke lied “Conclusion”. Het begint allemaal heel funky maar geleidelijk aan zwelt het strijkkwartet aan en sluipt er een donkere ondertoon in. Uiteindelijk eindigt het met enkele windvlagen die een post-apocalyptische indruk creëren. Wanneer met een laatste windstoot de plaat uitdooft, voel je je even desolaat op een verwoeste planeet. Het is de gepaste afsluiter voor dit politiek getint album.

In haar Significant Changes blijft Jayda G trouw aan haar sound die ze in eerdere eps al had opgebouwd: house met een stevige portie disco en boogie versterkt met catchy refreinen. Toch zakt middenin het ritme van de plaat wat in elkaar met “Orca’s Reprise” en ook de opener had iets harder mogen knallen. In augustus staat ze op Pukkelpop, maar eerder kan je haar al bewonderen op Primavera en in Londen. Haar vibrante performance is namelijk écht de moeite om te aanschouwen.

22 maart 2019

About Author

Laura Ramos


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Newsletter