Met een goed glas wijn in de hand ontmoeten we Goldfox in de pianobar van het pershotel van Tomorrowland Winter. Met andere woorden, de ideale omstandigheden voor een goed gesprek over het leven, muziek en de toekomst. De vriendelijke Limburger, die we onder andere kennen als promotor en organisator bij de Forty Five in Hasselt en als radio dj bij Studio Brussel, maakte wat tijd voor ons in zijn drukke schema en daar waren we heel blij mee.
Je hebt ondertussen drie shows gespeeld op Tomorrowland Winter. Hoe waren de reacties?
(twijfelt even) Het zijn er uiteindelijk zelfs vier geworden. Ik heb eerst in de Taburle gestaan op zondag en die show was heel vet. Eigenlijk was dat een pré-show, aangezien nog maar de helft van de bezoekers hier waren. De Taburle was een heel leuk podium dat helemaal aan het uiteinde van de skiliften lag. Iedereen kwam daar dus toe na het skiën en wou natuurlijk direct feesten. Ik had ook een goed uur om te spelen (om zes uur) dus er was echt een hele fijne vibe daar!
Dan heb ik maandag op de Amicorum Spectaculum gespeeld en daar heb ik ook vastgezeten in de sneeuwstorm, wat eigenlijk heel cool was. Tijdens het naar boven gaan, was de sneeuwstorm al bezig en ze hadden de dj-booth naar binnen gehaald en op het balkon gezet. Ik moest draaien van twaalf tot twee en iets voor twee besloten ze om de skiliften dicht te gooien. Dus daar zat een driehonderdtal man vast, ze mochten niet meer met de liften of al skiënd naar beneden. Iedereen heeft dus gezellig gedanst in de skihut en dat is een gestoord feest geworden.
Dinsdag heb ik dan eerst onverwacht op Top of The Mountain gespeeld. Omdat het goed weer was, belde Tomorrowland me om te vragen of ik zin had om te draaien. Direct daarna ben ik op The Gathering in Vaujany gaan spelen. Dat is een van de grotere dorpen in de buurt en daar kregen de meeste festivalgangers hun eerste feestje voorgeschoteld.
Je vertelde ons dat je de hele week aanwezig bent op Tomorrowland Winter. Zijn er veel collega-dj’s waarnaar je bent gaan kijken?
Niet zo veel, omdat je van stage A naar B redelijk lang onderweg bent en ik ook een volledige dag heb vastgezeten. Ik ben wel even naar Sheridan gaan kijken en heb vandaag het hele festivalterrein verkend. Het ziet er geweldig uit, het is perfect wat je van Tomorrowland Winter verwacht. Het feeërieke festival, maar dan in een winterkleedje met sneeuw, aangepaste drankjes en aangepast eten.
Goldfox staat al jaren bekend als creatieve duizendpoot. Wat vind je zelf van die bijnaam?
Ja, daar kan ik inkomen, maar Goldfox is natuurlijk maar één van de projecten. Onder andere noemers heb ik ook veel andere projecten. Goldfox is alles wat geconcentreerd ligt rond het elektronische muziekspectrum en daar doe ik graag zo veel mogelijk mee. Ik ben al wat ouder, dus ik heb onderweg al veel wegen bewandeld. Ik ben begonnen in een periode waar er veel markten open lagen en heb mij ook altijd graag geëngageerd achter de schermen. Even graag achter de schermen als voor de schermen zelfs.
Daar is de laatste vier à vijf jaar dan nog de radio bij gekomen, wat een heel fijn medium is om veel creatieve en leuke dingen te doen. Dat is heel anders dan een dj-set live voor een publiek spelen. Op de radio kan je veel meer doen en heb je ook een heel ander publiek. Daar schuif ik dan heel graag nieuwe en opkomende artiesten in bijvoorbeeld.
Naast Goldfox ben je zelf ook actief als promotor en organisator. Kijk je daarom anders aan tegen een organisatie als Tomorrowland Winter?
Sowieso. Als dj zie je enkel de voorkant van het festival. Als je zelf ook met festivals bezig bent, kijk je ook naar de achterkant. Een organisatie als Tomorrowland is dan nog eens het ultieme voorbeeld van hoe het moet. Achter de schermen is het ongelooflijk wat ze allemaal voor elkaar krijgen. Zij hebben als team een nieuw evenementenconcept op de wereld gezet en blijven dit jaar na jaar perfectioneren. En voor de schermen is Tomorrowland als dj nog altijd de beste podiumkans die je kan krijgen.
Omdat ik zelf met festivals en clubs bezig ben, let ik natuurlijk meer op alle details die ze in de organisatie stoppen. Dan pas zie je hoe geniaal alles in elkaar zit. Dat is iets onbeschrijfelijk en onnavolgbaar. Er is niemand die ooit nog een Tomorrowland-achtig festival in elkaar gaat steken. Dat merkt de bezoeker en de dj niet direct, maar als je begint na te denken over de organisatie komt de genialiteit naar boven.
Eind 2018 heb je samen met de stad Hasselt ‘De Serre’ opgericht. Zou je dit project kort kunnen voorstellen?
De Serre is een open en creatief jongerencentrum en is gebaseerd op drie peilers: creatie, jong ondernemerschap en ontmoeting. Centraal in De Serre staat een bar, wat de ontmoetingsplaats is, maar waar ook heel veel activiteiten doorgaan.
We werken veel rond trajecten van jong ondernemerschap. We ondersteunen jonge ondernemers waar we kunnen en bieden hen ruimte aan om te werken – waar heel veel nood aan is. Daarnaast ondersteunen we ook heel veel creatieve disciplines, van muziek tot beeldende kunst en dans. Iemand die gedreven is en plaats nodig heeft om dit te doen, krijgt die bij ons. Principieel is ons antwoord altijd ‘ja’ en dan kijken we samen hoe ver ieder initiatief kan doorgroeien.
Het blijft voor mij altijd heel moeilijk om De Serre te omschrijven. Ik probeer dat regelmatig en ik kan altijd wel een beeld geven van wat De Serre is, maar uiteindelijk kan je het pas snappen als je er hebt rondgelopen. Enkel deze week alleen zijn er bijvoorbeeld twaalf evenementen die hebben plaatsgevonden in compleet verschillende disciplines.
Een mooi voorbeeld project is ‘Make Your Escape’, wat opgericht is door drie studenten die een pop-up escape room wilden testen. Zij kregen voor een bepaalde tijd een ruimte om hun idee te testen. De enige voorwaarden die we hen stelden waren dat de prijzen laag moesten blijven en dat ze alle opbrengsten moesten investeren in hun idee. Op het einde van de rit was hun testperiode een groot succes en hebben zij ondertussen hun eigen zaak opgericht.
Het is ondertussen duidelijk dat je naast Goldfox ook veel met andere projecten bezig bent. Waar liggen jouw ambities voor 2019?
We hebben net groen licht gekregen van de stad Hasselt om De Serre verder te zetten. Tot nu toe waren we een testcase voor zowel Hasselt als voor ons. We zijn dus nu aan De Serre 2.0 aan het werken, waar we zoveel mogelijk nieuwe invalshoeken willen benaderen om er een zo compleet mogelijk creatief centrum van te maken. Dit jaar gaat erom de plannen en de toekomstvisie voor De Serre 2.0 af te werken, want de mogelijkheden en de vragen zijn oneindig.
Mijn voorkeur blijft altijd bij het organiseren en het ondersteunen. Ik ondersteun voornamelijk graag jonge en creatieve talenten. Ik heb zelf een harde en lange weg moeten doorgaan en ik wil nu heel graag mijn ervaringen delen met jongeren die moeten worstelen in een alsmaar moeilijkere maatschappij. Ik hou van mensen met goesting en een goed plan. Die mensen probeer ik te ondersteunen door ze ruimte te geven, toonmomenten te organiseren of ze gewoon persoonlijk te begeleiden. Alle projecten die ik doe, zijn daarop gebaseerd. In mijn werk bij De Serre, op Studio Brussel, op DJ Mania en de feesten die ik organiseer, probeer ik altijd jonge talenten te ondersteunen. Alles wat ik in de toekomst ook ga doen, zal op dat basisidee verder gaan.
Terug naar Goldfox dan. Je hebt door de jaren al veel gezien en gedaan, maar zijn er nog concrete dingen die je wilt bereiken met Goldfox?
Eerlijk gezegd niet echt meer. Ik heb gisteren op meer dan drieduizend meter hoogte gedraaid en dat zal het hoogtepunt zijn. Ik heb alles gedaan wat ik wou doen en heb geen verdere ambities om te gaan producen. Ik amuseer mij heel goed op de radio en ook met de feesten die ik voor de fun nog geef. Ik heb zowat overal gedraaid waar een mens kan draaien, dus ik denk dat het daar wel stopt ongeveer.