LiveRecensies

Kedr Livanskiy @ Botanique: Wanneer niches kruisen en muziek geen grenzen kent

Een Russische muzikante die een Belgische zaal weet te vullen, het is verre van een vanzelfsprekendheid. Het meeste talent uit het uitgestrekte land lijkt moeilijk het Westen te bereiken. Gelukkig zijn er nog artiesten zoals houseproducer Kedr Livanskiy die de Witloof Bar in de Botanique goed wist te vullen met fans en mensen die graag iets nieuws willen ontdekken. Haar originele combinatie van dromerige pop en house klonk persoonlijk en viel goed in de smaak.

Kedr Livanskiy kent haar muzikale roots in de undergroundscene van Moskou, maar die werd te klein voor haar talent. Haar eigenzinnige vorm van house verspreidde zich al snel over alle uithoeken van de wereld. Dat groeit met elke release die ze uitbrengt; van haar onder de radar gebleven debuut-ep January Sun tot de aandacht die ze kreeg bij haar eerste album Ariadna. Ondertussen groeit de hype rond haar tweede album, Your Need, dat zal verschijnen in mei.

Dat de hype onderbouwd is, werd tijdens haar optreden snel duidelijk. Hoewel acht uur ’s avonds een ongoddelijk uur is voor de nachtelijke dansbare muziek van Livanskiy, werd het een meeslepend optreden. Haar werk bevat namelijk verschillende dimensies. Enerzijds zijn er de vintage beats die direct op de dansbenen werken, maar anderzijds is er ook Kedr Livanskiy’s etherische stem die volledige nummers kleurde met de zachte kant van de Russische taal. Ze hield zich dan ook niet teveel bezig met het paneeltje waar de beats uit kwamen, maar legde haar ziel vooral in de zang.

https://www.instagram.com/p/BuzQQ5Rgb6w/

Bijgevolg ging iedereen anders om met de muziek die door de zaal galmde. De één luisterde aandachtig en droomde weg, terwijl de ander de benen losgooide en zweverig stond te dansen. Kansen om te dansen waren er in ieder geval genoeg. Zo wierp ze al vroeg “Ariadna”, één van haar meer bekende nummers, in de strijd. Het raakte precies dat punt waar dynamiek en zachtheid in evenwicht stonden. Het publiek was er trouwens zo dol op dat ze er tijdens de bis een tweede keer van mochten genieten.

We moeten echter toegeven dat het optreden niet altijd even strak was. Hoewel het meeste van haar materiaal sterk is, geraakte ze soms uit de flow. Wanneer de ritmes een kokend tempo bereikten, werden deze soms abrupt afgebroken. Het is behoorlijk eigenzinnig van haar, maar we hadden graag meer gehoord van die beloftevolle momenten. Daarnaast liet ze enkele minder interessante stukken iets te lang aanslepen waardoor de aanwezigen even hun enthousiasme verloren.

https://www.instagram.com/p/BuzVsH1g-MK/

Maar tegenover die beperkte minpuntjes staan er grote hoogtepunten. Haar gloednieuwe single “Kiska” bracht bijvoorbeeld veel energie en een tikkeltje chaos in de set. Hét moment van het optreden was echter “Razrushitelniy Krug (Destructive Cycle)”. Zodra de ijle melodie van dit nummer door de Witloof Bar galmde, heerste er een hemels gevoel van een ontspannen verbondenheid in de kelder. Hier viel ons het meest op hoe tijdloos de beats van Kedr Livanskiy zijn. De ritmes en texturen zijn diep in het muzikaal bewustzijn geworteld en voelen vertrouwd aan, maar deze producer maakt ze haar volledig eigen. De muziek is uit zijn originele context verheven en dient nu als drager van haar persoonlijke uiting. Volledig bevrijd van tijd en ruimte.

Wat het optreden van Kedr Livanskiy zo treffend en origineel maakte, is de wijze waarop haar muzikale roots, evolutie en visie samenkomen. Met dromerige pop, tijdloze house en galmende Russische zang raakte de producer iedere ziel in de Witloof Bar op een verschillende manier. Kedr Livanskiy liet horen dat ze ook op het podium het zeldzame moment vindt waarop het bijzonder interessant kan worden: wanneer niches elkaar kruisen en muziek geen grenzen kent.

Related posts
LiveRecensies

Ways Around Festival 2024 (dag 3): Noise voor iedereen

De derde en laatste dag van het Ways Around Festival was opnieuw een groot succes. Ditmaal diende de museumzaal van de Botanique…
LiveRecensies

Griff @ Botanique (Orangerie): Voorzichtige popshow

Griff mag dan wel net naast de titel BBC Sound of 2021 gegrepen hebben, toch lijkt het al een tijdje de goede…
LiveRecensies

S. Carey @ Botanique (Grand Salon): Allesbehalve beangstigend

De naam S. Carey zegt misschien niet iedereen veel, maar als we er de naam Justin Vernon of Bon Iver bijhalen, dan…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.