Nieuwe singles

Zer0 れい – 激しい憎しみ (★★★★): De nieuwe golf Belgische vaporwave

Belgium’s Biggest Vaporwave Artist. Zo noemt Zer0 れい (uit te spreken als ‘Zero Trashwave’) zich met enige ironie op zijn twitteraccount. Het wordt nog grappiger wanneer je beseft hoeveel muzikanten van eigen bodem zich bezighouden met obscure, internetmeme-geïnspireerde vaporwave. Kortrijkzaan Sébastien Dessauvage – de persoon achter Zer0 れい – is de facto het alfa en omega van de Belgische vaporwave.

Al is het misschien onjuist om vaporwave te beschouwen als een plaatsgebonden scene. Vaporwave is eind jaren 2000 uitgegroeid tot een internationale, internet-based microsubgenre van ambient/dronemuziek. Vanaf 2010 doken in alle hoeken van Bandcamp vaporwave-albums op: van James Ferraro’s Far Side Virtual (2011) over Vektroids Floral Shoppe (2011) tot Blank Banshee’s gelijknamige albums. Vaporwave is geschoeid op de leest van elevator muzak en ambient, maar voegt daar allerlei gevonden geluiden aan toe, zoals vintage audiofragmenten van tv, radio, infomercials en videogames. Kitscherigheid (beter: de kunstmatigheid van kitsch aantonen) was een half decennium geleden de centrale boodschap van vaporwave. Die muzikale esthetiek vloeide ook over in een eigen visuele esthetiek waar surrealisme, deconstructie en banaliteit de boventoon voerden.

In 2018 is vaporwave al lang over zijn hoogtepunt heen, ook al duwt Home het genre steeds meer naar de mainstream. Ondanks de vele online discussies, is vaporwave nog steeds springlevend – vooral in Japan. Dat heeft het genre te danken aan de vruchtbare, toegewijde onafhankelijke labels en artiesten. Sebastien Dessauvage – de huidige spirituele leider van de alternatieve muziektempel The Pit’s – maakt daar met zijn Zer0 れい-project deel van uit.

Dessauvage speelt al enkele jaren een voortrekkersrol als productieve noise-, breakcore-, shitcore- en sinds kort ook als vaporwave-artiest. Onder aliassen als het schurende Unholy Analog Noisemachine, MxCx en Crucifix Eye maakte de twenty-something grensverleggende noiseprojecten als Split with Glasgow Smile, Burning Lowlands en Pandora (2012). Sinds 2018 sloeg Dessauvage een andere weg uit als Zer0 れい met Slipstream 20XX. Met dezelfde DIY-ingesteldheid en punkethos uit vorige projecten maakt Dessauvage vandaag gestroomlijnde elektronische muziek links van vaporwavestamvader Vektroid en rechts van dark ambientpionier Lustmord. Het resultaat is retro-futuristische easy listening op het snijvlak van vaporwave, elektronoise en een nostalgische 80ies sound.

激しい憎しみ heet Zer0 れい’s vierde album. Voor de Japans-leken betekent het zoveel als ‘Hageshi Nikushimi’, ofte ‘Fierce Hatred’ in het Engels. Dessauvage is een obsessieve vaporwave-artiest, en hij toont zich na slechts drie albums als een veteraan die het genre in andere richtingen probeert te duwen. Dessauvage klopt zichzelf graag op de borst door zijn muziek te vergelijken met de soundtrack van Stranger Things ‘door een vernielde stereo’, al klinkt hij volgens ons meer als het lo-fi, noise-geïnspireerde neefje van Aphex Twin.

Toch heeft Dessauvage heel wat trekjes weg van de eighties-geïnspireerde elektronica van bovengenoemde Netflixserie. “Invocation” opent de doos van Pandora door dissonante elektronoise-samples door elkaar te laten dansen, waarna er op “I Have Begotten Naught But Evil” emotioneel bevangen synthwaves te horen zijn. Het zijn zulke geluiden waardoor Zer0 れい vaporwave een tweede leven geeft. Dessauvage doet meer dan enkel oude synthwavesamples deconstrueren en impliciete kritiek geven op het kapitalisme. Hij legt er ook zijn ziel mee bloot.

Ook “Season of Pest”en “Call Thine Name and Be Deafened” doen iets gelijkaardigs. Eighties synthtonen worden subtiel opgehakt tot glitchy elektronica die doen denken aan het beste van de eerste golf vaporwave-artiesten, tot er op het korte vervolgnummer “I Have Still Begotten Naught But Evil” lang uitgesponnen, sludgy synths met elkaar een harmonieus geheel vormen.

Overal blijft ook de invloed van Dessauvage’s eerdere projecten tastbaar, vooral op het meanderende “Dawn Breaks”. Waar het begin van het album aanvoelde als een chaotisch, onoverzichtelijk geheel, lijkt Dessauvage op het einde vrede met die wanorde te nemen door ze volledig te omarmen. Alle geluiden die eerder te horen waren keren langzaam terug tot ze uitdoven tot glitchy drones en wat verloren pianotoetsen. Wat er nog overblijft na de elektronisch gemanipuleerde piano-echo’s en de post-retro synthtonen? Oorverdovende stilte.

激しい憎しみ verschijnt op 9 December digitaal en iets later op limited tape run via het Japanse Label Seikomart. Op 14 december lost Zer0 れい al zijn vijfde project, genaamd Tungsten Dragon CXE dat zal verschijnen via Power_lunch recording corporation.

Facebook / Twitter / Bandcamp / Soundcloud / Youtube / Discogs

9 december 2018

About Author

Glen Van Muylem Muzikale beer met een voorliefde voor rock, indie, hiphop en elektronica.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief