LiveRecensies

Tory Lanez @ AB (Ancienne Belgique): Van memorabele herinneringen gesproken

LiveRecensies

Tory Lanez @ AB (Ancienne Belgique): Van memorabele herinneringen gesproken

© Kamilia Sain

Tory Lanez had 1 missie gisterenavond in de AB: de aanwezigen een goede avond bezorgen en een uur lang alle zorgen doen verdwijnen. Met een dosis ontembare energie, inclusief enkele acrobatenkunsten, slaagde hij daar wonderwel ook in. De Canadese rapper kwam zijn laatste album Memories Don’t Die voorstellen, een plaat vol up-tempo R&B hitjes die het live opvallend goed blijken te doen.

Op de tonen van “Shooters”, de grootste hit van dat laatste album, komt de artiest het podium op. Een kleurrijke verschijning, zowel letterlijk in zijn kledingkeuze, als figuurlijk zoals zal blijken tijdens de rest van de show. De energie wordt tijdens de eerste nummers meteen de hoogte in gekatapulteerd. Tijdens “Real Thing” en “Skrt Skrt” vliegt hij van de ene kant van het podium naar de andere, haast zonder in te boeten aan live rap. Stilstaan doet Lanez enkel om de band met het publiek nog wat te versterken. Zijn speeches zijn niet erg origineel, maar het klinkt niettemin oprecht wanneer hij zegt dat hij ons waar voor ons geld zal geven.

© Kamilia Sain

Daystar Peterson heeft het niet altijd gemakkelijk gehad. In zijn jeugd werd hij geconfronteerd met het verlies van zijn moeder en de grote afwezigheid van zijn vader, waardoor hij al als tiener voor zichzelf moest zorgen. Zijn focus legde hij al snel op het rappen en het maken van muziekvideo’s. Op 17-jarige leeftijd werd hij op YouTube ontdekt door Sean Kingston. Aanvankelijk onder diens label en later als zelfstandige artiest bracht hij een hele reeks mixtapes uit, die hem langzaam maar zeker bekendheid opleverden. Maar het was toch dat eerste studioalbum dat Lanez zijn echte doorbraak opleverde.

De twee hitsingles van dat album, I Told You (2016), mogen dan ook niet ontbreken in de set. “LUV”, dat overigens genomineerd werd voor de Grammy van beste R&B song, wordt enthousiast onthaald en meegezongen door het publiek. Ook “Say It”, na “LUV” zijn tweede meest gestreamde nummer op Spotify, is een binnenkopper. Op een gegeven moment lijkt alles in het rond te vliegen: dreunende bassen, kleurrijke lichtstralen, dansende lichamen. Van zorgen is er op deze vrijdagavond geen sprake. 

© Kamilia Sain

Van het nummer “4 Me” maakt Tory Lanez een show op zich. Hij stopt het nummer halfweg om aan te kondigen dat hij er een a capella versie van wil brengen. Ondersteund door zijn man aan de keys, laat hij zien wat een zangstem hij heeft. In een jazzy, slowed down versie haalt hij vlotjes de hoge noten en speelt hij met het tempo van het refrein. Hij rekt het nummer zelfs nog enkele minuten uit door met de woorden van dat refrein (‘Roll up, drink it, I do that for me’) een soort beatbox performance op te voeren. Smakelijke tussendoortjes als dit zorgen ervoor dat het optreden blijft boeien en herinneren het publiek eraan dat Lanez meer is dan de zoveelste jonge rapper.

Na een lesje samplen – Lanez staat gekend om het veelvuldig gebruik van samples uit populaire 80’s en 90’s nummers – gaan we verder met het recente “Talk To Me”, dat overgaat in “Pa Mi”, een Spaans nummertje waarvan we niet zo goed weten wat het precies doet in Lanez’ repertoire.

© Kamilia Sain

Dan volgt het hoogtepunt – en dat valt zeker letterlijk te nemen – van het optreden. Voor “Shooters”, een trap nummer pur sang, trekt Lanez zijn shirt uit. De opbouw van het liedje en het dreigende deuntje hebben sowieso al de kracht om een zaal te doen ontploffen. Lanez verzekert zichzelf ervan dat dat gebeurt door in het publiek te springen, waardoor de halve zaal hem letterlijk op handen draagt. Op het einde van het nummer klimt hij als een aapje op het balkon aan de zijkant van de zaal, van waaruit hij een mooi zicht heeft op zijn fans.

Daar begint hij aan het laatste nummer van de set. Het aanstekelijke “B.I.D.” is een logische afsluiter, met een refrein dat eenvoudig mee te zingen valt en uiterst dansbaar is. ‘Jumped in the what-the-fuck-is-that’ is de eerste zin van dat refrein en raadt het of niet, maar springen doet ie, van op het balkon recht in de armen van zijn fans. De organisatie en security staan er met een bang hartje naar te kijken, maar hier worden wel degelijk memorabele herinneringen gecreëerd.

© Kamilia Sain

Lanez schopt wel vaker tegen schenen. In 2016 weigerde hij een plekje op de XXL Freshman Class, een lijst die jaarlijks de tien meest beloftevolle rappers in de spotlight zet, omdat hij vond dat zijn muziek van een hoger niveau was dan de andere genomineerden. In datzelfde jaar ontstaat er bij een van zijn concerten een conflict met de security, waarna hij het publiek opdraagt ‘to fuck shit up’ en er relletjes ontstaan. De politie moet uiteindelijk tussenbeide komen om het concert stil te leggen. 

Dat rebelse kantje is eigen aan de rapper en komt ook tot uiting in zijn shows. Het mijn-fans-en-ik-tegen-de-rest-van-de-wereld gevoel is heel sterk aanwezig. Op één of andere manier draagt dat net bij tot de authenticiteit van Lanez als artiest en het enthousiasme in de zaal bij het afspelen van elke nieuwe track. Hij is als een meester, opstandiger dan al zijn leerlingen, maar tegelijkertijd heeft hij de touwtjes perfect in handen. Voorts liet Lanez ons weten dat we op 26 oktober een nieuw muzikaal project mogen verwachten. We kijken al reikhalzend uit naar de bijbehorende tournee.

© Kamilia Sain

Related posts
InstagramLiveRecensies

Lous and The Yakuza @ Ancienne Belgique (AB): Nergens beter dan thuis

Belgische artiesten die het op heel wat plekken in de wereld goed doen, ze zijn nog steeds een rariteit. Lous and The…
LiveRecensies

Ezra Collective @ Ancienne Belgique: Extatisch familiefeest

Dat jazz de laatste jaren zijn weg (terug) heeft gevonden naar het grotere publiek kunnen we alleen maar toejuichen. Het begrip dekt…
InstagramLiveRecensies

Brutus @ Ancienne Belgique (AB): Zestien rake vuistslagen

Als we het hebben over Belgen met naam en faam in het buitenland, dan kijken we al snel naar artiesten als Stromae,…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.