LiveRecensies

Julien Baker + Becca Mancari @ Botanique: Preken voor de bekeerden

LiveRecensies

Julien Baker + Becca Mancari @ Botanique: Preken voor de bekeerden

©CPU Chris Stessens

Voor het derde jaar op rij kon je de Amerikaanse Julien Baker bewonderen in de Botanique. Volgens de logica van een muziekcarriere doet ze dat in steeds grotere zalen: eerst de intieme Grand Salon, daarna een uitverkochte Rotonde en deze keer de Orangerie, de grootste zaal van de Botanique. Haar steeds groeiende fanbase wordt precies ook devoter want tijdens haar 75min durende set kon je letterlijk een speld (of bekertje) horen vallen. Al mocht Julien volgens ons toch wel wat vaker haar zwaarmoedige bubbel doorprikken met zelfrelativerende humor, want wie zo lang rondzwerft in haar hoofd, heeft op den duur wel nood aan wat lichtere materie.

Met haar knal rood kostuum bewees Becca Mancari al meteen geen timide frontvrouw te zijn. Haar vele praatjes en de manier waarop ze haar nummers presenteerde aan het publiek in de Botanique zetten dat argument alleen maar kracht bij. In oktober vorig jaar bracht ze haar debuut Good Woman uit, maar tot in België heeft dat album het helaas nog niet geschopt. ‘Are most songs new for you?’ vroeg ze aan het publiek, dat unaniem ja knikte. Haar muziek houdt het midden tussen Phoebe Bridgers en Big Thief, maar dan zonder de indringende teksten of meeslepende melodieën. Tweede gitarist Harry redde haar nummers wel van de middelmaat met zijn subtiele solo’s en fijne aanvullingen. Becca beloofde alvast terug te komen in november met full band. Benieuwd of haar fragiele nummers dan beter blijven plakken en of haar stevigere nummers aan kracht bijwinnen.

©CPU Chris Stessens

Met de deur in huis vallen noemen ze dat. ‘Maybe it’s all gonna turn out all right And I know that it’s not, but I have to believe that it is,’ zong Julien Baker al in opener “Appointments”. Moest er nog twijfel zijn of Baker diep zou snijden, dan smolt die al van bij het begin als sneeuw voor de zon. Wie een beetje bekend was met haar werk, wist natuurlijk al dat de kans op een lichtvoetig optreden haast onbestaande was. Baker wentelt zich steevast in haar diepste en sterkste gevoelens en weet die met de nodige passie over te brengen in haar nummers. Iedereen moet soms wel eens door een diep dal en dat zo’n jong veulen als Julien Baker er zo rauw, eerlijk en ongegeneerd durft over te zingen, is niet alleen louterend maar ook inspirerend.

De Botanique kreeg ook nieuwe versies van nummers voorgeschoteld. Zo voegde Camille Faulkner net als op de plaat ook live een streepje viool toe aan nummers uit Turn Out The Lights. En als Baker er alleen voor stond, sloeg ze zichzelf uit de nood met een looppedaal en een enorme lading echo en reverb. Een aanpak die enorm doeltreffend is want “Funeral Pyre” klonk zo nog mysterieuzer en diepgaander, terwijl “Shadowboxing” het verlangen naar liefde haast tastbaar maakte. Bij haar eerste doortocht was “Sprained Ankle” nog hét nummer waar het publiek naar uitkeek, terwijl het nu gewoon één van de hoogtepunten was in de set.

©CPU Chris Stessens

In het tweede deel van de set presenteerde Baker zich ook als een begenadigd pianiste, die zelfs vastgekluisterd aan haar piano het publiek weet te begeesteren. Met de afwisseling tussen orgel en piano in “Televangelist” en “Everything To Help You Sleep” waanden we ons zelfs even echt in een kerk terwijl Baker haar zonden opbiecht. Mensen bekeren hoefde ze deze keer niet meer te doen en dus kon ze het publiek meenemen naar de diepste krochten van haar hersenspinsels.

Maar een reis die enkel dieper en dieper gaat, is ook voor een welwillend publiek lastig. Momentjes om de serieuze en zwaarmoedige bubbel te doorprikken waren schaars en dan nog haast per ongeluk toen haar microfoon tot twee keer toe een eigen leven leek te gaan leiden. Baker zei zelf dat ze eventjes genoeg had van de al te serieuze set en even op adem moest komen. Wat zelfrelativering is zeker op zijn plaats tussen kleppers als “Something”, “Sour Breath” of “Turn Out The Lights” die je vaker de adem afsnijden dan auto’s op de Brusselse binnenring. Want wanneer Baker zich wel eens tot het publiek richt, blijkt dat achter die sterke stem ook een sterke persoonlijkheid zit. Een intelligente jonge vrouw die heel goed weet waar ze mee bezig is en ondanks haar problemen terug stevig in haar schoenen staat.

©CPU Chris Stessens

Twee jaar na haar eerste plaat is Baker duidelijk gegroeid als artiest en performer. Haar nummers zijn iets complexer en meer uitgebeend, haar teksten zijn nog steeds van een ontwapenende eerlijkheid. Dat ze op haar eentje een volle Orangerie stil krijgt  is een heuse prestatie, al was het wel opletten voor overkill. Als ze elk nummer zingt alsof haar leven er van af hangt, verliest dat op de duur zijn effect. Subtiele nummers als “Hurt Less” of “Go Home” hadden gerust met wat minder drama gekund. De juiste balans vinden tussen hard en zacht lijkt nog iets waar ze naar op zoek is, maar dan besef je dat Baker nog maar 23 is en twee platen ver staat in haar carrière. Zonder twijfel is ze nu al een van de meest begeesterende artiesten van het moment. Ook al zingt ze uitsluitend over gitzwarte onderwerpen, haar toekomst ziet er alleszins rooskleurig uit.

Setlist:

Appointments
Funeral Pyre
Shadowboxing
Happy To Be Here
Sprained Ankle
Blacktop
Rejoice
Televangelist
Everything To Help You Sleep
Hurt Less
Go Home
Something
Sour Breath
Turn Out The Lights

Related posts
LiveRecensies

Ways Around Festival 2024 (dag 3): Noise voor iedereen

De derde en laatste dag van het Ways Around Festival was opnieuw een groot succes. Ditmaal diende de museumzaal van de Botanique…
LiveRecensies

Griff @ Botanique (Orangerie): Voorzichtige popshow

Griff mag dan wel net naast de titel BBC Sound of 2021 gegrepen hebben, toch lijkt het al een tijdje de goede…
LiveRecensies

S. Carey @ Botanique (Grand Salon): Allesbehalve beangstigend

De naam S. Carey zegt misschien niet iedereen veel, maar als we er de naam Justin Vernon of Bon Iver bijhalen, dan…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.