Albums, Recensies

SOPHIE – OIL OF EVERY PEARL’S UN-INSIDES (★★★★): Recht uit de toekomst

Misschien heb je al wel eens gehoord van SOPHIE. De ultramoderne popartieste bracht vrijdag haar debuutalbum OIL OF EVERY PEARL’S UN-INSIDES uit na enkele spraakmakende singles zoals “Lemonade” en “Vyzee” enkele jaren geleden. Om haar muziek te kaderen zullen we eerst even dit progressieve snoepje introduceren. Sophie Long is een Schotse transdame die zich tegenwoordig heeft gevestigd in Los Angeles. In de queerwereld is ze een alom bekende waarde met haar uiterst extravagante, kinetische en sprankelende muziek. Ze werkt niet alleen als soloartieste, maar producete onder andere voor Vince Staples, Madonna en Charli XCX.  We kunnen moeilijk een etiket op de artieste plakken, wel is duidelijk dat ze een unieke sound heeft. Zeer harde elektronische muziek wordt afgewisseld met een vleugje melancholie en met vrouwelijke sensualiteit. Op haar Spotifybiografie vermeldt ze dat haar muziek gekenmerkt wordt door “cotton-candy synthesizers” en “helium-inflated high pitched vocals”. Wij kunnen dit enkel beamen.

Voor al wie de hedendaagse popmuziek beu is en nood heeft aan iets nieuws is dit album een ware verlossing. We waarschuwen wel dat het een uitdaging is om het hoge experimentele gehalte te kunnen overstijgen: het album raast namelijk als een wervelwind over je heen. Eens je de zware electro van SOPHIE weet te smaken, zul je maar al te graag op de repeatknop drukken. Het eerste nummer “It’s Okay to Cry” werd eerder dit jaar als single uitgebracht. Dit is bovendien het meest atypische nummer van het hele album wegens het grote melancholische popgehalte. Stilte voor de storm wordt wel eens gezegd, want de volgende nummers kunnen allesbehalve rustig genoemd worden.

“Pony Boy” veruitwendigt meteen het algemene beeld van OIL OF EVERY PEARL’S UN-INSIDES. Een eerder sensuele, doch explosieve electrobasis begeleidt de hoge noten van de woorden ‘he’s my little pony boy’. Heerlijk om een paar ‘slutdrops’ op dit uiterst dansbare nummer uit te voeren. Ook “Faceshopping” wordt gekenmerkt door zware experimentele synthesizers. De kers op de taart van vreemde, wilde klanken situeert zich echter op het einde. In “Whole New World/Pretend World” flitsen de klanken als messteken door de oren. Daarom raden wij aan dit niet met hoofdpijn te beluisteren, want het zou het wel eens kunnen verergeren. De woorden ‘a whole new world for you and me’ verwijzen naar de legendarische Disneyballad uit Aladdin. Hier zijn de sprookjesfiguren eerder vervangen door kwaadaardige agressieve slechteriken uit de jaren ’80. Een vergelijking met personages uit een Japanse videogame is misschien meer op zijn plaats.

Niet heel het album wordt overheerst door hardcore synthesizergeluid. Zo is bijvoorbeeld “Infatuation” een redelijk toegankelijk poppy nummer. Ook “Immaterial” is een hypermoderne, kinetische versie van het albekende hitje van Madonna. Uiterst interessant hoe klanken die we kennen uit typische 80s muziek in een modern jasje kunnen worden gestoken. We horen hier overigens sterke overeenkomsten met de beats van Charli XCX. Dit is een versie rechtstreeks gekatapulteerd uit de toekomst… of misschien gewoon uit onze moderne hedendaagse samenleving waar wij nog te weinig besef van hebben.

Doorheen het hele album is een vorm van agressie en onzekerheid te bemerken. We voelen haar strijd met de wereld, haar identiteit en gender. Gezellige kamermuziek maakt SOPHIE niet, maar wel kunst. Als je rustig in je zetel wil genieten met een glas wijn moet je misschien eerder andere muziek uitkiezen, maar het album is zeker de moeite waard om eens te beluisteren als je eens goed wilt trippen: een eigen unieke sound creëren doe je namelijk niet iedere dag. Ondanks haar persoonlijke strijd hielp ze met OIL OF EVERY PEARL’S UN-INSIDES zichzelf alvast een plaatsje in de wereld te geven, de muziekwereld dan toch.

Wie SOPHIE live wilt zien moet zich 17 augustus begeven naar Pukkelpop. We zijn heel benieuwd naar dit optreden.

18 juni 2018

About Author

Ann-Frédérique Lorquet


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief