SONS zou zomaar eens de meest gehypete Belgische rockband van dit moment kunnen zijn. Waarom? Daar zijn volgens ons drie reden voor:
1. Ze wonnen De Nieuwe Lichting van Studio Brussel dus die promo hebben ze al op zak.
2. Ze zitten in hetzelfde sterke team dat Equal Idiots ook maakte tot wat het nu is.
3. Ze maken rock muziek die niet al te moeilijk is en hierdoor spreken ze hele meute mensen aan die nog steeds halsstarrig vasthouden aan de gitaar (zie de quote “Studio Brussel is toch niet meer wat het geweest is”) en dus nog gewoon simpele gitaarlijnen willen horen.
Dit alles resulteert in een plaatsje op de affiche van onder meer Rock Werchter, Lokerse Feesten en Suikerrock (om er maar enkele te noemen, als je ze deze zomer mist, moet je echt wel onder een steen hebben geleefd). Om die shows nog wat extra in de aandacht te zetten, en niet de band te worden met maar één single, lost de band vandaag “Tube Spit”, een verkorte versie van de ep-track die 7 minuten duurde, en ook meteen een betere opname.
Nu, we moeten eerlijk zijn, de single is zeker niet slecht. Wij zien onszelf al in een moshpit op één of ander festival belanden bij het starten van deze single. Er zit hoge energie in en invloeden van garage bands als Thee Oh Sees, Ty Segall of King Gizzard & The Lizard Wizard zijn nooit ver weg. Alleen, SONS klinkt helemaal niet toegankelijker dan die bands, en dat horen we graag. De stem is rauw, de gitaren gieren en muzikaal zit het allemaal wel leuk in elkaar. Als deze single het dan toch door de massa weet te schoppen, vragen wij ons toch luidop af waar we mee bezig zijn. Oké, SONS verdient de aandacht die ze krijgen, maar er zijn evenveel goeie (en zelfs betere garagerockbands) in het genre die van ons minstens evenveel aandacht zouden mogen krijgen als hen. Ons ga je alvast niet minder rustig zien losgaan op deze “Tube Spit”, want spitten doet hij echt wel. Hij hakt er goed op in en toont dat SONS wel eens de nieuwe Belgische garagerockrevelatie zou kunnen worden.
De Reyerslaan beslist toch voor ons wat goed en slecht is. Dat het er oneerlijk aan toe gaat is al langer geweten. Er is destijds de Stubeu-actie etc. geweest. Maar ondertussen zijn we alweer enkele jaren verder en ligt de Vlaming meer wakker van de Thuis-finale dan van een Stubru-playlist of Werchter lineup. De tijd dat subculturen zich afzetten tegen de mainstream is voorbij, ze zijn allemaal ingedommeld of te druk bezig met asociale media 🙂
De Nieuwe Lichting heeft de Vlaamse alternatieve muziek meer kwaad dan goed gedaan.
Volledig mee eens, Stubru is eenheidsworst geworden waardoor er geen plaats meer is voor interessante bands genre Car Seat Headrest, Cloud Nothings, Mitski, Slow Readers Club, Parquet Courts, Courtney Barnett, Rolling Blackouts Coastal Fever, City Calm Down, … Ofwel betreft het platte commerciële troep die je op ieder commercieel radiostation kan horen, ofwel nieuw werk van de afgezaagde “usual suspects” genre Muse, Coldplay, Editors.
Daarnaast schiet men in een zeer protectionistische kramp met zo vele Vlaamse bands te draaien. Beetje protectionisme mag best, maar nu is het zwaar overdreven. Er zit wel wat talent hier, maar toch ook veel doordeweekse bands. Eens buiten de landsgrenzen schoppen die geen deuk in een pakje boter wegens te inwisselbaar met hopen andere locale bands die niet verder dan dat niveau geraken.
Zelfs als je platen mag kiezen(bv. ’80, ’90, 2000) mag je niet op de radio komen als je keuzes beetje te alternatief zijn. Ik luister dan ook zo goed als nooit meer.