Albums, Recensies

Modeselektor – Modeselektion Vol. 4 (★★★½): Grenzeloze Nieuwsgierigheid


De elektronische supergroep Moderat liet ons vorig jaar weten dat ze het even voor bekeken hielden. Spijtig, want het afscheid van de Duitsers op Pukkelpop 2017 was op zijn minst memorabel goed te noemen en dat smaakte alleen maar naar meer. Maar goed, het leven gaat verder en zo besliste het Berlijnse duo Sebastian Szary en Gernot Bronsert zich volledig te focussen op hun oude liefde Modeselektor. Met Modeselektion Vol. 4 lost het collectief geen nieuwe plaat, maar een compilatie. Voor de vierde maal in hun bestaan brengen ze muzikanten en producers samen om ons een eigenwijs geheel te bezorgen.

Modeselektion is niet zomaar de zoveelste compilatie. Het doel is om de grenzen van genres af te tasten en dan meer bepaald deze van de techno, acid, jungle, trance en zoveel meer. Het hokjesdenken wordt op die manier serieus vertroebeld en dat kunnen we alleen maar toejuichen. Vol. 4 gaat van start met Brainwaltzera. Een artiest die het gewend is om zich met breakbeat bezig te houden. Zijn uitstekende opener heet “Vodiga”. Met laidback beats en zachte bassen wanen wij ons zowaar aan een God verlaten strand. Vervolgens is het de beurt aan Darren J. Cunningham’s alter ego Actress. Met “Watercolour Challenge” brengt Actress ons een sterk staaltje House, die ons geen moment weet te vervelen. Na twee nummers is het ons al duidelijk dat elk nummer op Vol. 4 een verrassing zal worden. De voorspelbaarheid op de plaat is nu al ver te zoeken en wij zijn al benieuwd naar wat komen gaat. Claude Speeed dan maar. Hij dropt ons met “A Different Point Of View” regelrecht in de eighties. Het nummer doet ons denken aan het legendarische “Crockett’s Theme” van Jan Hammer. Geen slechte verwijzing als je het ons vraagt.

De grenzen worden verder opgezocht en dit in de vorm van “Cosmopolitanism” door het Berlijnse rRoxymore. Een freestyle housenummer noemen we het. Hoofdpijn is nooit veraf met dit nummer, maar enig in zijn soort is het wel. Vol. 4 stelt voorlopig niet teleur en ondanks de grote variatie in stijlen is er in zekere zin sprake van cohesie. Vol. 4 blinkt uit in zijn grenzeloze nieuwsgierigheid. Soms hou je er van en soms niet, maar boeien blijft het altijd.

Sommigen durven te beweren dat elektronische muziek zijn menselijkheid verliest en dat het zo geen enkele emoties kan losweken. Wij spreken dit 100% tegen en zeker al wanneer we Rødhåd’s “Blacksmith” aanhoren. Met zijn melancholische techno krijgen we haast een paniekaanval. Een sterk staal muziek en één van de hoogtepunten op Vol. 4. En voor wie dacht dat Modeselektor zijn steentje niet zou bijdragen aan Vol. 4, heeft het bij het verkeerde eind. “Kalif Storch” is van hun eigen hand. Zo brengt het duo ons opzwepende en broeierige techno. Lekker dansbaar.

De heren van Modeselektor lieten het niet bij één nummer. Zo is er op Vol. 4 ook een samenwerking te horen tussen het Berlijnse duo en de Amerikaan Vatican Shadow. De samenwerking levert ons het nummer “Desert Father”. Industrial, die niet meer van onze aandacht verdient dan nodig. Wie het in hogere sferen wil zoeken, moet op Vol. 4 bij Skee Mask en Sarah Farina zijn. Hun bijdrage geeft de plaat luchtigheid, waar wij eerlijk gezegd naar snakten.

Modeselektion Vol. 4 is een aanrader voor wie van muzikale uitdagingen houdt. Denk je het al allemaal te hebben gehoord, dan raden we je ten stelligste aan om deze plaat een kans te geven. Toegegeven, niet alles op de plaat is goud waard en daardoor komt het tekort om vier sterren te behalen. Zo was het af en toe ploeteren doorheen enkele nummers, maar het ontdekken van pareltjes als “Vodiga”, “Kalif Storch” en “Blacksmith” maken het meer dan goed. De vrees dat Vol. 4 te repetitief zou klinken, is niet uitgekomen. De plaat klinkt gebalanceerd en boeiend, ondanks enkele mindere tracks als “Masha” en “Matte”, die net iets te veel van ons brein vragen. Wie de Duitsers live aan het werk wil zien moet niet lang meer wachten. Modeselektor speelt 11 juli op Dour en we raden je aan om eens een kijkje te gaan nemen.

4 juni 2018

About Author

Jasper Laureyssens


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief