Van alle markten thuis. Dat is wel het minste dat we kunnen zeggen van Ólafur Arnalds, de IJslandse componist en producent die gisteren zijn eerste single van zijn nieuwe plaat dropte. Arnalds begon zijn carrière in de metal-scene, maar houdt zich dezer dagen op zowat alle mogelijke manieren met muziek bezig. Na zijn laatste solo-tour in 2013 focuste Ólafur Arnalds zich op het schrijven van soundtracks, blies hij Chopin nieuw leven in, tourde hij de wereld rond als de helft van het DJ-duo Kiasmos en reisde hij zijn thuisland rond voor het project-album Island Songs. Dat het publiek uitkijkt naar nieuw solowerk, blijkt uit de hopeloos uitverkochte Europese tournee van de IJslander. De concerttour All Strings Attached trekt volle zalen, en dat nog voor hij ook maar één nummer losliet op de wereld.
Na weken lang vol teasen met een mini-docu op YouTube vuurt Arnalds nu “re:member” op ons af. Het nummer begint zeer timide, alsof het vraagt om eventjes te stoppen met alles waarmee je bezig bent. Na een minuut vullen de strijkers de kalme pianogeluiden aan. Subtiliteit in zijn puurste vorm. Nog een minuutje later toont Arnalds waarom hij meer dan eens geïnterviewd wordt over innovatie in de muziekwereld. De hoogtechnologische STRATUS-piano doet dan zijn intrede. De – deels – door Arnalds ontwikkelde technologische invulling van pianomuziek klinkt fris en speels. Na ongeveer vierenhalve minuut komt het drumritme tevoorschijn. Het geheel van strijkers, synths, elektronica en drum zorgt voor nog anderhalve minuut genot, waarna het nummer even fijnzinnig eindigt als het begon.
Ólafur Arnalds bewijst dat hij er nog steeds in slaagt complexe muziek te maken die subtiel, persoonlijk en hoopvol aandoet. Als hij deze sound aanhoudt in de rest van het album, komt heel het publiek van de uitverkochte Bozar op 13 mei al glimlachend buiten. 25 oktober doet de IJslander de Koningin Elizabethzaal aan in Antwerpen.