Live, Recensies

Kensington @ Ancienne Belgique: Rock voor het grote publiek

Hoeveel nummers passen er in een show van anderhalf uur? Dat moeten de mannen van Kensington zich afgevraagd hebben bij het opstellen van de setlist voor hun Europese tour die gisteren afgetrapt werd in de Ancienne Belgique. Dat de zaal niet uitverkocht was, weerhield de Utrechtse rockers gelukkig niet om een stevige show neer te zetten. We kregen een razendsnelle show met weinig ruimte voor een praatje. Maar laten we eerlijk zijn: onze stembanden hadden zo’n korte rustpauze wel weten te appreciëren.

In Nederland moeten ze zowat de grootste band van het moment zijn nadat ze vijf keer de Ziggo Dome uitverkochten, wat gelijk staat aan zo’n 85.000 bezoekers. Daar zijn ze in België nog niet, maar we begrijpen wel meteen waar de band het succes vandaan haalt. Kensington, dat is rock voor het grote publiek.

In 2016 was de Gentse rockband RHEA nog finalist van De Nieuwe Lichting van Studio Brussel, anno 2018 is de band bezig met een Europese tour. In de AB mochten ze gisteravond het publiek alvast opwarmen met hun scheurende riffs en moderne rock. We vroegen ons achteraf ook af hoe gitarist Guillaume Lamont geen nekpijn heeft van al dat headbangen. Overtuigend was het wel. Ze hadden er oprecht zin in en straalden dat ook uit, hoewel de zaal amper voor de helft gevuld was. Een aantal pogingen van zanger Jorge om het publiek mee te krijgen, hadden vooral effect op de eerste rijen. De AB is nog te groot voor RHEA, maar als voorprogramma deden ze het voortreffelijk.

De mannen van Kensington maken een ontspannen indruk wanneer ze het podium betreden. Alsof ze zonder woorden nog even wilden meegeven dat dat de plek is waar ze thuishoren. Met “All For Nothing” vertrekt een achtbaan zonder rustpunten, een rechte lijn vol hoogtepunten naar de eindmeet. We werden getrakteerd op een integraal Control en het beste van Rivals, een sterke setlist. Al voelt ‘we’re doing it all over, we’re doing it all again’ soms even als een omschrijving van hun show.

Er moet geen plekje van het podium zijn dat Eloi en Casper niet zagen. Aan energie duidelijk geen gebrek en dat geeft de nummers nog wat extra overtuigingskracht mee. Wanneer “War” ingezet wordt, begint iedereen moeiteloos mee te zingen. Het tweerichtingsverkeer van energie werkt en daar maakt de band gebruik van. Als we dan een hoogtepunt moeten aanduiden, zou het toch “Storms” zijn. Een stille AB voor een band als Kensington waar hard meezingen en gebalde vuisten in de lucht zowat de norm is, dat is uniek. Ook de band leek oprecht verbaasd dat een zaal zo snel muisstil kon zijn. “Storms”, maar ook “Sorry” getuigen van een emotionele, rustigere kant die meer dan in de smaak valt.

De show moet het wel echt hebben van de muziek en daar is op zich niets mis mee. Naar het einde toe kwam er wat meer variatie in de belichting, maar echt gecompliceerde dingen hebben ze niet gedaan. Allemaal een beetje back to basics voor een band die over een aantal maanden in de ArenA (Amsterdam) staat. Dat zet de muziek wel weer op de voorgrond en met strakke baslijnen en sterke gitaarpartijen kan dat eigenlijk prima. Het valt ook op dat de band ontzettend goed op elkaar ingespeeld is, want alles verloopt ontzettend vlot.

Na iets meer dan een uurtje sloot de band met “Control” de set af. De aanwezigen bleven echter nog wat op hun honger zitten, maar dat was al snel vergeten wanneer “Little Light” werd ingezet. Smartphones werden omgetoverd tot zaklampen om de hele AB te verlichten en dat leverde een heel mooi moment op. Nog een laatste keer alle energie eruit gooien met het ontzettend aanstekelijke refrein van “Streets” om de avond – net als het album Control –  te concluderen met “St. Helena”.

Je hoeft geen rock-fan in hart en nieren te zijn om de muziek van Kensington te appreciëren. Het is vooral toegankelijke muziek die je bijna automatisch mee begint te zingen. Soms hoeft dat niet meer te zijn.

Alle foto’s vind je hier.

Facebook / Twitter / Instagram / website

Setlist:

All For Nothing
Bridges
Fiji
Slicer
Regret
All Before You
Rely On
War
Rivals
Sorry
Storms
Words You Don’t Know
Riddles
Do I Ever
Control

Bis:

Little Light
Streets
St. Helena

4 april 2018

About Author

Leni Sonck


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief