AlbumsRecensies

Frankie Cosmos – Vessel (★★★½): Kort en eerlijk

AlbumsRecensies

Frankie Cosmos – Vessel (★★★½): Kort en eerlijk

De New Yorkse band Frankie Cosmos, geleid door zangeres Greta Kline is terug met een nieuwe plaat, Vessel. De zangeres staat gekend voor haar sterke DIY attitude, zo bracht ze al verschillende songs onafhankelijk van een label uit. Op Bandcamp vind je verschillende exclusieve songs terug onder een hele resem aan stagenames, zoals Ingrid Superstar, Franklin Cosmos, Greta en ook Frankie Cosmos. Haar muzikaal project begon met opnames in de slaapkamer en die lo-fi sfeer weet ze doorgaans in haar platen te behouden. Zo ook deze nieuwe, Vessel. Naar gewoonte een plaat met korte songs (achttien in dit geval), waarvan slechts enkele de kaap van 2 minuten behalen.

Het album is geproducet door Davidsohn, die ook The Next Thing en Zentropy onder zijn vleugels nam en dat hoor je. De eenvoudige en onpretentieuze productie past perfect bij de warme en heldere stem van Greta, die sferen van ontspannen zomerdagen naar boven brengt. Vessels vangt aan met één van de langere songs (maar met 3:29 ook niet bepaald een klepper te noemen), “Caramelize”. Het is een typisch Frankie Cosmos lied met vrolijke gitaardeuntjes die meteen blijven hangen dankzij de charme van Kline haar stem.

Ondanks dat de sound van het album zeer herkenbaar is, is er toch duidelijk een evolutie. De liedjes zijn vaak iets meer up-tempo en avontuurlijker dan de vorige platen. Zo klinken “Accomodate” en “Cafeteria” een stuk frisser dan we van Frankie Cosmos gewoon zijn en ook de snelle tempowisselingen in “Being Alive” zijn een bewijs dat de band al eens buiten de lijntjes kleuren.

Met “The End” worden we even teruggekatapulteerd naar de oudere Bandcampjaren van Greta Kline met een rauwe huisgemaakte productie. De track duurt niet langer dan 1:20 en valt op tussen de iets gestroomlijndere songs. We krijgen enkel Kline met een gitaar te horen en de ruis geeft een eerlijke toets aan de hartzeer van het lied.

De poëtische teksten van Kline zijn geen verrassing, haar lyrics zijn nog steeds even gevat en terwijl ze heel persoonlijk aanvoelen zijn ze herkenbaar voor een hele generatie. Of ze nu zingt over haar overleden hond, verloren liefde of zelfliefde, elk lied klinkt als een kort gedicht. Ze kunnen op zichzelf staan maar ze weten ook samen een groter verhaal te vertellen. Haar nummers gaan over de onzekerheden die Kline en veel mensen in het algemeen in het leven confronteren: haar identiteit als vrouw, als een performer of haar struggles met haar lichaam.

De soms pijnlijke thema’s die worden aangesneden zijn dankzij de zachte melodieën en de aandoenlijke vocals makkelijk verteerbaar. Zo klinkt “Cafeteria” best upbeat maar merk je dat er ergens wel een donkere ondertoon ligt. Zo zingt ze “I will never be touched and I will never be fucked, and I wonder what makes me so wrong”. Een tekst die erg doet denken aan dramatische adolescentiejaren, maar al die gevoelens over twijfels worden overgoten door een vrolijk deuntje waardoor je de emotionele zinnen amper opmerkt.

Elk microverhaal is uiteindelijk terug te herleiden tot de titel en het slotnummer “Vessel”, op “Caramalize” na het enigste lied dat boven de 3 minuten gaat. Het nummer komt langzaam op gang en heeft een traag ritme, dat de fragiliteit van de tekst onderlijnt. De titel verwijst naar de gewaarwording van hoe vreemd ze zich soms in haar eigen rol voelt al vrouw, als zangeres of in haar eigen lichaam. “Nothing comes natural, I don’t feel my body is a vessel”, zingt ze. Uiteindelijk gaat het woord vessel echter ook over deel zijn van een groter geheel, namelijk deel zijn van een band en samen muziek maken en eindigt ze de zin met “but you seem to”.

Met Vessel heeft Frankie Cosmos een verfrissende en geëvolueerde plaat afgeleverd. De extreem korte duur van de liedjes ( sommigen gaan niet verder dan een halve minuut) is vaak nefast voor de aandacht. Je springt van het ene nummer meteen over naar het andere waardoor een lied de kans vaak niet krijgt om te blijven plakken in het gehoor. De eerlijke en zachte sound van de plaat maken dan weer heel veel goed en zorgen dat hij zeker niet misstaat in hun repertoire. Onlangs hadden we al een fijn gesprek met haar en in mei wordt het viertal verwacht in de Botanique te Brussel en kan je hun charme live ervaren.

Facebook / Twitter / Bandcamp

Related posts
Nieuwe singlesOntdekkingen van "Den Beir"

Nieuwe single Soft Launch – "Piano Hands"

Wat collega’s Declan McKenna en CMAT betreft is Soft Launch zeker een band om in de gaten te houden. De vijfkoppige, Ierse…
LiveRecensies

Ways Around Festival 2024 (Dag 2): Alternatief muziekfeest

De tweede dag van het Ways Around Festival ging door in RESET. In een vorig leven was dit gebouw het hoofdkantoor van…
Nieuwe singlesOntdekkingen van "Den Beir"

Nieuwe single Tobias Arbo - "Recover"

In 2023 leerden we Tobias Arbo beter kennen dankzij zijn debuut-ep Powerlines. Met zachte indiefolk uitte hij zich op een gevoelige en…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.