LiveRecensies

Jonathan Wilson @ AB: Miniatuurtjes uit gewoven hersenspinsels

Het was ondertussen van april 2014 geleden dat Jonathan Wilson in ons Belgenland optrad. De laatste keer dat hij in de Ancienne Belgique stond, keek hij nog uit op de verkleinde versie van de grote zaal, deze keer kon hij de AB Club moeiteloos laten vollopen. Zijn fans zijn hem dus de voorbije jaren niet uit het oog verloren. Integendeel ze zijn misschien nog fanatieker geworden! Niet alleen de gezellige sfeer van de club maar ook het publiek dat letterlijk tot de laatste noten genoot van de muziek zorgden voor een intiem concert dat ons eventjes naar een betere wereld transporteerde.

Matthew Daniel Siskin aka Gambles, goeie vriend en studiomuzikant van Jonathan Wilson, mocht de vroege vogels in de club al opwarmen. Wie dacht dat Wilson al eens verward uit de hoek kon komen, kreeg met Gambles meteen de overtreffende trap. Hij had geen setlist en geen zin om zijn eigen nummers te spelen, dus besloot hij dan maar te freestylen en ter plekke nummers te improviseren. Suggesties uit het publiek werden in associatieve en verhalende lyrics gegoten, terwijl hij filosofeerde over het muzikant zijn. Op papier klinkt dat nogal saai en zelfingenomen maar de sympathieke Amerikaan deed het met genoeg humor en zelfrelativering dat het publiek zijn geratel wel wist te smaken. “Isn’t it weird to meet a guy with a guitar singing songs cause thats literaly all I can do,” klonk het in een nummer waarna hij flamingos en the New York Kicks aan elkaar lijmde in F#. Muziek zijn meest postmoderne en meta vorm; de toon was meteen gezet.

Met Rare Birds had Jonathan Wilson een nieuwe plaat onder de arm en logischerwijs moest hij die ook uitvoerig voorstellen aan het Belgische publiek. Wie de man al langer volgt, weet dat beknoptheid niet zijn sterkste punt is en dus begon Wilson al tien minuutjes vroeger aan zijn set om toch maar zo veel mogelijk nieuw materiaal in die honderd minuten te proppen. De intro van “Trafalgar Square” werd al meteen overgeslaan om dan te compenseren met een soloduel tussen Wilson en zijn drummer op “Dear Friend”. Tussendoor hielden Wilson en zijn band het tempo hoog met de uptempo grooves van “Trafalgar Square” en het aan the War on Drugs verwante “Over the Midnight”. Het doorleefde “Me” was dankzij zijn zacht begin en geweldige outro het perfecte rustpunt en opstapje naar het gitaargeweld dat nog zou komen.

‘We’ve got a lot of new songs to play tonight’, merkte Wilson op halverwege de set en dat was allerminst gelogen. Slechts heel af en toe dropte hij een ‘classic stoner rock hit’ in de setlist. “Dear Friend” was er zo een, net als “Desert Raven” en het weergaloze “Valley of the Silver Moon” helemaal op het einde van de set. Wie dus nog niet de kans had om zijn nieuwe plaat te beluisteren, kreeg dus weinig houvast. Al is dat misschien nog wel de beste manier om Wilson’s nieuwe plaat te ontdekken: zonder voorkennis je laten onderdompelen in zijn wondere wereld vol blauwe lucht, palmbomen en vreemde 3D-poppetjes. Op zijn uitstekende single “Over The Midnight” zingt hij over een wereld zonder haat, moordenaars en geweren. Die utopie weerklinkt ook in alle andere nummers van Rare Birds. Het frivole “There’s A Light” en naïeve “Miriam Montague” bulken van de positiviteit en opwekkende melodieën. En wanneer melancholie eens om de hoek komt loeren (“Sunset Blvd.”), neemt Wilson er dankbaar gebruik van om zich er helemaal in te wentelen.

#jesusishere #andheknowshowtoplay#jonathanwilson #anciennebelgique

A post shared by Tom Mertens (@tommertens16) on

Na crowdpleaser “Desert Raven” zakt de set toch wat in. “Living With Myself” is wat te introvert en weet enkel met zijn openbarstend refrein te bekoren. Ook “Loving You” loopt wat verloren zonder de etherische zang van Laraaji die op plaat wel als leidraad door het nummer fungeert. Nu dromen we wat weg bij de 3D popjes die een groet aan de zon doen en yogaposes aannemen. Wilson vroeg tevergeefs of het publiek mee wou doen, maar dat was hen net iets te zweverig. Gelukkig herpakte de band zich en lieten ze de gitaren zegevieren op het snerende “Rare Birds” en vooral die andere ‘stoner rock classic’ “Valley of The Silver Moon”. Met die laatste schreef Wilson een gitaarriff die ons nog de hele dag door het hoofd zou spoken. Niet in het minst omdat het nummer tien minuten lang varieert op hetzelfde motiefje en zich langzaam naar een bevredigende en explosieve climax sleept. En daarmee vatte hij zowat het hele concert samen in één nummer.

Met zijn vijfkoppige band wist Jonathan Wilson moeiteloos het geluid van de plaat te transporteren naar een liveoptreden. Uit zijn hersenspinsels weeft hij kleine miniatuurtjes die zich langzaam openbaren aan het publiek. Aan de piano koppelt hij dramatiek aan meeslepende melodieën en op gitaar brouwt hij een rock’n’roll soepje dat hij langzaam laat overkoken. Al mistten wij dit keer toch net dat tikkeltje extra in zijn recept. Dit was niet Jonathan Wilson op zijn sterkst, daarvoor lag de nadruk iets te hard op zijn nieuwe plaat. Maar zelfs zonder de beste nummers van Fanfare of wat meer uit Gentle Spirit, een concert van Jonathan Wilson smaakt altijd naar meer.

Setlist:

Trafalgar Square
Me
Over the Midnight
Dear Friend
Miriam Montague
There’s a Light
Sunset Blvd
Desert Raven
Living With Myself
Loving You
Rare Birds
49 Hairflips
Valley of the Silver Moon

 

Related posts
InstagramLiveRecensies

Slow Pulp @ Ancienne Belgique (AB Club): Wegdromen naar de festivalweide

De Amerikaanse indierockband Slow Pulp zakte op deze eerste echte zonnige avond van 2024 af naar de Club van de Ancienne Belgique….
InstagramLiveRecensies

Faithless @ Ancienne Belgique (AB): Muziek heelt alle wonden

Toen op kerstavond 2022 het nieuws ons bereikte dat Maxi Jazz het tijdelijke voor het eeuwige had verwisseld, werd het stil in…
InstagramLiveRecensies

Billy Talent @ Ancienne Belgique (AB): Punk-'n-roll

Doordrenkt van nostalgische gevoelens ontpopte Billy Talent zich de laatste jaren tot een respectabele festivalact. Zo kreeg de band vorig jaar op…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.