Live, Recensies

Kraakpand: Oko Yono + Spill Gold + Bombathazz + Damast @ Handelsbeurs Gent: Bruggen tussen muzikale werelden

Vier bands en één podium, zo zou je het concept van Kraakpand kort kunnen omschrijven. Toch is dit project in de Handelsbeurs veel meer dan dat. Een aantal keer per jaar worden de meest uiteenlopende groepen samengebracht op het podium in de Gentse concertzaal. Hierbij leidt presentatrice Lies Steppe (ook bekend van Klara) het publiek van band naar band met de nodige duiding en interviews. Het resultaat is een intieme avond waar elke groep om de beurt een nummer speelt en er nadien doorgeschakeld wordt naar de volgende groep. Denk aan Later… With Jools Holland op BBC, maar dan met een nóg meer eclectische greep muzikanten. Altijd een ontdekkingsreis met tal van verrassingen dus. Deze editie was hier dankzij Oko Yono, Damast, Spill Gold en Bombathazz geen uitzondering op.

Oko Yono

De kans dat je Oko Yono nog niet live aan het werk zag, is groot, want hun passage in de Handelsbeurs was nog maar hun vijfde optreden samen! We zegen ‘samen’, omdat de leden van de groep wel veel meer met hun andere projecten op podia gestaan hebben. Oko Yono is namelijk een groep samengesteld uit Annelies van Dinter (Echo Beatty), Myrthe Luyten (Astronaute), Birsen Uçar (Hydrogen Sea) en Patricia Vanneste (Balthazar). De vier sterke frontvrouwen brachten deze avond een ode aan een reeks andere sterke vrouwen: de zangeressen die samen met Serge Gainsbourg samenwerkten. (Denk aan France Gall, Jane Birkin, Françoise Hardy…) We maakten op een bijzondere wijze kennis met het repertoire van deze vrouwen, maar niet zonder dat Oko Yono er haar eigen stempel op drukte.

Zo werden nummers als “Une Femme, Tu Sais” in een grimmig, maar aantrekkelijk jasje gestoken. We hadden hier soms het gevoel dat de leden van Oko Yono nog niet honderd procent op elkaar ingespeeld waren, wat ook volkomen normaal is aangezien de muzikanten een totaal verschillende eigenheid hebben. Maar toen ze op het einde van de avond een eigen nummer in plaats van een cover speelden, zagen we plots een nieuwe hechte band die volledig zichzelf kon zijn. In hun interview met Lies Steppe lieten ze weten dat er misschien wel een toekomst is voor Oko Yono is na de covers van de Françaises. Met wat we gisteren gehoord hebben, lijkt ons dat iets om naar uit te kijken!

Spill Gold

De leden van de Amsterdamse groep Spill Gold brachten een flinke dosis psychedelisch goud naar de Handelsbeurs. Onder het motto ‘mors met het goede dat je in je hebt’ gaven de dames ons alles dat ze hadden. De drie leden (die ook bij Bird on the Wire spelen) wisten zo een indrukwekkende en verpletterende sound te creëren. Elke muzikante op het podium speelde een cruciale rol: Nina De Jong speelde heftig op haar bijzonder drumstel met tal van originele mogelijkheden en klanken terwijl Rosa Ronsdorf en Jessica Tucker brute geluiden uit hun keyboards toverden en de meest bezwerende zang door de zaal deden galmen. Bij nummers als “Sirens” zouden we spontaan willen dansen, moesten deze beklijvende geluiden ons niet in een diepe trance brengen. In het interview vertelde de groep dat ze op de meest gekke plaatsen spelen, waaronder in een technokelder aan de voet van een Zwitserse berg. Met het horen van de muziek van Spill Gold, klinkt die gedachte zo gek nog niet.

Bombathazz

De heren van Bombathazz legden gisteren in weinig woorden uit dat hun project een uit de hand gelopen grap is. Iets dat we graag willen geloven, maar deze band bewees gisteren dat het ook veel meer is dan dat. Het Brussels kwartet mag dan wel de leden van SCHNTZL bevatten, toch is dit een wereld van verschil met Bombathazz. Die groep bracht namelijk gisteren een hedendaagse mix van jazz, funk en elektronica. Daarbij zou een vergelijking met STUFF. snel gemaakt zijn, maar wat Bombathazz doet, is toch veel absurder. De wereld die de band opent, is bevreemdend en humoristisch. Hun muziek zou zomaar eens kunnen dienen als soundtrack voor een bizarre tekenfilm. Ze zijn echter ook op puur muzikaal vlak heel interessant. De drummer is net zoals de andere muzikanten fantastisch en inventief en de vervormde stemmen op de vocoder zijn compleet over-the-top, maar passen wel perfect in het plaatje. Leuke verrassing!

Damast

Onder één van de bogen van de prachtige Handelsbeurs zaten ook Jonas Malfliet (Les Busiciens, Olla Vogala, Het Eenzaam Ensemble) en Shalan Alhamwy (The Syrian National Symphony Orchestra, Ghent Violin Project) als het duo Damast. De wisselwerking tussen accordionist Malfiet en violist Alhamwy werkte voortreffelijk. Zo was Kraakpand ook een kruisbestuiving tussen de westerse muziek van de drie andere bands en de muziek uit het midden-oosten. Niet alleen omdat Damast het publiek liet kennismaken met uiteenlopende Arabische composities, maar ook omdat tijdens hun laatste nummer de frontman van Bombathazz meedeed op klassieke gitaar. We kregen dus een breed gamma aan stijlen te horen, van virtuoos tot meeslepend. Daarnaast was er ook plaats voor eigen werk. Het duo neemt namelijk binnenkort een eerste album op: From Damascus In Ghent. Een fijne manier om kennis te maken met de muzikale bruggen die tussen culturen gelegd worden.

De organisatie heeft ook deze keer weer gezorgd voor een geslaagde editie van Kraakpand. Er viel opnieuw veel te ontdekken, dankzij de bonte mengeling aan stijlen die aan bod kwamen. Het concept van de bands die om de beurt aan bod komen, afgewisseld met korte interviews werkt bijzonder goed en maakt van de avond een fijne beleving. We raden je aan om zaterdag 14 april in je agenda te omcirkelen, want dan is er een nieuwe editie van Kraakpand met Ivy Falls, Tenores e Cuncordu di orosei, Antoine Pierre Urbex en Uma Chine.

28 januari 2018

About Author

Jan Kurvers


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief