Albums, Recensies

Khruangbin – Con Todo El Mundo (★★★★): Een vlucht naar mooiere oorden

Wanneer je de muziek van Khruangbin hoort, verwacht je niet meteen dat je naar een Texaanse band zit te luisteren. De muziek die dit trio maakt, lijkt van de andere kant van de aardbol te komen. We hoorden namelijk al tal van oosterse invloeden op hun dromerig en sensueel debuutalbum The Universe Smiles Upon You. Op hun nieuwste plaat Con Todo El Mundo verdiept Khruangbin zich nog meer in deze invloedssfeer om ons mee te nemen op een muzikale wereldreis.

Het reizen mag je wat Khruangbin betreft best wel letterlijk nemen. Zo hebben ze de handige website Airkhruang gelanceerd waar de groep je met het gemak van een paar muisklikken de ideale playlist voor je vlucht voorschotelt. In die lijstjes vind je veel van hun invloeden terug, maar ook zonder de site hoor je duidelijk waar de inspiratie voor Con Todo El Mundo vandaan kwam. Het luisteren van het album voelt namelijk van begin tot eind alsof je in een verborgen platenbak zit te zoeken. Maar in tegenstelling tot wat je op de gemiddelde rommelmarkt vindt, trekken we er hier wél de ene parel na de andere uit: van bezielde desert blues tot funk en afrobeat, het komt allemaal terug op dit album.

Zo komt het album gezapig op gang met “Cómu Me Quieres”. Hier trakteert Khruangbin ons al meteen op uitheemse gitaarmelodieën en sappige drums en doen ze ons wanen in woestijngebied. Ze laten ons ook meteen voelen op welke manier ze hun gevoelens in de muziek leggen: niet via teksten, maar instrumentaal door de pure sfeer die ze met hun muziek weten neer te leggen. Die sfeer is gelijkaardig aan wat we hoorden op hun debuutalbum, maar toch liggen er deze keer andere klemtonen. Hun geluid lijkt deze keer minder in te spelen op het dromerige aspect van hun muziek. Het geheel klinkt meer geworteld in hun exotische invloeden, maar ook in zelfzekerheid.

Bijgevolg gedijt Khruangbin nog meer op de strakke grooves die ze spelen. Op nummers als “August 10” en “Cómo Te Quiero” klinken deze heerlijk laidback en hemels. De muzikanten in het trio hoeven de ruimte niet te verdelen, want ze spelen perfect op elkaar in. Elk lid blinkt wel uit in zijn instrument: Mark Lee in zijn emotioneel gitaarspel, Lolo die de gevoelige baslijnen neerzet en D.J. die heer en meester is over de dansbare ritmes. Maar het is de som van de delen en de intuïtie die Khruangbin zo overtuigend maakt.

Die kracht uit zich net zo goed in de meer uitgesproken momenten op Con Todo El Mundo. Daarbij denken we uiteraard aan de extatische uptempo single “Maria También” die het album aankondigde en alles waar de band voor staat samenbalde in drie minuten vol vurige dynamiek. Maar er zijn nog veel meer verrassende hoogtepunten op deze plaat. Zo doet de dansbare groove op “Lady and Man” spontaan onze voeten van de vloer krijgen en geven de spaarzame vocals een bezwerende twist aan de progressie van het nummer. “Evan Finds The Third Room” spant echter de kroon. Het funkgehalte gaat door het dak dankzij de knappende drums, de funky slaggitaar en de übercoole ‘Yes!’ die in het ritme van het nummer smelt.

Naast al het aantrekkelijk funkgeweld zijn er ook rustigere parels te vinden. Op “A Hymn” neemt de muziek van Khruangbin spirituele proporties aan en laten ze hun gevoel spreken in de ruimte tussen de spaarzame noten die ze spelen. “Friday Morning” sluit het nummer af op dezelfde vredige manier. Het zelfverklaard liefdeslied is tevens het enige waar naast de sensuele instrumentatie ook de zang een iets prominentere rol krijgt. Op een manier doet het ons een beetje denken aan hun vorig album, maar we zijn toch blij met hoe positief het trio geëvolueerd is op dit album. Want de vlucht die Khruangbin neemt op Con Todo El Mundo is er een naar mooiere oorden.

 

27 januari 2018

About Author

Jan Kurvers


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief