Live, Recensies

Noga Erez @ Ancienne Belgique (AB) : Opzwepende beats en politiek geladen teksten

Zondagavond verscheen de Israëlische indiester Noga Erez uit Tel Aviv in ons eigenste Brussel. Deze 28-jarige artieste stond bij deze voor de eerste keer in de Club van de Ancienne Belgique. Erez geniet stijgende bekendheid met ongeveer 15.000 likes op haar Facebookpagina, bijna 26.000 luisteraars per maand op Spotify en een klein publiekje van 200 enthousiastelingen in de AB. U kent haar misschien door haar plaatsje in de Spotifylijst van onze r&b-queen Tsar B. In juni bracht Noga Erez namelijk haar debuutplaat Off the Radar uit. Haar ijzersterke politiek geladen teksten werden hierin begeleid door een ietwat hiphop getinte elektro. Zeker een aanrader voor liefhebbers van FKA Twigs, M.I.A., Björk, SOHN en Marian Hill.

Voordat deze Israëlische stem door de micro weerklonk, werd haar optreden voorafgegaan door Ian Chang oftewel de drummer van Son Lux. Chang lanceerde zijn debuutplaat afgelopen september en toverde zijn drumtalent om in rauwe elektronische songs. Het publiek kon deze experimentele muziek wel smaken, maar stond duidelijk te wachten op wat later zou komen. Omstreeks een uur of 9 verscheen haar co-producer aan de keys en haar drummer zette zich achter zijn eigen toebehoren. Startend met stevige elektro lieten ze het publiek watertanden naar de komst van de zangeres herself.

Als opener koos Noga Erez voor het zwoele nummer “Toy”. Een slimme keuze, want het publiek was meteen laaiend enthousiast. De heupen werden namelijk meteen van links naar rechts bewogen. Stevige bassen in deze elektronisch sterke song maakten meteen duidelijk dat Erez haar meest dansbare songs zou brengen deze avond. Doormiddel van haar typerende statische dansmoves en een grote interactie met het publiek wist ze ook nieuwe nummers meteen te doen aanslaan. De kleine Club transformeerde ze bijgevolg om in een met bassen en synths gevulde danszaal door een sterk staaltje elektronische toverkunst.

Opzwepende beats volgden in de volgende nummers. Handelend over hoe ze zichzelf probeert te vinden in het onrustige Israël, zingt ze ons verder in beweging met haar ritmische lage stem. Het publiek juicht na afloop een glimlach op het gezicht van de zangeres, waardoor ze ons voor het eerst welkom heette na een drietal songs. Het ijs werd op die manier gebroken waardoor tientallen ‘thank you’s’ de revue nog zouden passeren. Psychedelische muziek met ietwat Arabische invloeden deden ons verder wegdromen. Erez zou ons echter mentaal de zaal niet doen verlaten door de combinatie van harde vocals en veelvuldig gebruik van oppeppende synths.

De luidde trommels in “Pity” maakten het publiek wild. De laatste personen die nog niet echt de behoefte hadden gevoeld om wat meer te bewegen, gooiden de heupen op dit moment helemaal los. Hierdoor werd meteen duidelijk dat Erez haar optreden aan het opbouwen was en het beste voor het laatste hield. Vervolgens bracht ze het veelvoudige gestreamde “Off the Radar”. Aan het enthousiasme van het publiek te merken, bleek dit een van de topfavorieten te zijn.

De zangeres voelde genoeg sfeer en dansbaarheid om hierna twee nieuwe nummers te brengen. Een eerste bleek meteen een sterke hiphop –en r&b-song te zijn. Het publiek reageerde positief en er stegen zelfs enkele handen de lucht in op het ritme van de bas. Bij het volgende nummer verloor het publiek echter haar focus. Het tempo wisselde continue af waardoor het experimentele karakter van dit nummer het publiek wat deed stilstaan. Dit lag ook deels wat aan de langdradigheid van de song zelf en het drumnbase-kantje dat wat minder gesmaakt werd.

We werden hierna wel meteen terug met onze aandacht op het podium gegooid door de aankondiging dat het concert op zijn einde aan het lopen was. Het was tijd voor haar eerste single “Dance While You Shoot”. Dit was duidelijk het moment waarop iedereen aan het wachten was. Haar meest bekende nummer is eveneens ook een sneer naar de regering van haar eigen land. Luid gejuich en hard applaus vulden daarna de ruimte. Ten slotte bedankte ze ons voor onze aanwezigheid. Na afloop verkocht ze haar eigen t-shirts en sloeg ze een babbeltje met het publiek waarvoor ze oprecht dankbaar bleek te zijn.

Facebook

 

27 november 2017

About Author

Ann-Frédérique Lorquet


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief