Live, Recensies

Vagabon @ Botanique (Witloof Bar): Vinnige muziek, onopvallend gebracht

Laetitia Tamko, in de indie-rock wereld beter bekend onder de artiestennaam Vagabon, veroorzaakte eerder dit jaar aardig wat kringen in het water met haar debuutalbum Infinite Worlds. Tot amper twee jaar geleden beschouwde de New Yorkse haar muziek gewoon als een hobby, daarna begon het ineens snel te gaan. Nadat haar carrière begin dit jaar getorpedeerd werd door allerhande muziekblogs, is ze tegenwoordig aan een tour bezig aan deze kant van de oceaan. Alle aandacht is niet voor niets trouwens. Infinite Worlds duurt nog geen half uur, maar is toch een erg krachtige brok muziek, met onstuimige momenten en interessante teksten. Het is een album dat prikkelt en we wilden dan ook wel eens zien hoe dit live tot zijn recht zou komen.

De plaat is er dus een met aardig wat slagkracht. Laat het nu net dat zijn dat gisteravond in de Witloof Bar ontbrak. Gedurende de afgelopen twee maand heeft de band al tientallen concerten gespeeld in zowel Noord-Amerika als Europa en dat leek zijn tol te eisen. Ze klonken redelijk uitgeput en daardoor brachten ze de nummers op een erg laid-back en teruggetrokken manier. Dit kwam hun muziek, die het vaak van zijn vinnigheid moet hebben, niet ten goede.

Ze stonden met z’n drieën op het podium. Tamko die zong en gitaar speelde, bijgestaan door een bassiste en een drumster. Vooral de bassiste kon haar stempel drukken en liet haar baslijnen duidelijk doorschemeren. Dit was in tegenstelling tot de stem van Tamko, die behoorlijk hees klonk en niet altijd even sterk doordrong. Dit kwam de baldadigheid van het optreden dan ook niet ten goede. Bovendien nam de band tussen de nummers door soms lang de tijd om hun instrumenten te stemmen, wat het nog moeilijker maakte om in de flow van het optreden te komen. Hier en daar probeerde iemand in het publiek wat danspassen uit, maar dit waren de uitzonderingen. Geroezemoes bleef gelukkig wel grotendeels uit.

View this post on Instagram

Vagabon @ Le Botanique, Witloof Bar, 31.10.2017

A post shared by Virginie (@_lilyrush) on

Hoogtepunt van de set was de single “The Embers” waar we eindelijk wat pit terug hoorden. We hoopten op een opleving van het concert, maar ze slaagden er niet in om de lijn door te trekken.  Meteen na “The Embers”  verlieten de bassiste en de drumster het podium en bleef Tamko alleen over om een nieuw nummer te brengen. De set, die al niet in vuur en vlam stond, zakte daarbij verder in. De instrumentatie haalde ze uit een effectenbak en het geheel klonk erg zoekend en, eerlijk gezegd, ook nogal onbeduidend. We hadden het enkele minuten na afloop al lastig om ons iets van dat nieuwe nummer te herinneren.

Ze sloot vervolgens af met haar misschien wel best geschreven nummer, “Alive and A Well”, dat ze solo bracht. Het maakte duidelijk dat Laetitia Tamko zeer zeker over songschrijverstalent beschikt en ook uitstekend kan zingen, maar het kon niets meer veranderen aan de doffe indruk die ze gisteravond achterliet. Na nauwelijks meer dan een half uur was het optreden alweer afgelopen. Gisteravond stond enkel Vagabon op het programma en was er geen voorprogramma voorzien. Daardoor kreeg de set zelf meer de sfeer van een voorprogramma dan van een hoofdprogramma. Op plaat kon Vagabon ons bij de lurven vatten, maar het optreden van gisteren viel het best te omschrijven als onopvallend.

1 november 2017

About Author

Jan Sucaet


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief