Live, Oude Bekenden, Recensies

Papa Roach @ Trix: Platgewalst door overvloed aan energie

Gisterenavond bevonden we ons in de Trix te Antwerpen waar we getuige waren van een set die bijna zo stevig was als de gel in Jacoby Shaddix’ haar, dat de volledige avond rechtop bleef staan. Papa Roach kwam er zijn nieuwste album Crooked Teeth voorstellen en deed dat met een overvloed aan energie. Met Crooked Teeth volgt Papa Roach zoals zovele bands de evolutie van pure rock en metal richting meer poppy riffjes en radioplay. De Amerikaanse band doet echter niet volledig aan een stijlbreuk maar probeert een perfecte balans te vinden tussen hun “old school” materiaal en het nieuwe werk. Dit wordt duidelijk op prijs gesteld door de fans, als bewijs hiervoor de uitverkochte Trix.

Voor Papa Roach het podium mocht bestijgen,  kwam Spoil Engine het publiek opwarmen. De metalband met leden uit zowel België als Nederland kreeg de zware taak om Frank Carter and The Rattlesnakes te vervangen. Niet meteen een evidentie maar de band had maar drie songs nodig om een gigantische wall of death uit te lokken. Uit zangeres Iris Goessens kwamen geluiden die niet uit de gemiddelde Hells Angel komt en de devil’s horns vlogen massaal de lucht in. Spoil Engine kon eveneens gebruik maken van deze mogelijkheid om hun nieuwste album Stormsleeper, dat in mei verscheen, te promoten. Bij “Black Sails”, waar twee weken geleden een videoclip voor werd uitgebracht, deden de bassen de zaal bijna uit haar voegen barsten. Spoil Engine heeft zijn opdracht meer als volbracht. Het publiek was meer als klaar voor het grote werk.

Papa Roach bestormde het podium onder hiphop klassieker “Simon Says (Get the fuck up)” gevolgd door een ‘public service anouncement’ dat het publiek opriep om hun middelvingers de lucht in te gooien. Er werd meteen stevig ingevlogen met “Crooked Teeth” gevolgd door publiekslieveling “Getting Away With Murder”. Zonder uitzondering gaat de hele zaal volledig los, zelfs de voorste rij die regelmatig ondergespuwt wordt door rondspringende Jacoby.De band is momenteel bezig met de opname van een aantal videoclips waaronder een live clip voor “Born For Greatness”. De zaal reageerde overenthousiast op de vraag om te springen en veroorzaakte aardbevingen die elke buurtbewoner tot in zijn living gevoeld zal hebben.

Het tempo ligt verschroeiend hoog en de rust moet duidelijk komen van de tien seconden dat Jerry Horton’s gitaar nazindert na elke song. De snelheid en moeiteloosheid waarmee frontman Shaddix omschakelt van zang naar rap, zonder aan sterkte te moeten inboeten, maakt enorm veel indruk.

Degenen die dachten dat “Song 2” van Blur al een vrij krachtige song was,  kregen hem gisteren toch nog eens extra hard in hun gezicht gesmeten. Ondertussen toont Jacoby zijn sterkte als performer en als een Freddy Mercury on steroids krijgt hij de zaal volledig in zijn greep. ‘Bark like a dog’ en het publiek gebied. Bij “Traumatic” knevelt de frontman zichzelf, slaat hij zich in zijn gezicht en schiet hij zichzelf symbolisch neer op het einde.

Bij de intro van “Forever” blijkt er toch nog leven in Shaddix te zitten en krijgt drummer Tony Palermo een halve fles water over zich heen gespuwt. Al snel gaat “Forever” over in een cover van Linkin Park’s “In The End” gevolgd door een moment stilte om Chester Bennington te herdenken. De manier waarop de Trix overgaat van een totale energieuitbarsting naar volledige stilte,  is indrukwekkend. Na dit ongelofelijke eerbetoon vervolgt Papa Roach ongestoord zijn sterke set. Onder andere “American Dreams” en “Help” moeten er nog aan geloven voordat de band van het podium verdwijnt.

Een leeg podium betekent echter geen stille zaal de decibels blijven de lucht in schieten en al snel begint Papa Roach aan zijn bisnummers. Jacoby Shaddix zijn energie was duidelijk nog niet volledig op en bij “Dead Cell” verandert hij de volledige zaal eigenhandig in één gigantische circle of death. Dit gevolgd door het onvermijdelijke “Last Resort” en “…To Be Loved” waarbij alle keelgaten nog eens wijd open werden gezet.

Wanneer de laatste noten hebben geklonken, neemt de band uitgebreid de tijd om zijn publiek te bedanken. Zowel voor de fans van het eerste uur als de modale muziekliefhebber was dit een meer als memorabel optreden. Normaal gezien zouden er deze week nog een aantal optredens plaatsvinden in de Trix maar misschien moet er eerst eens iemand gaan nakijken of er nog een muur rechtstaat na de verpletterende passage van Shaddix en co.

Setlist:

Crooked Teeth
Getting Away With Murder
Between Angels and Insects
Face Everything and Rise
Geronimo
Born for Greatness
She Loves Me Not
Scars
Periscope
Gravity
Song 2 (Blur cover)
Traumatic
Forever (+ In The End, Linkin Park cover)
American Dreams
Lifeline
Help

None of the Above
Dead Cell
Last Resort
…To Be Loved

 

2 oktober 2017

About Author

Simon Van Herzele


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief