Live, Recensies

Floodfest 2017: Voorbeeld voor elk DIY indoor festival

Flood Floorshows organiseerde gisteren na een editie in 2015 en een mini editie in oktober van vorig jaar, terug een dag vol optredens van talentvolle bands afgewisseld met vaste waarden. Flood Floorshows is een welgekende DIY show promotor, distributeur en een label. “Floorshows” mag je hier letterlijk nemen: de bands spelen vaak gewoon op de grond en creëren op deze manier een unieke setting voor zowel opkomende als bekendere bands. Met twee indoor stages, twaalf bands, merchandising en catering waren alle bouwstenen aanwezig voor een dag vol met fraaie shows.

JH Zenit in het Knusse en vlot bereikbare Dendermonde was de setting. Via de tuin met aangename merchandise market konden we naar binnen. Met Redwood startte om 15u immers al de eerste band. Het vijfkoppige jonge Engelse vriendengroepje zette direct de toon. Hun allereerste show op Belgische bodem werd goed onthaald, met veel passie en plezier brachten ze dromerige post rock nummers. De dag werd ingezet met vele oprechte glimlachen.

Hierna volgde een moeizame show van Etre, een Duitse band die zweeft tussen rap en screamo. Hun moeilijke nummers misten live wat diepgang en waren hier en daar wat slordig. Toen hun drummer zijn stok verloor en in zijn onhandigheid niet snel genoeg een nieuwe kon nemen, hebben begonnen ze een bepaald nummer zelfs opnieuw moeten beginnen, jammer. Tijd voor Drawstring, de laatste show van hun tour met Redwood en Major dat later zou spelen. Het jonge duo uit Engeland heeft vlotte, mooie poppunk achtige songs met emo invloeden in hun brede arsenaal. Met volle gedrevenheid pakten de getalenteerde artiesten de zaal in. Van deze band zullen we nog vaker horen.

Na een zware show van huisleveranciers Every Stranger Looks Like You, die af te rekenen hadden met enkele technische problemen bij de PA en monitors, was het tijd voor even het tempo naar beneden te halen bij nieuwe band Slow Crush. Met shoegaze en dreamrock gingen de oogjes even dicht. De zachtste band van de dag kon haar plaatsje op de drukke line-up wonderwel verdedigen. Opvallend is dat de frontvrouw de enigste vrouwelijke artieste van de dag was.

Ondertussen was het al 18u en de lege magen begonnen aandacht te vragen. In het ondertussen zeer gezellige tuingedeelte was er gelukkig eten beschikbaar voor de hongerige, tegen aangename prijzen. Over aangename prijzen gesproken: voor €10 in vvk kon je twaalf bands zien, en bier was aan het zeer voordelige €1,8. Ook de natuur is Floodfest dankbaar: het eten was vegan, de bekers herbruikbaar en de bonnetjes waren plastieken coins in plaats van het papieren alternatief.

Met Lotus en Barque stonden twee snoeiharde vuile hardcore/punk bands op het eerste “podium”. Lotus, een Belgisch collectief met veel punk invloeden, brachten de show letterlijk naar de mensen. Hun zanger liep tussen en door het publiek terwijl hij zich de ziel uit zijn lijf schreeuwde. Als een bezetene knalden ze er een hele resem aan korte nummers door. Barque, deed het met min of meer met hetzelfde recept, maar had iets meer vocals als een buitenaards wezen, en minder wandelingen doorheen het publiek.

Tussenin het harde geweld speelde Major nog een aangename set. De emo alternatieve rock groep uit Kortijk en Gent sloot hun tour af met een behoorlijke set om hun laatste EP With So Much Open Space voor te stellen. Het tempo ging er misschien iets te vaak uit om alle bands en personen te bedanken, maar dit was wel op zijn plaats. Slow Bloomer hield het dromerige gehalte hoog door en rechttoe rechtaan hun mooie songs over te brengen. Dat de basdrum voortdurend op vakantie wou gaan, hield hen niet tegen. Deze stage werd afgesloten door onze nederburen Baby Galaxy. Ze veroverden vele harten met hun eerlijke en gekke garagerock. Kapotte fles, wandelingen naar buiten middenin een nummer en de geslachtsgemeenschap van de bassist met zijn versterker, het hoorde er allemaal bij.

Afgesloten werd er met Grieved hun afscheidstournee. Na zeven jaar kapt de luidste Zweedse metalcore band ermee. Als support brachten ze Rough Hands mee, een eigenaardige, kunstzinnige hardcore band met riffs en een gekke zanger als fundering. Ze brachten vaart in het ondertussen drukke jeugdhuis. Al was de absolute headliner toch wel Grieved. Ze speelden hun laatste show van hun allerlaatste tour, hun allerlaatste show ooit dus. De verwachtingen waren aanzienlijk, en zo werden deze ook ingelost. Een meedogenloze harde set zonder nonsens, een allerlaatste keer. Of ze er nog zin in hadden, geen idee, of ze het onderste uit de kan haalden, dat heel zeker. De perfecte afsluiter van een voortreffelijk DIY indoor festival.

Floodfest was andermaal wonderbaarlijk. De bands waren fantastisch, met Redwood, Drawstring, Baby Galaxy en Grieved als uitschieters, de prijzen oprecht en vooral gezellig en aangenaam verblijven. Als ze bij de volgende editie een overal betere sound vinden, heb je helemaal geen reden meer om niet te komen.

Website

30 juli 2017

About Author

Antoon V. Ryckeghem


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief