Albumreviews: Beire Kort #3

Iedere week worden we om de oren geslagen met nieuwe albums. Omdat het moeilijk is om ieder album zijn eigen review te geven, hebben we een nieuw concept uitgedokterd. Het is simpel, we houden het ‘beire kort’ maar geven het album toch zijn review die het verdient. Deze keer brengen we een review van Mammút, B Boys, Francobollo, Kalbells, Dua Lipa, Slow Dancer, All We Are, Nyck @ Knight, Michael Nau en Dan Auerbach.

Mammút  – Kinder Versions (★★★★)

Het IJslandse kwintet Mammút gaan way back. Ze spelen al samen sinds ze veertien waren en het was de mama van zangeres Katrína Kata Mogensen die met de bandnaam op de proppen kwam. Nadat ze met hun vorig album Komdu til mín svarta systir uit 2013 de Icelandic Music Awards voor beste album wonnen, was het tijd om het over een andere boeg te gooien. Kinder Versions is immers hun eerste album dat ze in het Engels uitbrengen. Het resultaat klinkt als een dreigend samenspel van neurotische natuurelementen, waarbij we soms het gevoel hebben naar Björk te luisteren. Opener “We Tried Love” neemt ons helemaal mee in de woelige atmosfeer die ze scheppen en vormt samen met het psychedelische “Breathe Into Me” de hoogtepunten van een album waarin we worden meegezogen naar een ander universum.

Kinder Versions verscheen op 14 juli, op 19 oktober staan Mammút in de Botanique. Tickets kan je hier kopen.

B Boys – Dada (★★★★)

Als je de naam B Boys hoort vallen, zou je al snel iets denken in de vorm van gespierde jongemannen die op het strand hun body tonen. Bij de band is dat alleszins niet het geval. Hoewel ze wel gespierde muziek brengen, is het allerminst afgelikt. De band slaagt er in om stevige post punk te brengen in een jasje dat tegelijk zomers en angstaanjagend klinkt. Het doet bij momenten denken aan Parquet Courts maar toch slaagt de groep er in om hun uniciteit te behouden, wat op zich heel straf is in dit genre. Angst en energie gaan hand in hand, denk maar aan nummers zoals “Energy” of “Discipline”.

Dada verscheen op 19 mei 2017 via Captured Tracks, de band speelt op zaterdag 9 september op Leffingeleuren in Leffinge.

Francobollo – Long Live Life (★★★)

De mannen van Francobollo zijn kraks in het maken van vreemde muziekvideo’s. Het was dus ook afwachten hoe hun debuutalbum er zou gaan uitzien, zonder al deze beelden. In het begin zijn ze er nog niet uit of het nu “Worried Times” of “Good Times” zijn, maar met “Wonderful” wordt al snel duidelijk dat het wel een diverse plaat wordt. Het gaat van erg stevige nummers tot songs die rustig en gemoedelijk gebracht worden. Voor ieder wat wils dus, al mocht een liedje als “Uso” voor ons wel wegvallen, het brengt de plaat net iets te veel uit balans. Toch maken songs als “Kinky Lola” en “You Know This” dit helemaal goed door hun unieke karakter.

Long Live Life verscheen op 14 juli via Square Leg Records. De band speelt op 15 november in de Witloof Bar van Botanique.

Kalbells – Ten Flowers (★★★½)

Na tien jaar musiceren bij de indie-rockgroep Rubblebucket, heeft Kalmia Traver een muzikaal soloproject onder pseudoniem Kalbells opgestart. Na haar strijd met eierstokkanker stroomde de creativiteit weer door haar lichaam en begon ze opnieuw muziek te schrijven. Het resultaat was 27 demo’s waarvan tien nummers uitgewerkt werden tot haar debuutalbum Ten Flowers. Op deze plaat horen we geen spoor meer van haar gebruikelijke dansbare indie-rock. Wat we in de plaats krijgen, is een coherent werk met een nieuwe eigen identiteit. Doorheen de eclectische reeks nummers horen we een mix van speelse elektronica, bubbelende synths, gefluit en frisse ritmes die toch een pompeuze touch krijgen. Het maakt van Ten Flowers een popalbum dat gedistingeerd klinkt, maar als een nieuwe lente aanvoelt.

Ten Flowers kwam uit op 14 juli via NNA Tapes.

Dua Lipa – Dua Lipa (★★★)

Dua Lipa is een popster, en als een popster een plaat uitbrengt kan dit twee kanten uitgaan. Ofwel staat hij vol met hits en enkele aangename albumtracks, ofwel is het een album met hits waarbij de albumtracks er de sfeer uithalen. Bij Dua Lipa is het vooral dat eerste, waarbij opener “Genesis” meteen de lat hoog legt. De hits zijn onder meer “Blow Your Mind (Mwah)”, “Hotter Than Hell” en “Be The One”. Op het eind verslapt de plaat wel een beetje, maar over het algemeen is het wel een sterk debuut (dat mag wel nadat het al meer dan drie keer werd uitgesteld). Een ander verhaal bij popsterren is de stem. Bij Dua Lipa is deze verrassend sterk en dat valt vooral op aan de afsluiter van de plaat. Niemand minder dan Chris Martin van Coldplay zingt een duet met de jongedame en dat resulteert in een fragiele ballad, iets anders dan we van haar gewoon zijn. Het blijkt de perfecte afsluiter te zijn van een plaat waarin ze ook toont dat ze gevoelige nummers kan maken.

Dua Lipa verscheen op 2 juni via Warner Music, op 3 november staat ze in de Lotto Arena.

Slow Dancer – In A Mood (★★★½)

Het artwork ziet er misschien niet zo uitnodigend uit, maar na het horen van de eerste noten van deze plaat ben je toch verkocht. Slow Dancer is de Australische band rond singer-songwriter Simon Okely. Op zijn nieuwste album brengt hij laidback nummertjes die perfect als achtergrondmuziek kunnen dienen. Toch gaat het ook verder, als je echt aandachtig luistert naar de plaat dan voel je je verbonden met ieder liedje (vanwege de sterke songwriting). Je voelt vrijheid bij ieder nummer en hebt zin om de wereld te veroveren. Slow Dancer gaat dat misschien niet doen wegens weinig vernieuwend, maar na het luisteren van zijn album kan je toch met een fris gevoel verder.

Slow Dancer verscheen op 9 juni via ATO Records.

All We Are – Sunny Hills (★★)

Na het geweldige debuut leggen we de lat voor All We Are erg hoog. Helaas kunnen ze de verwachtingen niet helemaal inlossen. Bij de band gaat het er tegenwoordig wat donkerder aan toe, wat hun geluid op zich volwassener doet klinken, maar net ook de charme doet verdwijnen. Ze willen net iets te ingewikkeld doen waardoor alle simpelheid die vroeger centraal stond, helemaal verdwijnt. De eerste drie nummers klinken erg beloftevol, maar nadien hervalt de band in een herhaling die nooit echt boeiend wordt. Volgende keer beter, All We Are.

Sunny Hills verscheen op 9 juni via Domino Recordings.

Nyck @ Knight – Kirk Knight & Nyck Caution (★★★½)

Nyck @ Knight is het gezamenlijke debuutproject van Pro Era-rappers Kirk Knight en Nyck Caution. Met een bescheiden album van 8 nummers slaan de twee een nieuwe weg in en hopen ze zichzelf ook als duo op de kaart te zetten. Opener en eerste single “Off The Wall” brengt die boodschap al meteen overtuigend over. Goede keuze, uit de lyrics en de beat klinkt niets dan zelfvertrouwen. Knight produceerde bijna alle nummers eigenhandig en het heen-en-weer gerap van de twee op zijn productie zorgt hier en daar zeker voor chemie. Dat ze goed op elkaar ingespeeld zijn, bewezen ze overigens ook al op “Ring The Alarm” van maatje Joey Bada$$. Die laatste is dan weer te horen op “Audiopium”, dat een heleboel gastartiesten aan het woord laat en eindigt met een rap van de overleden Capital Steez. Het project omvat ook solo-nummers van beide heren: op “Perfect Murder” spit Nyck Caution alsof zijn leven ervan af hangt, op “Headlights” doet Kirk Knight het iets rustiger aan, ook al is het wel een intens nummer. Volgens Knight was het project niet iets gepland, maar gebeurde het gewoon. Het verrast ons dan ook aangenaam hoe uitgewerkt de nummers klinken, een follow-up lijkt onvermijdelijk.

Nyck @ Knight verscheen op 21 juli via Pro Era/Cinematic Music Group.

Michael Nau – Some Twist (★★★★)

Michael Nau maakt zweemzoete indie. De ex-frontman van Cotton Jones brengt ook op deze tweede soloplaat meer warme muziek voor positivo’s. Een beetje Mac Demarco, maar door gebruik van blazers soms iets bombastischer. Alex Turner met de scherpe kantjes afgevijld. Nummers zoals “I Root” en opener “Good thing” klinken heel retro, voor zover de term retro op muziek kan gekleefd worden. Op het zangloze “Twelve” zijn de jazz invloeden duidelijk te horen en op “Oh, You Wanna Bet?” is een slow’ke placeren toegestaan. “How You’re So Real” voelt aan als in de richting van een zonsondergang rijden. “Light That Ever” is het ideale slotnummer dat het hele album samenvat en meteen het beste nummer dat erop te vinden is. Retro en toch tijdloos. De perfecte plaat om tijdens zonnige zomeravonden te draaien; dit is hoe een uitgestrekt goudgeel graanveld te midden van een briesje klinkt.

Some Twist verscheen op 16 juni via Suicide Squeeze Records. Op 30 september speelt de man in DOK.

Dan Auerbach – Waiting On a Song (★★★½)

Bezige muziekbij Dan Auerbach bracht met Waiting On a Song zijn tweede solo album uit, en hij gaat hiermee wat weg van de funderingen die hij met The Black Keys legde. Het is misschien zelfs de eerste plaat waarop hij echt volledig afwijkt van dat beproefde recept van bluesrock. In solodebuut Keep It Hid en zijn uitstap met The Arcs blijven die vibes altijd wat aanwezig. Op Waiting On Song trekt Auerbach echter volledig de kaart van folk, country en soul. Dat resulteert in een plaat waar de woorden zomer, luchtig, retro en feelgood in grote drukletters op geschreven staan. Auerbach slaagt er in om zijn goed doordachte en niet zonder slag of stoot ontstane muziek effortless, fris en melodieus te laten klinken. Een aantal nummers van de plaat zouden de zon zelfs doen schijnen in de meest duistere uithoek. “Waiting On a Song” zou zo een nummer van Creedence Clearwater Revival kunnen zijn, “Cherrybomb” is een funky ding en “Never In My Wildest Dreams” toont de tedere kant van Auerbach. Een dreamteam van muzikanten drukte mee zijn stempel op de plaat, met als mooiste voorbeeld misschien wel het simpele maar o zo geniale rifje van Mark Knopfler op “Shine On Mine”, één van de meest zonnige en opgewekte singles van 2017. Ijsjes, zon en vakantie met Waiting On a Song!

Waiting On a Song verscheen op 3 juni via Easy Eye Sound.