Live, Recensies

Noa Lee @ Bonnefooi: De perfecte mix van experiment en dromerigheid

Noa Lee is een gloednieuw trio uit België dat nog maar enkele dagen geleden hun tweede single “Move Backwards” uitbracht. Nu al zijn we overtuigd dat deze band nog heel wat potten zal breken, want ze weten een geheel eigen sound te creëren die ten zeerste in de smaak valt. Noa Lee brengt de combinatie van indie en pop met een jazz-sfeer die nu eens experimenteel en dan weer dromerig klinkt. Gisteren konden we het drietal live aan het werk zien in het gezellige muziekcafé Bonnefooi in Brussel. Het werd een avond vol gevarieerde muziek die bovendien perfect en zonder enige pretentie gebracht werd.

De set duurde een klein uurtje en zat boordevol variatie. Vaak viel de sfeer te omschrijven als jazzy, ietwat experimenteel en energiek. Het zijn vooral de strakke percussie en catchy baslijnen die daarvoor verantwoordelijk waren. Daarnaast werd ook ruimte gemaakt om ons onder te dompelen in dromerige en meeslepende zachtheid. Het drietal weet die twee zijden van zichzelf perfect te combineren, en dat zelfs soms binnen eenzelfde nummer.

View this post on Instagram

#noalee pt.I

A post shared by Ann Mulleman (@annmulleman11) on

Steeds zat de vaart erin, maar dan was het de beurt aan “Breathe”. Dit pure en breekbare nummer is een schot in de roos. Gelukkig was er niet te veel gebabbel in de zaal, zodat het nummer tot zijn recht kon komen. “Breathe” werd beëindigd met een live fade-out —cool idee dat ook super cool klonk. Dit was overigens niet het enige einde dat je deed verlangen naar meer. Meermaals beëindigde het drietal hun nummers op een plotse (maar wel logische) manier. Cliffhanger-gewijs maakte dat heel wat indruk.

Bij elk nummer was er wel iets nieuws dat ons verraste. Wanneer we dachten Noa Lee door te hebben, kwamen er plots leuke en onvoorspelbare akkoordprogressies of coole synth-klanken. Nina Kortekaas haar stem is perfect voor wat Noa Lee doet, en we waren helemaal mee toen bleek dat ook de drummer kan zingen. Af en toe verzorgde hij de backings. Zijn stem klinkt zwaar, zeker in contrast met die van Nina, wat zijn zanglijnen heel aantrekkelijk en meeslepend maakte. De laatste verrassingen van de avond waren de twee afsluiters van de set. Door heuse djembé-vibes kregen we zin om te dansen, en toen die uiteindelijk werden opgevolgd door diepe elektronische klanken waren we weer even uit het lood geslagen. Zo experimenteel hadden we Noa Lee nog niet gezien, en opnieuw werkte het.

View this post on Instagram

#noalee pt.II 😎

A post shared by Ann Mulleman (@annmulleman11) on

Nina deelde ons na enkele nummers mee dat dit nog maar het tweede optreden was in deze opstelling en dat het dus nog wat zoeken is naar de balans, maar daar was weinig van te merken. Aanvankelijk bespeurden we hier en daar wat twijfel in de stem, maar na twee nummers was dat al volledig verdwenen. Ook waren we benieuwd naar de live-uitvoering van hun toch wel complexe singles, en we werden allesbehalve teleurgesteld. Geen verontschuldiging nodig dus wat ons betreft, want die balans zat meer dan goed. Het trio bestaat uit goede muzikanten die weten wat ze doen en dat hoor je meteen. De andere bindteksten klonken al even bescheiden en dat siert hen. Doorheen de hele set was het duidelijk dat het trio gepassioneerd is, zonder dat ze daarom de show hoeven te stelen.

Hoe Noa Lee diepe elektronische klanken ongeforceerd kan laten opvolgen door onschuldige dromerigheid, we weten het niet. Wat we wel weten, is dat het super klinkt en dat het aanslaat. Op 22 februari kan je Noa Lee aan de slag zien in de AB, wanneer het trio in het voorprogramma van La Force speelt. Tickets zijn nog te koop.

31 januari 2019

About Author

Ann Mulleman


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Newsletter