
© Sonny Loya
De band die anno 2026 de beste en coolste psychedelische cumbia speelt, is zonder twijfel The Animeros. Het trio met roots in Midden- en Zuid-Amerika, maar dat resideert in de Verenigde Staten, werd aangeschreven door Dan Auerbach van The Black Keys om huisvesting te regelen op zijn label Easy Eye Sound. Daarbij is de kogel eindelijk door het witte kerkje op de prairie want er is een debuutalbum aangekondigd. ¡Qué bárbaro! is de titel en we hebben dat omgekeerd uitroepteken uiteindelijk gevonden, caramba! Even terzijde, de hoes van die plaat is nu al de mooiste van het jaar, qué bonito! “La Camita” mag de dans inleiden.
Een ‘camita’ is een bedje, dat wisten we daarnet niet en nu wel, zo gaat dat soms in het leven. Het zijn vreselijk koude, gure, grauwe dagen en daar kunnen enkel de weergoden iets aan doen, maar bij gebrek aan opperwezens kunnen we het perfect stellen met The Animeros. “La Camita” is de perfecte deun om een zalige salsa, samba of mambo op te dansen. Het ritme is heel chill en laidback en de grote kracht van het nummer zit weer in die fantastische orgelpartij. Het is toch wat, die Spaanse furie, dat opzwepende ritme en dat geroep van de bandleden op de achtergrond. Strooien hoedjes op de bol, zonnebrilletje op de neus en verzetten maar die voetjes. Na twee minuten wordt er een gaaf bruggetje in de song gelegd en luister eens goed naar die stilvallende drums die zichzelf opeens weer aankondigen met ’tikketikketik’. Nog eventjes wachten en hopla, daar gaan we weer. Kijken in de ogen van de danspartner, armpjes omhoog en omlaag en de voetjes in een achtvorm over de dansvloer laten schuiven. En nog een keertje. En daarna nog eens…
¡Qué bárbaro! wordt alvast de onze op 28 augustus.
Facebook / Instagram / Website
Beluister de singles van de week op onze Spotify.





