FestivalnieuwsMuzieknieuwtjes

Voorbeschouwing Graspop Metal Meeting 2025: Tien ton vuist

© CPU – Mathias Verschueren

Pal in het weekend waarin de zomer volgens de kalender van start gaat, trapt Graspop Metal Meeting, als een van de grootste festivals in ons land, het seizoen definitief af. Vier dagen lang kunnen liefhebbers van stevige gitaren en sfeerzoekers zich laven aan het beste wat de internationale hardrock- en metalscene te bieden heeft. De organisatie verdient alvast een pluim. Waar collegafestivals als Hellfest en Download hun headliners zoeken bij mainstreamacts als Muse en Green Day, blijft men daar in Dessel bewust van weg. Oké, Iron Maiden en Slipknot zijn opnieuw voorspelbare keuzes, maar met Nine Inch Nails werd een genre-overschrijdende act gestrikt die ook bij de meer traditionele metalfans indruk zal maken. Wat Till Lindemann als hoofdafsluiter precies zal uitspoken, is tegelijk iets om naar uit te kijken én om met enige schroom af te wachten. Niettemin zijn de fans hier stuk voor stuk hartelijke mensen, die al vroeg post vatten om ook de minder bekende bands te ontdekken. Speciaal voor hen selecteerden wij tien acts die verspreid over vier dagen absoluut het bezoeken waard zijn.

Deafheaven • donderdag • Metal Dome • 12:00 – 12:40

© CPU – Nathan Dobbelaere

Enerzijds is het haast onbegrijpelijk dat net een act als Deafheaven het kleinste podium op het vroegste uur van de dag mag openen. Anderzijds zou het wel eens een slimme zet kunnen zijn om dagbezoekers en kampeerders vroeg uit hun tent te lokken. Waar de Amerikaanse blackmetalgroep in het vorige decennium nog werd afgedaan als een band voor hipsters, ligt dat vandaag duidelijk anders. Vorig jaar waren ze nog special guest bij Knocked Loose en dit voorjaar maakten ze met Lonely People With Power een krachtig statement: de shoegaze-achtige elementen zijn nu veel genuanceerder. Het zou dus zomaar eens flink kunnen knallen tijdens hun Graspop-debuut, zelfs op dat vroege uur. Toevallige passanten doen er goed aan zich niet te verslikken in hun middagkoffie of eerste pintje wanneer ze rond het middaguur langs de Metal Dome struinen. Een gewaarschuwd man is er twee waard en dat zullen we in de Kempen geweten hebben.

Yellowcard • donderdag • Jupiler Stage 19:10 – 20:00

© CPU – Peter Verstraeten

Zonder er al te veel woorden aan vuil te maken, cancelde Yellowcard zijn passage in de Ancienne Belgique. Graspop Metal Meeting sloot de poppunkers echter meteen in de armen en gaf hen een mooi avondslot op de Jupiler Stage. Sinds hun reünie in 2022 speelde de band al twee keer in Trix, maar voor een festivalshow moeten we terug naar 2013. Toen deelden ze het hoofdpodium van de punkdag op de Lokerse Feesten met niemand minder dan Iggy & The Stooges. Voor een groter publiek wordt het ongetwijfeld een heerlijke trip down memory lane. Op 10 oktober verschijnt er bovendien een nieuw studioalbum, dus voor Ryan Key en co draait het hier niet alleen om nostalgie. Al is dat natuurlijk wel een prima excuus om bijvoorbeeld “Better Days” subtiel in de setlist te smokkelen. Wij trekken alvast ons paar Vans aan en het rood-zwarte geruite hemd uit de kast. Skateboards zijn helaas niet toegelaten op het terrein, maar een echte punk weet wel hoe je dat binnen krijgt.

Spectral Wound • vrijdag • Marquee • 12:40 – 13:20

Canada is misschien niet het eerste land waar je aan denkt bij blackmetal, al kunnen de temperaturen daar in de wintermaanden dalen tot dertig graden onder nul, met gevoelstemperaturen tot vijftig graden onder nul. Het is wellicht in dat barre klimaat dat Spectral Wound zijn innerlijke demonen uitschreeuwt. De vijfkoppige band is inmiddels al tien jaar actief en lijkt alleen maar aan relevantie te winnen. Als tweede act op vrijdag de grootste tent van het festival openen kan zowel een voltreffer als een misser zijn. Net daarom raden we aan om tijdens de lunchpauze zeker even de Marquee binnen te wandelen. Spectral Wound verwerkt naast de klassieke riffs uit de tweede golf van het subgenre ook een zekere melancholie in hun sound. Fans van Darkthrone en Emperor zullen zich hier ongetwijfeld in herkennen, en wie het genre nog wil ontdekken krijgt geen lichte, maar wel bijzonder voedzame kost voorgeschoteld.

House of Protection • vrijdag • Jupiler Stage • 13:30 – 14:15

3 oktober staat ongetwijfeld in het geheugen van Jason Aalon Butler gegrift. Op die dag moest de frontman van Fever 333 via Instagram vernemen dat drummer Aric Improta en gitarist Stephen Harrison de band verlieten. Ondanks die klap krabbelde Fever 333 overeind, zoals we twee jaar geleden op de South Stage konden zien. Wat Harrison en Improta intussen aan het bekokstoven waren, werd pas vorig jaar duidelijk: House of Protection. Net voor ze hun mix van hardcore en rap voor het eerst naar Dessel — en België tout court — brengen, dropten ze hun tweede album: Outrun You All, met veelzeggende singles als “Fire“, “Afterlife” en “It’s Supposed to Hurt“. De parallellen met hun vorige band zijn op dat album duidelijk hoorbaar, al zal de liveshow ongetwijfeld een eigen koers varen. Hoe het verval van de Amerikaanse staat vandaag klinkt, ontdekken we op de Jupiler Stage. En wie daar staat, weet: daar wordt stevig gecrowdsurft en gemosht.

Behemoth • vrijdag • North Stage • 00:15 – 01:30

© CPU – Nathan Dobbelaere (archief)

Het is niet onze gewoonte om een headliner aan te bevelen in een artikel als dit, maar voor Behemoth maken we graag een uitzondering. Lange tijd gaapte er een leegte rond de vrijdagheadliner. Slipknot overtreffen is tenslotte geen eenvoudige opgave. Toch lijkt Graspop dit jaar het pentagram compleet te maken. Tijdens de Europese voorjaarstour van het gemaskerde collectief in 2020 was de Poolse blackened deathmetalband nog de special guest. Zeggen dat de rollen nu volledig omgekeerd zijn, gaat misschien wat ver, maar de link is overduidelijk. Sinds hun definitieve doorbraak met The Satanist bracht Nergal met zijn gezellen extreme metal voor het eerst naar een prominente avondplek op de grote festivalpodia. Nu zijn ze, na Emperor, de tweede band binnen het genre die datzelfde hoofdpodium mag afsluiten. Gezien de indrukwekkende productie die ze onlangs in 013 neerzetten, is het duidelijk: Behemoth is klaar voor het grote werk. En de zieltjes die ooit richting communie gingen, zijn allang verloren op The Shit Ov God. Daar valt niets meer aan te redden.

Last Train • zaterdag • Jupiler Stage • 12:40 – 13:20

© CPU – Jitte Davidson

Het gebeurt niet vaak dat een rockgroep zowel op Graspop Metal Meeting als op Dour Festival geprogrammeerd staat. Toch is dat precies het geval bij Last Train. De Franse band bestaat al bijna twintig jaar, maar leek begin dit jaar pas echt expressief door te breken. Op III liet ze de klassieke songwriting los, met als resultaat een hybride mix van alternatieve metal en industrial. Spek naar de bek voor fans van Nine Inch Nails, die aan het einde van de dag de weide genadeloos zullen verpletteren. Verwacht ook daarbuiten grootse riffs van een band die in eigen land moeiteloos onder namen als Queens of the Stone Age op de affiche staat. Het is geen fait divers als we benadrukken dat dit een zeldzaam unieke kans is om hen hier al vroeg aan het werk te zien. Op basis van eerdere passages van Gojira en Dagoba is het immers een publiek geheim dat wat Frankrijk op metalvlak aflevert, vaak snel de weg naar de top vindt.

Unto Others • zaterdag • Metal Dome •  14:50 – 15:35 

Sinds Graspop Metal Meeting zijn programmatie verbreedde, vonden ook new wave en gothic vlot hun weg naar Dessel. Hoewel er eerder al pogingen waren ondernomen om Killing Joke en Fields of the Nephilim naar België te halen, kwam het er nooit van. Gelukkig lijkt er met Unto Others nieuw bloed in de subcultuur te stromen. De Amerikaanse gothrockband laat zich hoorbaar inspireren door Sisters of Mercy en een snuifje Type O Negative, wat zich vertaalt in een sterk gevoel voor melodie. Macabere thema’s als de dood (uiteraard) en nihilisme vormen de kern van hun teksten. Een zonnebril zal in de Metal Dome overbodig zijn, maar de leren broeken en vestjes mogen alvast uit de kast gehaald worden. De band is bovendien goed gerodeerd: ze tourden recent nog als co-headliner met Green Lung, die een dag eerder te zien zijn.

© CPU – Nathan Dobbelaere

In de metalwereld is de viool meestal een buitenbeentje. Ze wordt vooral gebruikt door folkmetalbands, maar daarbuiten vaak met enige argwaan bekeken. Het Zweedse Imminence ziet dat duidelijk anders. De band maakt technische metalcore, waarin de viool een volwaardige troef is die bijdraagt aan hun grootse, melodieuze geluidsmuur. Dat het instrument ook nog bespeeld wordt door frontman Eddie Berg, terwijl hij tegelijkertijd zingt, maakt het des te indrukwekkender. Zingen en tegelijk de vingers nauwkeurig over de snaren bewegen is alles behalve vanzelfsprekend, maar Imminence brengt het met controle en precisie. Het levert een eigenzinnige live-ervaring op die de grenzen van het genre subtiel verlegt.

Related posts
InstagramLiveRecensies

Pinkpop 2025 (Festivaldag 3): De revival is daar!

De derde dag van Pinkpop begon met lichte hoofdpijn van de hitte en vermoeide benen van twee dagen de twintigduizend stappen aan…
InstagramLiveRecensies

Graspop Metal Meeting 2025 (Festivaldag 4): Krokant gebakken

Na drie propvolle festivaldagen zit Graspop Metal Meeting er helaas alweer op. Twee dagen voor deze slotdag mocht de organisatie nog trots…
InstagramLiveRecensies

Graspop Metal Meeting 2025 (Festivaldag 3): De kerk in het midden

Graspop Metal Meeting 2025 was officieel over de helft, maar daar viel weinig van te merken bij de festivalgangers, die ook gisteren…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *