© CPU – Nathan Dobbelaere
Er wordt de afgelopen weken stevig afgedanst in ING Arena. Na het tweedaagse Rave Rebels daalde gisteren KAYTRANADA neer in de Brusselse concerttempel om er zijn nieuw album TIMELESS voor te stellen. Maar liefst vijf jaar werk kwam op zijn derde plaat samen en dat leverde hem een welverdiende Grammy-nominatie op. Van de grote blockbusters tot de zwoele feestjes; de Canadese dj en producer voorzag voor iedereen wel wat wils om de benen ongegeneerd los te gooien. Ondertussen groeiden ook de dansvloeren die KAYTRANADA onveilig maakt en toch is hij zijn plezier achter de draaitafels nog niet verloren. In de Belgische hoofdstad maakte hij de spagaat tussen dj-set en live-performance op erg gave wijze.
© CPU – Nathan Dobbelaere
Het was reppen om op tijd te zijn, want om klokslag zeven uur begon het dansfestijn in de ING Arena. Lou Phelps, zowaar de kleine broer van Kay, stelde zich voor met een erg solide show en won haast moeiteloos de vullende zaal voor zich. Dat hij daarvoor beroep kon doen op de drie grote schermen en de lichtelementen, hielp zonder twijfel om zijn laidback rapstijl te accentueren. Lou Phelps speelde bovendien met een ingesteldheid alsof hij de hoofdact van de avond was en kreeg zowaar het publiek zover om tijdens “Must Be” een aantal stukken mee te zingen. Het was luchtig, het was dansbaar en voelde gewoon als een kloppend plaatje om de avond mee te starten. De kleine broer was met andere woorden de perfecte opwarmer voor zijn grote broer.
© CPU – Nathan Dobbelaere
Bij Sango liep het aanvankelijk minder van een leien dakje. In de eerste tien minuten kreeg hij al te maken met een kapotte mixer, waardoor zijn overgangen houterig en uit de maat waren. Twee techniekers probeerden samen met hem een oplossing te vinden en na een handvol minuten was het technische probleem van de baan. Goed nieuws, want Sango demonstreerde een uur lang zijn kunde als de onvervangbare mixkoning uit Seattle. Justin Timberlake werd in een verleidelijk amapiano-jasje gestoken en Kendrick Lamar kreeg zijn “peekaboo” opgeleukt met een nieuw ritme. Het is ook altijd mooi meegenomen als je een dj hoort en ziet inmixen en zo kan inspelen op de sfeer van het publiek. Het uur met Sango vloog voorbij en maakte dat er een losse vibe hing in een volgelopen ING Arena.
© CPU – Nathan Dobbelaere
KAYTRANADA heeft iets wat velen achter een mengpaneel niet hebben en dat is flair en een persoonlijkheid. Als je zelf al tijdens de eerste nummers staat te viben op je muziek, een slokje neemt van je glas natuurwijn en ook nog eens machtige overgangen voor elkaar krijgt, dan heb je als dj de gouden formule gevonden. Het werd een formule waar de Canadees anderhalf uur lang niet van afweek, maar dat was ook helemaal niet nodig. Zijn sterke producties kwamen dankzij nog wat kleine details in de mix nog meer dansbaar over. “Need It” werd bijvoorbeeld ter plaatse in stukken gesnipperd en opnieuw in elkaar gestoken. Gehypnotiseerd door het kleurrijke lichtspel kon je er haast onmogelijk op blijven stilstaan.
Een MC had hij niet nodig, die rol nam KAYTRANADA op uitgelezen momenten zelf in eigen handen. Slim gezien, want hij hield zo ten alle tijde de controle over het gebeuren en kreeg het publiek in extatische toestanden als hij daar de noodzaak toe voelde. Imponeren deed hij tevens met zijn coole dansmoves die op de grote schermen van dichtbij te volgen waren. Vaak werden de beelden visueel vervormd en in een retrolook gestoken. De sixties, seventies en eighties vonden zo ook redelijk snel hun weg in het concert, al voelde het ook heel nú. Je zou bijna kunnen stellen dat de dj-set van KAYTRANADA tijdloze kenmerken bevatte.
© CPU – Nathan Dobbelaere
Naast eigen nummers maakte Kay ook plaats voor een aantal remixes die hij maakte voor andere artiesten. Zijn herwerkingen van Sam Gellaitry’s “Assumptions” en Justices “Neverender” gingen in het eerste derde van zijn set netjes in elkaar over en zorgden voor stijgende temperaturen waar “YOU’RE THE ONE” nog een duidelijk schepje bovenop kon doen. Zijn strakke productie werd dan weer ten volle uitgespeeld tijdens “LITE SPOTS”. Twee horizontale lichtbalken daalden uit de nok van de zaal en deden het publiek dansen in een warm licht. De cliché discobal liet hij gelukkig thuis, maar tegen wat subtiel vuurwerk kon hij dan toch geen neen zeggen.
Als one-man-show is het niet gemakkelijk om negentig minuten te blijven boeien, maar dat deed hij wel door voldoende variatie in zijn opbouw te steken. Geregeld ging KAYTRANADA voor het snelle succes, bijvoorbeeld met “LOVE/FRIEND” en Rihanna’s “Kiss It Better”, maar evengoed nam hij voor een aantal van zijn nummers de tijd om op te bouwen richting een apotheose. Tijdens “WHAT YOU NEED” kon je hem overigens op het scherm minutieus zien draaien en duwen op knoppen, wat je soms tussen al dat dansen door snel eens zou gaan vergeten. Als muzikale curator hield de Canadees constant de vinger aan de pols van zijn fans en verraste kort voor de eindronde nog met een bijna onherkenbaar “4EVA”.
© CPU – Nathan Dobbelaere
Zijn broer Lou Phelps kwam voor “Call U Up” ook nog eens opdraven, al was de broederliefde van korte duur. Met nog ruim vijftien minuten op de klok had KAYTRANADA immers nog tijd om een paar absolute publiekslievelingen in de mix te gooien. “Witchy” en “Intimidated” werden luidop meegezongen en werden de soundtrack van zuur wordende beentjes. De nacht was nog redelijk jong, maar in de ING Arena waanden we ons al even in de roes van de vroege uurtjes. De bubbel werd door de Canadees zelf doorprikt met nog een laatste liefdesverklaring en een verbluffend visueel spektakel.
Als je enkele duizenden mensen van begin tot einde aan het dansen krijgt en zelf ook oprecht plezier maakt achter het mengpaneel, dan mag je gerust spreken van een succes. KAYTRANADA gaf Brussel vibes en Brussel beantwoordde dat met nog meer vibes. De productie en het totaalplaatje zaten gewoon goed in elkaar waardoor je nooit het gevoel kreeg naar een doordeweekse dj-set te kijken. De titel van zijn tour beloofde ons een tijdloze avond en dat werd het uiteindelijk ook nog. Er werd gedanst zonder tijdsbesef, genoten van de ritmes en geleefd in het moment zoals dat op een dansvloer weer wat meer mag zijn.
Fan van de foto’s? Op onze Instagram staan er nog veel meer!